Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با ایانا:

مشکلی از نظر تأمین دام برای استان‌های مرکزی نداریم

سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، از کافی بودن دام این منطقه برای تأمین گوشت استان‌های مرکزی ازجمله تهران خبر داد.

مشکلی از نظر تأمین دام برای استان‌های مرکزی نداریم

سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، از کافی بودن دام این منطقه برای تأمین گوشت استان‌های مرکزی ازجمله تهران خبر داد.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان کردستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در سال جاری، هیچ مشکلی برای تأمین دام در استان کردستان وجود نداشته است.

سیدمادح حسامی با اشاره به اینکه قصابان، چوبداران و پرواربندان، بیشترین رغبت را برای خرید گوسفند کردی دارند، افزود: از استان کردستان، هرساله به‌طور متوسط بین 200 تا 400 هزار رأس گوسفند کردی به استان‌های مرکزی مانند تهران، قم و اصفهان طبق مجوز سازمان دامپزشکی، صادر می‌شود.

به گفته وی، در سال جاری نیز استان‌های گفته شده هر چقدر که تقاضا داشتند، خرید کردند و خوشبختانه مشکلی از نظر تأمین دام سبک وجود نداشت. اینکه قیمت گوشت گوسفند در برخی مناطق مانند تهران افزایش یافت، تابع یک سری جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها بود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه قیمت دام زنده در میادین کردستان بین 14 تا 15 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، عنوان کرد: اکنون 80 هزار دامپرور در کردستان فعالیت می‌کنند که آمار دام سبک این منطقه از یک میلیون و 300 هزار راس تجاوز می‌کند.

حسامی درباره صادرات دام از کردستان یادآور شد: اینکه از استان کردستان، دام سبک به کشورهای همسایه صادر می‌شود، نمی‌تواند این نکته را به اثبات برساند که تمام آنها از نژاد کردی است؛ زیرا حتی دام صادراتی از استان خراسان نیز به استان کردستان وارد شده و از اینجا به کشور متقاضی می‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه استان کردستان از مراتع خوبی برخوردار است، تأکید کرد: امسال تا این لحظه، میزان بارندگی نسبت به سال گذشته که 700 میلی‌متر بود، کاهش داشته است. البته متوسط بارندگی استان 500 میلی‌متر در سال تخمین زده می‌شود؛ بنابراین اگر در ماه‌های پایانی سال، میزان بارندگی به‌گونه‌ای باشد که کمبودها را جبران کند، مشکلی از نظر تامین علوفه در سال بعد نخواهیم داشت، اما کاهش بارش‌ها احتمال کمبود علوفه در آینده را رقم می‌زند.

سخنان این مقام دولتی در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در تاریخ 13 مرداد امسال به خبرنگار ایانا گفته بود: " ذائقه مردم تهران تنها گوشت گوسفندی را می‌پسندد که در مراتع کردستان پرورش یافته باشد. در حال حاضر نیز دامدارهای این منطقه بیشتر دست خالی هستند و دامی برای فروش ندارند؛ زیرا مجوز صادرات و در کنار آن قاچاق، بر کاهش تعداد دام‌ها دامن زده است. "/

V-951110-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید