Iranian Agriculture News Agency

رویکرد کشاورزی منطبق با آب و هوا (CSA) و نحوه پیاده سازی آن

CSA تکنولوژی‌ها، سیاست‌ها، نهادها و سرمایه‌گذاران مختلف را لحاظ می‌کند/ تطبیق با CSA باید با دانش، نیازها و اولویت‌های کشاورزان محلی مرتبط باشد

CSA مجموعه‌ای از عملیات که قابلیت اجرایی‌شدن در سطح جهانی را داشته باشد نیست، بلکه رویکردی است شامل عناصر مختلفی که در مفاهیم محلی نهادینه شده است.

CSA تکنولوژی‌ها، سیاست‌ها، نهادها و سرمایه‌گذاران مختلف را لحاظ می‌کند/ تطبیق با CSA باید با دانش، نیازها و اولویت‌های کشاورزان محلی مرتبط باشد

CSA مجموعه‌ای از عملیات که قابلیت اجرایی‌شدن در سطح جهانی را داشته باشد نیست، بلکه رویکردی است شامل عناصر مختلفی که در مفاهیم محلی نهادینه شده است.

به گزارش ایانا از سایت فائو، CSA به فعالیت‌های روی مزرعه و بعد از مزرعه مربوط می‌شود و تکنولوژی‌ها، سیاست‌ها، نهادها و سرمایه‌گذاران مختلف را لحاظ می‌کند.

عناصر مختلف سیستم‌های کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا:

عناصر مختلف سیستم های کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا عبارتند از:

· مدیریت مزارع، محصولات، دام‌، کشاورزی و صید ماهی برای متعادل‌کردن امنیت غذایی و معیشتی با اولویت‌هایی برای کاهش تغییرات آب و هوایی و انطباق با آن در آینده نزدیک.

· مدیریت اکوسیستم و زمین‌ها و مراتع برای حفظ خدماتی از اکوسیستم که برای امنیت غذایی، توسعه کشاورزی و کاهش تغیرات آب و هوایی و انطباق با آن مهم است.

· سرویس‌‌های خدماتی برای کشاورزان و مدیران زمین به منظور دستیابی به مدیریت بهتر اثرات و خطرات تغییرات آب و هوایی و عملیات کاهش آن.

· تغیرات سیستم غذایی وسیع‌تر شامل اقدامات طرف تقاضا و مداخلات زنجیره ارزش که مزایای CSA را بالا می‌برد.

اقدامات لازم برای پیاده‌سازی رویکرد CSA

1- گسترش پایگاه شواهد

پایگاه شواهد از تاثیرات اخیر و حساب‌شده تغییرات آب و هوایی در یک کشور؛ شناسایی نقاط آسیب‌پذیر کلیدی در بخش کشاورزی و موثر بر امنیت غذایی، کشاورزی و شناسایی گزینه‌های موثر برای تطبیق با تغییرات تشکیل شده است. این پایگاه شامل موارد زیر است:

- تخمین پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (یا افزایش تجزیه کربن) حاصل از استراتژ‌ی‌های تطبیقی؛

- اطلاعات هزینه‌ها و موانع به کارگیری اقدامات مختلف؛

- مسائل و مشکلات مربوط به پایداری سیستم‌های تولید و سیاست‌ها و واکنش‌های نهادی لازم برای غلبه بر آن‌ها.

2- پشتیبانی از چارچوب‌های سیاستی حامی

این رویکرد از توسعه سیاست‌ها، برنامه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های بین نهادهای مسئول در کشاورزی، تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و استفاده از زمین پشتیبانی می‌کند.

3- تقویت نهادهای ملی و محلی

نهادهای محلی قوی برای توانمند، تقویت‌ و انگیزه‌مندکردن کشاورزان لازم است. در بعضی موارد لازم است تا تلاش‌هایی شود برای ایجاد ظرفیت‌ برای شرکت سیاست‌گزاران ملی در مجامع جهانی مرتبط با تغییرات آب و هوایی و کشاورزی و تقویت ارتباطات شان با قدرت‌های دولتی محلی.

4- افزایش گزینه‌های مالی

مکانیزم‌های مالی نوآورانه‌ای که امور مالی و سرمایه‌گذاری کشاورزی و آب و هوا را از بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر مرتبط و ادغام می‌کند وسیله‌ای کلیدی برای پیاده‌سازی رویکرد CSA است. ابزارهای مالی جدید برای تغییرات آب و هوا مانند بنیاد آب و هوای سبز ( Green Climate Fund ) اکنون در حال توسعه‌اند و می‌توانند راهی برای ترغیب توسعه کشاورزی پایدار باشد.

5- پیاده‌سازی اقدامات در ابعاد مزرعه

کشاورزان نخستین متولیان و محافظان دانش محیط‌زیست، اکوسیستم‌های کشاورزی، محصولات، دام‌ها و الگوهای آب و هوایی محلی خود هستند. تطبیق با CSA باید با دانش، نیازها و اولویت‌های کشاورزان محلی مرتبط باشد. پروژه‌ها و نهادهای محلی از کشاورزان برای پیداکردن گزینه کشاورزی منطبق با آب و هوایی که برایشان مناسب باشد و بتوانند به راحتی آن را اجرا کنند پشتیبانی می‌کنند. برای مثال این کار در جمهوری متحد تانزانیا با کمک مدرسه کشاورزی انجام شد.

ترجمه: صبا نائلی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید