Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی خبر داد:

صرفه‌جویی 70 میلیون مترمکعب آب کشاورزی با اجرای آبیاری نوین در آذربایجان غربی در سه سال اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: در طی سه سال گذشته با اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و شبکه های فرعی آبیاری زهکشی در اراضی پایاب سدها در حدود 70میلیون متر مکعب در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

صرفه‌جویی 70 میلیون مترمکعب آب کشاورزی با اجرای آبیاری نوین در آذربایجان غربی در سه سال اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از صرفه جویی 70 میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی با اجرای روش های نوین آبیاری در سه سال اخیر در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، معاونان استاندار، جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری در محل استانداری برگزار شد ، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی استان پرداخت .

وی افزود: این استان در بخش کشاورزی در سال 95 از نظرسهم ابلاغی در تمامی سیاست های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اهداف اقتصاد مقاومتی در حدود 10تا 15 درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر عمل کرده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی در تولید پنج محصول از جمله چغندرقند، سیب درختی، عسل، جمعیت گاومیش و آفتابگردان اجیلی دارای رتبه نخست کشوری است .

این مسئول خاطر نشان کرد: 37.3 درصد از جمعیت استان در روستاها به فعالیت کشاورزی و دامپروری مشغول هستند .

وی ادامه داد: عدم سرمایه گذاری های زیر بنایی و مطابقت اعتبارات مصوب عمرانی با تخصیص
آن ها و نوع نظام بهره برداری بخش کشاورزی مهم ترین چالش بخش کشاورزی آذربایجان غربی است .

کریم زاده نیل به امنیت غذایی با خودکفایی در تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان و صادر کننده محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی، افزایش راندمان آبیاری و بهره گیری از تمام پتانسیل ها ی آبی و توسعه راندمان تولید، توسعه شبکه های آبیاری نوین و اراضی تجهیز شده با افزایش حداکثر بازدهی آب و حفاظت از منابع پایه آب و خاک با حفظ تنوع زیستی و فرهنگ بهره‌برداری بهینه از این منابع و کاهش ضایعات تولید و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی، دامپزشکی و گیاه پزشکی را از جمله چشم اندازهای کشاورزی استان در افق 1404 عنوان کرد .

وی اضافه کرد: رتبه ششم تولید گندم کشور متعلق به آذربایجان غربی است و میزان گندم ذخیره سازی شده در سیلوهای استان برای تأمین نیاز سه سال استان کفایت می کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان با دارا بودن 5.5 درصد از اراضی کشور، شش تا هفت درصد محصول کشاورزی کشور را تولید می کند، گفت: در سه سال گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان دارای رشد 16.5درصدی بوده و از 4.6 به 6.3 میلیون تن افزایش یافته است .

وی در ادامه با اشاره به رتبه برتر استان در تولید اکثر محصولات کشاورزی در کشور، به تبیین اهداف بخش کشاورزی و استعدادها و پتانسیل ها و چالش های محدود کننده بخش کشاورزی استان پرداخت .

در این جلسه همچنین، قاضی پور، بهادری و حضرت پور نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و هاشمی نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان مسائل، مشکلات و مطالبات کشاورزان استان پرداختند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید