Iranian Agriculture News Agency

قادر به پیاده‌سازی راه‌حل‌های عملی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در صنعت کشاورزی خواهیم بود

کشاورزان در خط مقدم اثرات تغییرات اقلیم

ما زمان کافی برای بحث‌های بی‌پایان نداریم. کشاورزان سراسر جهان از کشاورزان برنج‌کار در جنوب شرقی آسیا تا دامداران استرالیا همه تبعات گرم شدن زمین را احساس می‌کنند.

کشاورزان در خط مقدم اثرات تغییرات اقلیم


ما زمان کافی برای بحث‌های بی‌پایان نداریم. کشاورزان سراسر جهان از کشاورزان برنج‌کار در جنوب شرقی آسیا تا دامداران استرالیا همه تبعات گرم شدن زمین را احساس می‌کنند.

به گزارش ایانا از گاردین، برای کسانی که در زندگی تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار گرفته‌اند، همه واقعیت‌ها قابل لمس است. روستانشینان فقیر در جنوب شرقی آسیا از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر تغییرات شدید آب و هوایی و دگرگونی‌های فصلی هستند. برای بسیاری از این کشاورزان که با حداقل‌ها زندگی می‌کنند و درآمد آنها کمتر از یک دلار در روز است، زندگی یک بندبازی بدون تور ایمنی است.

بدترین وقایع مثل خشکسالی، سیل و شیوع آفت، زندگی آنها را به شرایط سختی سوق می‌دهد. مرکز تحقیقاتی کشاورزی کامبوج در دورافتاده‌ترین روستاهای این کشور به بررسی وضعیت کشاورزان پرداخته‌است. کشاورزانی که به عینه شاهد اثر تغییرات آب و هوا بر زندگی خود، سلامت خانواده و جامعه‌شان هستند. عدم دسترسی کافی به غذا، کیفیت منابع آب و شرایط محیط زیستی توسط آنها به خوبی لمس می‌شود.

در این روستاهای دورافتاده که هیچ‌گاه فرصت آموزش و تعلیم رسمی وجود نداشته و به طور وسیعی از توسعه جهانی دورمانده‌اند، کشاورزانی را می‌بینید که چطور از آفات جدیدی حرف می‌زنند که تا قبل از این هیچ‌گاه ندیده بودند، یا از فصل‌های خشکی سخن می‌گویند که هر سال گسترش پیدا کرده‌است. آنها دقیقا می‌دانند چطور آب و هوای محیط زندگیشان تغییر کرده‌است.

فقط 6 هزار کیلومتر دورتر از این روستای دورافتاده در کامبوج، در مزرعه‌ای در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا، خانواده‌ای از سال 2000 تاکنون به دامداری مشغول است. خشکسالی طولانی از اولین دهه هزاره سوم شروع شد و اولین نشانه‌های خشکسالی در سیستم کشاورزی قابل لمس شد. همان‌طور که همه می‌دانیم وقتی باران نمی‌بارد، پوشش گیاهی کمتر رشد می‌کند و در نتیجه وزن دام‌ها کاهش می‌یابد. با کاهش محصول، سطح درآمد کشاورز افت کرده و این به معنای مهاجرت کشاورزان از منطقه برای تامین درآمد است. در نتیجه فروشگاه‌های روستاها نیز بسته می‌شود. چشم‌اندازهای زیبای منطقه در اثر خشکسالی از بین می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که منطقه گرم‌تر و خشک‌تر شده و طوفان‌های گرد و غبار نیز در آینده به راه بیفتد. در چنین شرایطی بقای گونه‌های گیاهی و جانوری که طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند نامشخص است. درصد احتمال ماندن کشاورزان در این نواحی بسیار کاهش می‌یابد.

زندگی کشاورزان با محیط زیست در تقابل نزدیکی است. مطالعات اخیر در استرالیا از آسیب 9 کشاورز از هر 10 کشاورز بر اثر تغییرات آب و هوایی خبر می‌دهد. کشاورزان در حال تجربه سریع تغییرات در زمین‌ها و الگوهای آب و هوایی مناطق خود هستند. دو سوم کشاورزان می‌گویند که شاهد تغییرات در الگوی بارش در طول دوره کشاورزی هستند. براساس نتیجه این مطالعه 82 درصد کشاورزان در نواحی مختلف استرالیا نگران خشکسالی، سیل و چگونگی تولید محصول و عرضه مواد غذایی هستند.


بیشترین تغییرات آب و هوایی مشاهده شده توسط کشاورزان استرالیایی


یکی از چالش‌های عصر ما رفع نیازهای جمعیت رو به رشد جهان، در میان تغییرات شدید آب و هوایی است. چگونه می‌توان همه مواد غذایی مورد نیاز را بدون آسیب رساندن به سیاره زمین تامین کرد؟ ما چالش‌های قرن 21 را نمی‌توانیم با تفکر قرن بیستم حل کنیم. ما به طور مداوم نیاز به اطلاعات جدید، درک بهتر از چگونگی عملکرد جهان و بهبود تعامل انسان با جهان داریم.

ادامه پژوهش و توسعه ضروری است. پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در کشاورزی و علوم محیط زیست نیازی اساسی است. کشاورزان نیاز به مسیرهای جدید و نوآورانه شناسایی شده دارند و پشتیبانی ساختاری این مسیرهای جدید را برایشان قابل دسترس و مقرون به صرفه می‌کند، به‌طوری که آنها می‌توانند در یک مقیاس بزرگ با شرایط سازگار شوند. این به معنی دانش خوب و دسترسی به اطلاعات، تشویق خلاقیت‌ها و دیدگاه‌های منتقدانه برای مقابله با شرایط مختل شده موجود از طریق حمایت مالی و سرمایه گذاری است.

با همکاری و هماهنگی بین سیاست‌گذاران، صنایع، مصرف‌کنندگان، کشاورزان، پژوهشگران و سازمان‌های حمایت کننده قادر به پیاده‌سازی راه حل‌های عملی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در صنعت کشاورزی خواهیم بود.

ما زمان کافی برای بحث‌های بی‌پایان نداریم. کشاورزان سراسر جهان از کشاورزان برنج‌کار در جنوب شرقی آسیا تا دامداران استرالیا همه تبعات گرم شدن زمین را احساس می‌کنند./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: گاردین 20 ژانویه 2017

L-951102-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید