Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران به ایانا خبر داد:

برخی فروشگاه‌ها به واسطه فروش گوشت بوقلمون سود نامتعارف می‌برند/ نیاز به احداث کشتارگاه استاندارد برای بوقلمون

رئیس هیأت‌مدیره تنها تشکل سراسری بوقلمون در کشور، از مشکلات بعد تولید این پرنده و نحوه عرضه در بازار داخلی خبر داد.

برخی فروشگاه‌ها به واسطه فروش گوشت بوقلمون سود نامتعارف می‌برند/ نیاز به احداث کشتارگاه استاندارد برای بوقلمون

رئیس هیأت‌مدیره تنها تشکل سراسری بوقلمون در کشور، از مشکلات بعد تولید این پرنده و نحوه عرضه در بازار داخلی خبر داد.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هنوز کشتارگاه‌های ما به غیر از یک مورد در بویین‌زهرا برای کشتار بوقلمون، استانداردسازی نشده است.

پیام احمدی با اشاره به اینکه در جلسات ویژه بوقلمون، بحث صادرات به میان کشیده می‌شود، افزود: اما این صادرات در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که کشتارگاه‌های استاندارد در ایران وجود داشته باشد. در حالی که اکنون واحدهای کشتار موجود در کشور، برای مرغ بوده و صاحبان آنها با کمی تغییر، بوقلمون نیز کشتار می‌کنند.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی صنعت، تازه بعد از خروج بوقلمون از مزرعه شروع می‌شود؛ زیرا حتی ماشین‌های حمل این پرنده از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و شبکه‌های توزیع به خوبی عمل نمی‌کنند.

به گفته احمدی، در حال حاضر گوشت بوقلمون به دو گونه مصرف می‌شود؛ یکی در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی که میادینی مانند بهمن نیز می‌تواند جزو این‌ها باشد و دومی مصارف صنعتی. در خرده‌فروشی‌ها به دلیل مصرف اندک این گوشت، هنوز سیستم توزیع به‌صورت کاملاً سنتی و ابتدایی عمل می‌کند که این مسئله باعث می‌شود برخی از اقشار یا مناطق به این محصول دسترسی نداشته باشند و بر کاهش سرانه مصرف، دامن بزنند؛ بنابراین هنوز به‌صورت تخصصی شرکتی با سرمایه‌گذاری وسیع در این عرصه ورود نکرده است. در حالی که بیشتر کشورهای پیشرفته، توزیع لاشه کامل را به آن صورتی که در بازارهای ما وجود دارد، منتفی کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت این پرنده نیز هنوز جای کار داشته و باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این راستا انجام شود تا بتوان عرضه را به‌روز و بهتر کرد.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران معتقد است: برخی فروشگاه‌ها به واسطه فروش گوشت بوقلمون، به‌دنبال حاشیه سود نامتعارف و بالاتر از عرف هستند. این در حالی است که پرورش‌دهنده با حداقل قیمت محصول خود را فروخته و مصرف‌کننده با قیمت بسیار بالا آن را خریداری می‌کند. این موضوع می‌تواند در جهت مخالف افزایش مصرف سرانه باشد.

احمدی با بیان اینکه ظرفیت تولید بوقلمون در کشور سه میلیون و 500 هزار قطعه است، ادامه داد: تنوع نژادی در این پرنده به قدری بالاست که بحث کاهش سن و وزن کشتار، مانند آنچه که در مرغ شاهدیم، مطرح نیست. در بوقلمون، نژادهای سنگین به مصارف صنعتی رسیده و نژادهای سبک‌تر بیشتر مصرف خانگی دارند.

وی در پایان قیمت جوجه بوقلمون را بین 10 تا 12 هزار و 500 دانست و بیان کرد: قیمت جوجه مشکل حادی در شرایط کنونی برای ما نیست؛ زیرا از آنجا که محصول نهایی، وزن بالایی دارد، افزایش یک‌هزار تومانی قیمت جوجه، به‌طور متوسط 70 تومان قیمت هر کیلوگرم گوشت را بالا می‌برد. در حالی که افزایش 100 تومانی نرخ ذرت، به مراتب ضرر بیشتری به این صنعت وارد خواهد کرد./

V-951110-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید