Iranian Agriculture News Agency

گرم شدن زمین، بزرگ‌ترین تهدید لاک‌پشت‌های دریایی است

بر هم خوردن توازن جنسیتی در بین لاک‌پشت‌ها، خطری جدی

تغییرات آب و هوایی باعث مرگ نوزادان لاک پشت‌ها می‌شود و می‌تواند بدتر از حالت برتری نسبت جنسی جامعه ماده‌ها در این گونه باشد.

بر هم خوردن توازن جنسیتی در بین لاک‌پشت‌ها، خطری جدی

تغییرات آب و هوایی باعث مرگ نوزادان لاک پشت‌ها می‌شود و می‌تواند بدتر از حالت برتری نسبت جنسی جامعه ماده‌ها در این گونه باشد.

به گزارش ایانا از ساینس‌نیوز، تغییرات آب و هوایی می‌تواند در نسبت جنسیتی هفت گونه لاک‌پشت دریایی دخالت کند، چون جنین لاک‌پشت‌ها بدون دخالت جنسیت ژنتیکی شکل می‌گیرد. زیست‌بوم‌شناس دریایی دانشگاه دیکن استرالیا، گریم هایز، توضیح می‌دهد که تخم‌ها در محل‌های لانه‌گذاری با دماهای بالاتر از 29 درجه سانتیگراد بیشتر به سمت شکل‌گیری جنین ماده پیش می‌روند. زیست شناسان هشدار می‌دهند که سواحل به اندازه کافی گرم هستند و جامعه لاک‌پشت‌ها با جمعیت کمتر نرها ممکن است به سمت انقراض پیش بروند.

تاکنون 75 سایت محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در سراسر جهان بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از جمعیت لاک‌پشت‌های تازه متولد شده به‌شدت به نفع جامعه ماده‌های این گونه است و این می‌تواند باعث بر هم خوردن توازن جنسیتی در بین لاک‌پشت‌های دریایی مورد مطالعه شود. هایز می‌گوید این واقعاً نگرانی شماره یک نیست، چند لاک‌پشت نر هم در حال حاضر راه طولانی به خاطر طول عمر بالا پیش رو دارند. در عوض، نوزاد لاک‌پشت‌ها در تخم، به دلیل گرمای بیش از حد در حال مرگ هستند و به‌نظر می‌رسد این مشکل جدی‌تری است که نیاز به یک تلاش جهانی برای جمع‌آوری داده‌ها در سراسر جهان دارد.

محققان می‌گویند: یکی از دلایلی که جمعیت لاک‌پشت‌ها به شدت به سمت ماده‌ها پیش می‌رود تفاوت بین فرکانس رشد نرها و ماده‌ها در تخم است. تعداد بالای مرگ و میر در بین تخم لاک‌پشت‌های ماده هم به‌دلیل افزایش درجه حرارت می‌تواند نشانه‌ای از تمایل شکل‌گیری جنین ماده در درجه حرارت بالا باشد. در این مطالعه و در یک شبیه‌سازی ریاضی انجام شده توسط دانشمندان، پیش‌بینی شد که در یک محیط ساحلی با درجه حرارت بالای 35 درجه سانتیگراد از 100 تخم مورد بررسی، تنها پنج نوزاد لاک پشت ماده در برابر یک لاک پشت نوزاد نر بتواند زنده بماند.

نخستین سایت مورد بررسی در این مطالعه، سواحل کاستاریکا و روی جمعیت لاک‌پشت‌های تازه متولد شده بود. زیست‌اقیانوس‌شناس از سازمان ملی اقیانوسیه و مرکز علوم شیلات از دانشگاه پرینستون، وینسنت صبا می‌گوید: شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که سواحلی که به دلیل تغییرات آب و هوا گرم شده‌اند با کاهش جمعیت لاک‌پشت‌های تازه متولد شده روبه‌رو هستند و این می‌تواند زنگ خطری برای نابودی این گونه‌ها در طی یک قرن آینده باشد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: ساینس نیوز

L-951124-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید