Iranian Agriculture News Agency

مدیر طرح ساماندهی و بهره‌برداری زاینده‌رود:

مشارکت کشاورزان هدررفت آب در حوضه زاینده‌رود را کاهش داد/ آب از نیمه فروردین تا پایان خرداد به زاینده‌رود بازمی‌گردد

به گفته مدیر طرح ساماندهی و بهره‌برداری زاینده‌رود، با مشارکت کشاورزان میزان هدررفت آب در حوضه زاینده‌رود کاهش یافته است و اگرچه امسال آب کمتری از سد زاینده‌رود رها شده، اما به‌دلیل هدررفت کمتر، بهره بیشتری عاید کشاورزان شده است.

مشارکت کشاورزان هدررفت آب در حوضه زاینده‌رود را کاهش داد/ آب از نیمه فروردین تا پایان خرداد به زاینده‌رود بازمی‌گردد

به گفته مدیر طرح ساماندهی و بهره‌برداری زاینده‌رود، با مشارکت کشاورزان میزان هدررفت آب در حوضه زاینده‌رود کاهش یافته است و اگرچه امسال آب کمتری از سد زاینده‌رود رها شده، اما به‌دلیل هدررفت کمتر، بهره بیشتری عاید کشاورزان شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، امروز رهاسازی آب از سد زاینده رود به پایان می‌رسد. اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان می‌کند: وزارت نیرو یک روز زودتر از موعد آب را قطع کرده است و بر اساس قرارهای قبلی تصمیم گرفته شده بود که رهاسازی آب سد فردا متوقف شود.

وی ادامه داد: کشاورزان در این دوره در ساماندهی رودخانه و حفاظت و بهره‌برداری از آن مشارکت داشته و نقش آفرینی کرده‌اند. به همین دلیل با وجود آنکه مدت رهاسازی آب و حجم آن کم بود، کارایی بسیار بالایی داشت.

مدیر طرح ساماندهی و بهره برداری زاینده رود بیان کرد: کشاورزان در کل تاریخ با رودخانه و آب سر و کار داشته‌اند. نزدیک نیم قرن با تصویب قانون ملی شدن آب در سال 47، کشاورزان از مشارکت در مدیریت آب و رودخانه‌ها جدا شدند.

وی اضافه کرد: این سیاست، تصمیم درستی نبود. کشاورز وقتی دنبال رودخانه است آب را بهتر هدایت می‌کند. در این دوره با وجود اینکه حجم کمتری از سد زاینده رود آب رها کردند اما به خاطر عملیاتی که کشاورزان در بستر و حریم رودخانه به صورت محدود انجام داده و مختصر لایروبی کردند، آب زودتر به دست آنها رسید و هدر رفت کمتری نسبت به سال قبل داشت. در واقع استفاده از مشارکت کشاورزان تجربه خیلی ارزنده‌ای است که امیدواریم ادامه داشته باشد.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا در اصفهان تشکل آب بران شکل گرفته است، از واگذاری طرح ساماندهی، حفاظت و بهره‌بردرای رودخانه زاینده رود به صنف کشاورزان خبرداد.

به گفته وی صنف کشاورزان هم در حال سازماندهی بهره‌برداران در قالب تشکل‌های آب بران یا همان شرکت‌های تعاونی است. البته این اقدامات هنوز تکمیل نشده است زیرا از عمر این وگذاری اختیارات فقط دو ماه می‌گذرد و نمی‌توان مسایلی که طی نیم قرن فراموش شده را در دو ماه ساماندهی کرد. اما پیش‌بینی می‌کنیم، مسیر رو به بهبودی را طی کنیم.


تغییر فصل غله‌کاری در اصفهان

فصل غله‌کاری در گذشته آبان و آذرماه بوده است است اما در مواقعی که سرما بروز می‌کرد، کشت غله در دی و بهمن نیز انجام می‌شد.

مدیر طرح ساماندهی و بهره برداری زاینده رود در این رابطه گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و وقوع یخبندان‌های گسترده -که البته در اصفهان این یخبندان‌ها کمتر است-، کشاورزان اصفهانی زمان کشت غله خود را از آبان و آذر ماه تغییر دادند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با وجود این تغییرات، کیفیت کشت، افت محسوسی نداشته باشد.

امینی گفت: در حال حاضر بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کشاورزان تمام زمین‌ های خود را زیر کشت نبردند. هر کشاورز شرق اصفهان به طور متوسط 35 تا 40 درصد اراضی خود را زیر کشت آبی برد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 28 روز آب در اختیار کشاورزان برای کشت قرار گرفته بود، تعداد روزهای رهاسازی آب در سال جاری را 22 روز اعلام کرد که فقط 20 روز آن برای کشت غله مفید بوده است.

مدیر طرح ساماندهی و بهره برداری زاینده رود ادامه داد: برای کشت غله زمین پس از بذرپاشی آبیاری می‌شود. به این مرحله اصطلاحاً "خاک و آب" می‌گویند. بعد از آن، بارش‌ها نیازهای آبی مزارع را تامین می‌کند.

وی افزود: بر اساس وعده وزارت نیرو، از نیمه فروردین تا آخر خرداد به منظور تامین نیازهای آبی کشاورزان غله کار شرق اصفهان و نیاز آبی سبزی و صیفی کاران غرب اصفهان آب پشت سد زاینده رود مجددا رهاسازی خواهد شد.

به گفته امینی میزان بارش در حوضه کوهرنگ و سرشاخه‌های تامین کننده آب زاینده رود در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است./

L-951124-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید