Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال در مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشی کشاورزی:

ابزارهای الکترونیک به کمک کشاورزی می‌آید

رئیس مؤسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: نظارت بر کارشناسان مزارع با استفاده از سامانه نظارت الکترونیکی تسهیل می‌شود.

ابزارهای الکترونیک به کمک کشاورزی می‌آید

نظارت بر کارشناسان مزارع با استفاده از سامانه نظارت الکترونیکی تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال کشور امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشی کشاورزی با اعلام این خبر گفت: با توجه به وسعت و پیچیدگی که برای کشاورزی در پهنه‌های مختلف وجود دارد، لازم است که ابزارهای جدید و دانش‌بنیان به کمک کارشناسان شتافته و گستره وسایل الکترونیکی افزایش یابد.

محمدحسن عصاره با اشاره به اینکه تولید بذر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که حساسیت و اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، افزود: این موضوع به قدری حیاتی است که برخی بذور سبزی و صیفی در بعضی کشورها، هر پنج عدد بذر، یک دلار به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: در ایران نیز سالانه برای تولید 500 هزار تن بذر گندم، 40 یا 50 هزار قطعه زمین در اندازه‌های مختلف باید انتخاب شود که وسعت آن به حدود 220 هزار هکتار در سراسر ایران می‌رسد.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، این زمین‌‌ها طی فرآیند تولید بین چهار تا 10 بار به بازدید کارشناسان برای هر مزرعه احتیاج دارند ک هزینه‌های زیادی برای نظارت در این پروسه لازم است.

عصاره ادامه داد: بنابراین با توجه به امکانات اقتصادی دولت، استفاده از ابزارهای جدید و دانش‌بنیان می‌تواند کمک مؤثری در این راستا باشد؛ به همین دلیل، طی دو سال اپلیکیشنی که بتواند کنترل مزارع را با استفاده از سیستم‌های گیرنده و فرستنده و تبادل اطلاعات تحت نظارت داشته باشد، طراحی شد.

وی معتقد است: این نوآوری سرعت عمل را به‌روز می‌کند و برای گزارش‌گیری استانی بسیار مثمرثمر خواهد بود، زیرا تصاویر لحظه‌ای از مزارع توسط کارشناس به مرکز مخابره شده و اطلاعات دقیق پروسه در دسترس خواهد بود؛ بدین‌منظور تاکنون مزارع گندم و ذرت را در شش استان با این اپلیکیشن پوشش داده‌ایم که البته امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

عصاره تأکید کرد: هرچند که سامانه نظارت الکترونیکی ساخته مؤسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال کشور است، اما سازمان‌های دیگری مانند محیط زیست نیز برای نظارت بر محیط‌بانان یا جنگل‌بانان می‌توانند از این سیستم استفاده کنند./

V-951124-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید