Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رئیس جمهوری در آیین اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان برتر:

اکنون ذخیره گندم کشور بیش از یک سال است/ بی‌گندمی در آغاز به‌کار دولت، خواب از چشم دولتمردان گرفته بود

معاون اول رئیس جمهوری از رشد قابل توجه بخش کشاورزی در آیین تجلیل از کارآفرینان برتر خبر داد.

اکنون ذخیره گندم کشور بیش از یک سال است/ بی‌گندمی در آغاز به‌کار دولت، خواب از چشم دولتمردان گرفته بود

معاون اول رئیس جمهوری از رشد قابل توجه بخش کشاورزی در آیین تجلیل از کارآفرینان برتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون اول رئیس جمهوری امروز یک‌شنبه در آیین اعطای تندیس امین‌الضرب به کارآفرینان برتر و تجلیل از پیشکسوتان عرصه اقتصاد به مناسب 133 سالگی اتاق تهران گفت: در سال 92 بیش از شش میلیون تن گندم وارد کردیم و در اسفندماه همان سال میزان ذخایر این محصول به قدری اندک بود که در برخی استان‌ها این ذخیره تنها کفاف نیاز سه روز غذای مردم را می‌داد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه رشد بخش کشاورزی در سال جاری بسیار افزایش یافته است، افزود: هرچند که در سال‌های ابتدایی آغاز به کار دولت حتی از فرط نگرانی خواب از چشمان دولتمردان گرفته شده بود، اما به همت تلاشگران بخش کشاورزی اکنون بیش از یک سال ذخیره گندم در انبارها وجود دارد و حتی نمی‌دانیم که با مازاد این محصول چه کنیم.

به گفته وی، در مسائل اقتصادی باید انصاف را در نقادی رعایت کرد. بعضی‌ها جلسات متعددی در رسانه‌ها برگزار می‌کنند تا درباره درستی یا نادرستی رشد اقتصادی بحث کنند؛ این در حالی است که شاخص‌های اقتصادی از یک مدل سیاسی پیشرفته تبعیت کرده و قابل نقد نیست، اما درباره سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف مانند چگونگی اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی یا ارائه مشوق صادراتی و مواردی از این دست، می‌توان سیاست‌های دولت را نقد کرد و این امری بسیار پسندیده است، زیرا منجر به اصلاح امور و پیشرفت در عرصه‌های مختلف اقتصاد می‌شود.

به گفته جهانگیری، اکنون تورم طبق اعلام بانک مرکزی به 6.9 درصد رسیده و روند کاهشی داشته است؛ در عوض، رشد اقتصادی با احتساب نفت به 6.4 درصد و بدون آن به 4.3 درصد طی شش ماهه نخست سال تجربه کرده است. علاوه بر آن، در سال‌های گذشته از 20 رشته فعالیت صنعتی، فقط رشته خودروسازی رشد مثبتی داشت، اما اکنون طبق آخرین آمارها، 12 فعالیت رشد مثبت داشته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد 102 میلیون تن کالا در سال جاری صادر شده و رشدی 33 درصدی را نسبت به سال‌های قبل رقم زده است که نمی‌توان نقش برجام را در دستیابی به این موفقیت‌ها نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه یک‌سری وظایف به گردن دولت است، تأکید کرد: بخش خصوصی در برخی موارد نمی‌تواند ورود کند و این وظیفه دولت است که راه را برای فعالان اقتصادی هموار کند.

معاون اول رئیس جمهوری معتقد است: به‌عنوان مثال، سیاست خارجی و نحوه تعامل با جهان یکی از مواردی است که دولت با ورود به آن در راستای تسهیل تعاملات تجاری شرکت‌های بزرگ و خصوصی اقدامات لازم را انجام داده و کار را برای این بخش راحت‌تر می‌کند؛ فرصت به‌وجودآمده یکی از خروجی‌های برجام است که نباید آن را کوچک انگاشت و آنهایی که برجام را کوچک می‌دانند، تنها خودشان را خراب می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به نظام بانکی ادامه داد: هرچند که در نظام بانکی کشور و در چگونگی ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی اشکالات فراوانی وجود دارد، اما انحراف نحوه تبادل ارز از نظام بانکی به صرافی‌ها مشکل را حل نمی‌کند؛ بنابراین انتظار داریم تبادل ارزی برای تولیدکنندگان از صرافی به نظام بانکی منتقل شده و میزان ریسک سرمایه‌گذاری را برای تولیدکننده تا حد زیادی کاهش دهد.

وی عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید، نخبگان کارآفرینی و تولیدکنندگان مطرح، به‌عنوان مشاوران دولت قلمداد می‌شوند و دولتمردان در برهه‌های مختلف زمانی و با توجه به شرایط به‌وجودآمده از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده می‌کنند.

جهانگیری در پایان یادآور شد: اقتصاد ایران راهی جز این ندارد که بخش خصوصی میدان‌دار اصلی آن باشد؛ به همین منظور، باید مسیر درست و مطلوب را برای زحمتکشان این عرصه فراهم کرد تا موفقیت آنها روزبه‌روز افزایش یابد./

V-951103-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید