Iranian Agriculture News Agency

ایندیپندنت مردم را عامل گرمایش زمین معرفی کرد:

انسان‌ها 170 برابر سریع تر از عوامل طبیعی بر تغییرات اقلیم اثر گذاشتند

به گفته دانشمندان، اثر فعالیت‌های انسانی در تغییر آب و هوای زمین 170 برابر سریع‌تر از تاثیر عوامل طبیعی است. دانشمندان ادعا می‌کنند معادله‌ای ابداع کرده‌اند که نشان می‌دهد، مردم پشت سر گرم شدن کره زمین هستند.

انسان‌ها 170 برابر سریع تر از عوامل طبیعی بر تغییرات اقلیم اثر گذاشتند

به گفته دانشمندان، اثر فعالیت‌های انسانی در تغییر آب و هوای زمین 170 برابر سریع‌تر از تاثیر عوامل طبیعی است. دانشمندان ادعا می‌کنند معادله‌ای ابداع کرده‌اند که نشان می‌دهد، مردم پشت سر گرم شدن کره زمین هستند.

به گزارش ایانا از ایندیپندنت ، به گفته محققان، درجه حرارت جهانی یک دهم درجه سانتیگراد در هر قرن، طی 7000 سال پیش کاهش یافته، اما در 45 سال گذشته معادل 1.7 درجه سانتیگراد در قرن، افزایش یافته‌است. 12 سال گذشته، گرم‌ترین سال‌ها از 1998 تا کنون بوده‌اند.

نیروهای کیهانی و ژئوفیزیک و همچنین نیروی بیوسفری در تغییر سیستم زمین طی چهار میلیارد سال عمر زمین، نتوانسته‌اند به اندازه اثر فعالیت‌های انسانی بر این کره خاکی با چنین سرعتی تاثیر گذار باشند.

آنتروپوسین یک دوره زمین شناسی پیشنهادی است که در آن تاثیر فعالیت‌های انسانی شروع می‌شود و دارای یک ویژگی از اثر قابل اندازه‌گیری بر روی محیط زیست است.

دانشمندان براساس مطالعه منتشر شده در مجله New Scientist اعلام کرده‌اند: نرخ انتشار کربن به اتمسفر در 66 میلیون سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده‌است. از دست دادن متناوت تنوع‌زیستی در دهه‌های اخیر، محققان را در سال 2015 به این استدلال وا داشت که دوره آنتروپوسین نشانه مرحله سوم در تکامل زیست کره زمین است، زیرا این مرحله در پی دوره میکرو اراگانیسم‌ها و تک سلولی‌ها از 3.5 میلیارد سال گذشته و انفجار کامبرین 650 میلیون سال پیش شکل گرفته‌ است.

در این معادله، نیروهای کیهانی و ژئوفیزیک به دلیل ماهیت اثرگذاری آهسته و یا نادر بودن، به عنوان یک عامل محرک و پویا تا حالا تاثیر چندانی نگذاشته‌اند. همه این نیروها هنوز هم اعمال فشار بر سیستم زمین دارند، ولی در برابر اعمال فشار انسان بسیار ناچیز هستند.

در این مطالعه محققان به فعالیت‌های انسانی که بر زیست کره تاثیر می‌گذارد اشاره کرده‌اند که عبارتند از: آلوده کردن آب و خاک همچنین گرم‌تر شدن کره زمین. اوون گافنی از دانشگاه استرالیا که معادله آنتروپوسین را به قرار زیر پیشنهاد داده‌است، برای چهار میلیارد سال، نرخ تغییران در سیستم زمین ( E ) دارای یک تابع کیهانی و نجومی ( A ) و تابع ژئوفیزیک ( G ) و نیروهای پویایی درونی ( I ) بوده است. مدار زمین به دور خورشید در حال گردش بوده و فعل و انفعالات گرانشی با سایر سیارات، خروجی گرمای خورشید، برخورد قاره‌ها، آتشفشان‌ها و تکامل در این میان نقش داشته‌اند. بررسی این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که در 40 تا 50 سال گذشته، نرخ تغییرات سیستم زمین صرفا تابعی از فعالیت‌های صنعتی بشر بوده‌است.

نرخ تغییر سیستم زمین ( E )در طول 40 تا 50 سال گذشته صرفا یک تابع از فعالیت‌های صنعتی است ( H )

گافنی می‌گوید: "در حالی‌که بی‌تدبیری‌های بشر شواهد زیادی از اثرات فعالیت انسان را بر زیست کره زمین نادیده می‌گیرد، در یک زمان جغرافیای سیاسی نیز این وضعیت نابسمان را به چالش می‌کشد. زمانی که هر دو دیدگاه جهان مبتنی بر واقعیت‌ها و حتی همکاری‌های بین‌المللی زیر سوال می‌رود. در هیچ کجای دنیا این نابسامانی را در وضعیت فعلی سیاست آمریکا نمی‌بینیم."/


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951126-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید