Iranian Agriculture News Agency

رومانی از کشورهای برتر اروپایی در حوزه تولید عسل

صادرات بیش از نیمی تولیدات عسل رومانی/ اتحادیه اروپا 16 میلیون کندوی عسل دارد

گزارش جدید کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که رومانی تولید عسل خود را افزایش داده است، به‌طوری‌که به بزرگ‌ترین تولیدکننده در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

صادرات بیش از نیمی تولیدات عسل رومانی/ اتحادیه اروپا 16 میلیون کندوی عسل دارد


گزارش جدید کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که رومانی تولید عسل خود را افزایش داده است، به‌طوری‌که به بزرگ‌ترین تولیدکننده در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

به گزارش ایانا از سایت فوربس، در سال 2015 رومانی 35 هزار تن عسل، در مقایسه با 20 هزار تن در سال 2014 تولید کرده است. اسپانیا و مجارستان از جمله بزرگترین تولید کنندگان اتحادیه اروپا هستند که در جایگاه دوم و سوم قرار دارند که به ترتیب 32 هزار و 200 و 30 هزار و 700 تن عسل تولید کرده اند. این در حالی است که عوامل مختلف در رشد چشمگیر رومانی تأثیر داشته است.

داشتن شرایط جغرافیایی مطلوب و جمعیت روستایی که تقریبا نیمی از 19 میلیون کل جمعیت را در اختیار دارد و دارای تنوع زیستی قابل توجه است، این کشور اروپای شرقی را به مکانی مناسب برای پرورش زنبور عسل و گرده افشانی تبدیل کرده است. علاوه بر این، یارانه های اتحادیه اروپا در راستای پرورش زنبور عسل و برنامه ملی زنبورداری با نرخ 50 درصد نیز در رشد این بخش تاثیر داشته است. این در حالی است که بودجه اتحادیه اروپا با توجه به تعداد کندوی زنبور عسل کشور اختصاص داده می شود. رومانی در این زمینه اختصاص بودجه اتحادیه اروپا، پس از اسپانیا و فرانسه قرار دارد. اتحادیه اروپا در حدود 16 میلیون کندوی زنبور عسل دارد.

در سه ماهه نخست سال 2016، رومانی میزان درصد تولید عسل خود را در مقایسه با سال 2015، افزایش داده است.

تابستان گذشته، بارش بیش از حد و آب و هوا نامناسب روی خانواده زنبور عسل و تولید عسل تاثیر گذاشت و در نتیجه باعث شد تا زنبورداران رومانیایی از وزارت کشاورزی در خواست کمک کنند، آن ها معتقد بودند که 2016 یکی از بدترین سال‌ها در 30 سال گذشته برای زنبورداران رومانیایی بود.

با این حال، یارانه بیشتر اتحادیه اروپا، می تواند مشکلات مشابه در آینده را کاهش دهد. برای دوره 2017-2019، رومانی بیش از 10 درصد از بودجه 77 میلیون دلاری در بخش کشاورزی را به پرورش زنبور عسل اختصاص داده است.

علاوه بر حمایت مالی و بعد از استاندارد کردن شیوه های محلی با استانداردهای اتحادیه اروپا، فرصت های اقتصادی بیشتر برای زنبورداران رومانیایی برای فروش گسترده تر محصولات خود در بازارها ایجاد شده است. حتی سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری و کسب و کار در بخش عسل رومانی شدند.

Jim Turnbull تولید کننده مواد غذایی در روستای Saschiz ، منطقه ترانسیلوانیا گفت: "ما عسل از زنبورداران محلی، می خریم قبل از این که عسل بخریم آن را تست می کنیم. ما دسترسی به مواد تشکیل دهنده فوق العاده در این جا داریم."

مراتع گیاهان وحشی، در سراسر اروپا گسترده است، همچنین در مناطق روستایی ترانسیلوانیا فراوان هستند که در آن Jim Turnbull ، عسل خود را به دست می آورد. از سال 2010، Turnbull اجناس خود را تحت نام تجاری Pivnita Bunicii ، یا Grandma's Cellar معامله می کند. اکثر معاملات اش با سوپر مارکت ها کلیدی رومانیایی است، همچنین برای تهیه عسل فروشگاه بزرگ Fortnum & Mason لندن، قرارداد دارد.

رومانی بیش از نیمی از تولید عسل خود را حدود 80 درصد به آلمان، پس از آن به اسپانیا و کشورهای اسکاندیناوی صادر کرده است.

این درحالی است که چالش های متعددی پیش رو زنبورداران اتحادیه اروپا وجود دارد که می توان به رقابت شدید با کشورهای غیر اروپایی، مانند چین و اوکراین، واردات ارزان تر، و از دست دادن کلنی های زنبور عسل به دلیل بیماری و کاهش منابع غذایی اشاره کرد.

با این حال آیا رومانی می تواند به عنوان بزرگترین تولید کننده عسل اتحادیه اروپا موقعیت خود را حفظ کند؟

عنصر بسیار مهم برای زنبورداران وجود منابع مناسب و کافی است که بتوانند فعالیت‌های خود را در آینده در پیش بگیرند./

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید