Iranian Agriculture News Agency

نتایج مطالعات جدید دانشمندان نشان داد:

نئونیکوتینویدها قاتل زنبورهای عسل و مخرب اعصاب انسان

بر اساس نتایج مطالعه منتشرشده در دوم فوریه در مجله Environmental Health Perspectives، تجزیه و تحلیل حشره‌کش نئونیکوتینوید نشان از اثر مشکوک بر روی انسان دارد.

نئونیکوتینویدها قاتل زنبورهای عسل و مخرب اعصاب انسان

بر اساس نتایج مطالعه منتشرشده در دوم فوریه در مجله Environmental Health Perspectives ، تجزیه و تحلیل حشره‌کش نئونیکوتینوید نشان از اثر مشکوک بر روی انسان دارد.

به گزارش ایانا از لوموند، Imidaclopride, Thiaméthoxame, Thiaclopride, Acétamipride و... هفت مولکول شناخته‌شده از خانواده این حشره‌کش هستند که از زمان ورود به بازار در دهه 1990 تا کنون رشد فوق العاده‌ای در فروش داشته‌اند، به‌طوری که 40 درصد از بازار جهانی از حشره کش‌های کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند. این ماده برای صدها نوع از محصولات کشاورزی، باغبانی، جنگلداری استفاده می‌شود.

بنا به اظهار نظر ملیسا پری از دانشگاه جرج واشنگتن، تاکنون بر روی اثرات این حشره کش‌ها بر انسان‌ها مطالعه کمی شده‌است. به طوری که می‌توان گفت در واقع اطلاعات قابل توجهی در دست نیست. در ایالات متحده آمریکا تخمین زده می‌شود که بیش از چهار میلیون پوند از این حشرهکش بین 140 تا 200 میلیون جریب از زمین های کشاورزی بطور سالانه استفاده میشود. این حشره‌کش غالبا برای سویا و گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حشره کش‌ها در طبیعت بسیار پایدار هستند. آنها در خاک، گرد و غبار، تالاب‌ها، آب‌های زیرزمینی، گیاهان مغذی و طعمه مهره‌داران باقی می‌مانند و از این طریق می‌توانند به زنجیره‌های غذایی منتهی به انسان نیز راه یابند.

محققان در این مطالعه پس از بررسی همه اطلاعات موجود، توانستند به این نتیجه برسند که از بین هشت مطالعه انجام شده تاکنون بر روی اثرات این حشره‌کش بر انسان‌ها، در چهار مطالعه سرنخ‌هایی از ارتباط مصرف این حشره کش‌ها بر سلامت انسان پیدا شد.

محققین در این مطالعه گزارش‌هایی را در مورد "ارتباط عواقب نامطلوب بر رشد سیستم‌های عصبی و مغز" به‌دست آورند که به افزایش خطر ابتلا به اوتیسم، اختلالات حافظه و لرزش انگشتان دست، ایجاد ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی، تولد نارس، بیماری آنانسفالی یعنی عدم وجود بخشی از مغز و یا جمجه در هنگام تولد اشاره شده‌ است. پیش از این دانشمندان دریافته بودند که حشره کش‌های نئونیکوتینوید می‌تواند باعث مرگ زنبورهای عسل شود./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: لوموند

L-951118-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید