Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

موضوع مالیات سبز در دولت به تصویب رسید/ صنایع سبز مشوق مالیاتی می گیرند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب موضوع مالیات سبز در هیأت دولت خبر داد. همچنین به گفته وی در صورت تصویب لایحه هوای پاک در مجلس، مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز در نظر گرفته خواهد شد.

موضوع مالیات سبز در دولت به تصویب رسید/ صنایع سبز مشوق مالیاتی می گیرند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب موضوع مالیات سبز در هیأت دولت خبر داد. همچنین به گفته وی در صورت تصویب لایحه هوای پاک در مجلس، مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار در هیجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تصویب مالیات سبز و مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز را دو اتفاق خیلی مهم در دو ماه گذشته دانست.

به گفته وی برای اولین بار در ایران، بعد از یک سال و نیم کار با وزارت اقتصاد و دارایی، دولت و مجموعه کمیسیون اقتصاد، درلایحه ارزش افزوده، موضوع و فصل مالیات سبز به تصویب رسید. مالیات سبز مفیدترین نوع مالیات بوده و یقینا تحول خوبی در جهت‌گیریهای اقتصادی دولت ایجاد خواهد کرد.

ابتکار افزود: همچنین درلایحه هوای پاک که به زودی به قانون تبدیل می‌شود، مشوق مالیاتی برای "صنایع سبز" و "سبز برگزیده" پیش‌بینی شده‌است. این مشوق می‌تواند به فرآیند سبز شدن صنایع کمک کند.

وی اظهار امیدواری کرد: به زودی لایحه هوای پاک تصویب و موضوع مشوق‌های سبز توسط مجلس ابلاغ شود. این مشوق در کنار جرایم گامی خواهد بود که امکان قدردانی از فعالیت‌های خوب صنعت را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: امروز مشتریان کالاها و خدمات برایشان اهمیت دارد که کالایی که می‌خرند سالم باشد و مایلند بدانند که آیا این کالا به محیط زیست ضرر می‌رساند یا خیر. برند سبز، برندی است که مردم به آن اعتماد و اطمینان بیشتری دارند. امیدواریم این برند، علاوه بر فواید معنوی، فواید مادی هم برای صاحبان صنایع داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما در سازمان محیط زیست در حال طی کردن مسیری سخت هستیم و در این راه تهمت‌ها و فشارهای زیادی را تحمل می‌کنیم اما همچنان ایستادگی خواهیم کرد. ابتکار همچنین عملکرد دولت یازدهم در زمینه حفظ محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد.

به گفته وی سیاست اصلی رئیس جمهور، حفظ محیط زیست بود و امروز افتخار می‌کنیم که با وجود مشکلات پیش روی ما، با همکاری مردم گام‌های خوبی برداشته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ما سعی کردیم سیاست‌ها، رویکردها، مشوق‌ها و نظارت ها جدی‌تر شود و در این دوره با برنامه‌ریزی علمی حرکت کنیم. سعی کردیم دولت یکپارچه عمل کند و مسئله محیط زیست را به مباحث اقتصادی به صورت خیلی جدی وارد کند.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم این موضوع را برای بخش اقتصادی جا بیاندازیم که از ناحیه بی‌توجهی به محیط زیست فقط طبیعت آسیب نمی‌بیند. بلکه اقتصاد هم آسیب خواهد دید. اولین خسارت ناشی از تخریب محیط زیست به اقتصاد، سرمایه‌های ملی و دارایی‌هایی ایران وارد می‌شود. آلودگی سفره آب زیرزمینی، صرفا به محیط زیست آسیب نمی‌زند بلکه یک ثروت کشور از بین می‌رود.

ابتکار ادامه داد: وقتی بخشی از خاک ما به دلیل آلودگی فعالیت نفتی یا صنعتی غیر قابل استفاده در کشاورزی و مرتعداری می‌شود یعنی بخشی از دارایی ما نابود شده‌است. امروز تفکر اقتصادی با تفکر زیست محیطی با هم عجین شده‌است. امروز دوره رودر رویی و سردرگمی بین محیط زیست، اقتصاد، صنعت و تولید سپری شده‌است. امروز دوران اقتصاد سبز، توسعه پایدار و اقتصاد دوار است.

وی بیان کرد: دنیای امروز به دنبال تعریف فرمول‌هایی است که میزان زباله را به حداقل برساند. سرنوشت نهایی هر محصول در خط تولید مشخص می‌شود. زیرا دیگر جایی برای دور انداختن زباله نداریم. بنابراین تمام کالاها در طراحی خود باید پیش‌بینی کنند که برای این محصول، در چرخه پس از اسقاط شدن چه اتفاقی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به زودی سالانه 10 میلیون موبایل در ایران تبدیل به زباله می‌ شود. در تهران روزی 10 هزار تن زباله خانگی داریم، 50 هزار تن زباله ساختمانی و صدها هزار تن زباله صنعتی داریم. همه این مواد باید به چرخه اقتصاد بازگردند زیرا محلی برای دور ریختن آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اقتصاد دوار می‌گوید که باید از تفکر سنتی و غلط خود خارج شویم. باید کالاهایی تولید کنیم که پس از اسقاط شدن یا قابلیت بازگشت به طبیعت را داشته باشند یا از طریق بازیافت به چرخه صنعت بازگردند.

ابتکار یادآور شد: صنعتی‌ترین کشورهای دنیا 25 درصد رشد اقتصادی خود را از محل بازچرخانی و بازیافت تامین می‌کنند. تفکر سبز و فن‌آوری‌های نوین برای این کشورها رشد اقتصادی به ارمغان آورده‌است. وی افزود: ما در برنامه‌های دولت یازدهم و در جریان تدوین برنامه ششم توسعه تلاش کردیم تفکر سبز را در نظر بگیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همگرایی ملی ایجاد شده برای حفاظت از محیط زیست، سیاست‌های مناسب دولت و همسو شدن مجلس با این سیاست‌ها را پشتوانه‌ای قوی برای ورود با قدرت سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای استانداردهای زیست محیطی اعلام کرد.

وی گفت: سیاست‌های اقتصاد سبز با اقتصاد مقاومتی بسیار همگرایی دارد. در راستای دستیابی به اهداف این سیاستگزاری از فن‌آوری‌های سبز و نوین حمایت می‌کنیم.

ابتکار بیان کرد: سازمان محیط زیست برنامه‌های متعددی برای حمایت از صنایع سبز دارد. با برگزاری استارت آپ‌های سبز از فعالیت جوانان حمایت می‌کنیم. از طریق صندوق ملی محیط زیست و تفاهم نامه‌های متعدد بین‌المللی از فعالیت‌های سبز واحدهای صنعتی حمایت خواهیم کرد. برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های توان‌افزایی در موضوعات تخصصی را پیش می‌بریم. همچنین همکاری خوبی در جهت انتقال تکنولوژی و فن‌آوری در حال شکل‌گیری است./

L-951105-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید