Iranian Agriculture News Agency

اسس اگریکالچر چه نوع سازمان مردم‌نهادی است؟

تا فوریه امسال (2017) 90 هزار نفر از کاربران فیلم‌های اسس اگریکالچر را تماشا و بارگذاری کرده‌اند/ همکاری اسس اگریکالچر با بیش از 200 متخصص ارتباطات در سراسر جهان

اسس اگریکالچر (Access Agriculture) یک سازمان غیردولتی (NGO) بین‌المللی است که ویترین فیلم‌های آموزشی کشاورزی به زبان‌های مختلف محلی در دنیاست.

تا فوریه امسال (2017) 90 هزار نفر از کاربران فیلم‌های اسس اگریکالچر را تماشا و بارگذاری کرده‌اند/ همکاری اسس اگریکالچر با بیش از 200 متخصص ارتباطات در سراسر جهان

اسس اگریکالچر ( Access Agriculture ) یک سازمان غیردولتی ( NGO ) بین‌المللی است که ویترین فیلم‌های آموزشی کشاورزی به زبان‌های مختلف محلی در دنیاست.

به گزارش ایانا از وب‌سایت اسس اگریکالچر، می‌توانید شرح وظایف و نحوه عملکرد این سازمان مردم نهاد به شرح زیر است:

در وب‌سایت این سازمان می‌توانید نمونه‌هایی از فیلم‌های آموزشی را ببینید، بارگزاری ( Download ) کنید یا به‌صورت دی‌وی‌دی سفارش دهید. این سازمان برای کارکنان بخش تحقیقات و توسعه کشاورزی، ارائه‌دهندگان خدمات و عوامل توسعه، متخصصان ارتباطات و نمایندگان سازمان‌های کشاورزان فیلم‌های آموزشی ارائه می‌‌کند و همچنین از کاربران خود خواسته است که تهیه نسخه‌هایی از فیلم‌های آموزشی به زبان‌های جدید را نیز درخواست دهند. تمامی این فیلم‌های آموزشی بر مبنای حمایت از کشاورزی پایدار در کشورهای در حال توسعه طراحی شده‌ است.


فیلم‌های آموزشی تهیه‌شده در این سازمان با سرفصل‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند:

- غلات (گندم، ذرت، برنج، ذرت خوشه‌ای، ارزن و سایر غلات)

- گیاهان ریشه‌ای، غده‌ای و خانواده موز (موز و موز سبز، مانیوک (1) ، سایر گیاهان ریشه‌ای و غده‌ای، سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین)

- سبزیجات (قارچ خوراکی، سبزیجات برگی، پیاز، گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات)

- حبوبات (لوبیاها، لوبیا چشم‌بلبلی، بادام‌زمینی، لوبیای سودانی، لوبیای سویا و سایر حبوبات)

- آجیل‌ها و میوه‌ها (بادام هندی، خرما، انبه، آناناس، روغن قلم (2) ، سایر میوه‌ها و سایر آجیل‌ها)

- دیگر محصولات زراعی (قهوه، فلفل قرمز، گیاهان دارویی و ادویه‌جات، سایر محصولات زراعی و الیاف گیاهی)

- احشام (گاو، گوسفند و بز، اسب و خر، خوک‌ها، مرغ، خرگوش، سایر دام‌ها و بهداشت حیوانات)

- آبزیان (پرورش ماهی، پرورش حلزون صدف دار و سایر آبزیان)

- مدیریت حاصلخیزی خاک (جنگلداری، مدیریت جنگل، حفاظت کشاورزی، موانع شیب متقاطع، تلفیق محصول زراعی و دام، مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک، چوپانی و مراتع، جمع‌آوری آب، آبیاری خرده‌مالکان و سایر موارد)

- مدیریت تلفیقی آفات (برای کلیه موارد ذکرشده در بالا و فرآیندهای مکانیزاسیون مرتبط با آنها)

- مهارت‌های کسب و کار (مدیریت، حل تعارضات، مدیریت مزرعه، مسائل مالی، جنسیت، رویکردهای گروهی، ورودی‌ها، بازاریابی، موارد پس از برداشت محصول و سایر مهارت‌ها)

- رویکردها (رویکردهای توسعه‌ای، رویکردهای مشارکتی، سایر رویکردها، تولید بذر و انتشار آن)

- و سایر بخش‌ها (کشاورزی و سلامت، مرغداری، حفاظت از تنوع زیستی، سازگاری با تغییرات اقلیمی، ایمنی مواد غذایی، مدیریت آب، ورمی‌کمپوست (3) و سایر شیوه‌های کشاورزی)

این نهاد، متشکل از گروهی از افراد پرشور و فعال است که وقت خود را به ارتقاء فیلم‌های آموزشی مؤثر در بخش کشاورزی که برای کشاورزان و مشاغل روستایی پرفایده است، اختصاص داده‌اند.

این سازمان به‌منظور توسعه نسخه‌هایی به زبان‌های محلی و تکثیر انبوه و انتشار فیلم‌های آموزشی کشاورزی، با بیش از 200 تن از متخصصان ارتباطات در سراسر جهان همکاری می‌کند.

از ابتکارات این نهاد راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی جدید به نام اگ تیوب ( Agtube ) برای روستاییان کشورهای در حال توسعه و کلیه علاقه‌مندان به کشاورزی پایدار در سراسر جهان است که می‌توانند فیلم‌های کوتاه در حوزه کشاورزی را در این سایت تماشا کنند و به اشتراک گذارند.

تا ابتدای فوریه امسال (2017 میلادی) بیش از 90 هزار نفر از کاربران فیلم‌های سایت اسس اگریکالچر را تماشا و بارگزاری کرده‌اند. در سال 2015 میلادی یک نظرسنجی آنلاین برای دانستن نحوه استفاده کاربران از این فیلم‌های آموزشی در سراسر جهان انجام شد. 953 نفر پاسخ دهنده از 102 کشور جهان در این نظرسنجی شرکت کردند که 63 درصد آنها از آفریقا، 23 درصد از آسیا و اقیانوسیه و شش درصد از آمریکا بودند. بیشتر کاربران ابتدا فیلم‌ها را در سایت تماشا و سپس بارگزاری کردند. حدود 97 درصد از پاسخ‌دهندگان استفاده از این وب‌سایت و فیلم‌های آموزشی آن را سودمند می‌دانند و حدود دو تا پنج بار در سال از آنها استفاده می‌کنند.

سازمان‌های غیردولتی داخلی و ملی 53 درصد، سازمان‌های مرتبط با کشاورزان 47 درصد، ایستگاه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی 45 درصد و بخش‌های دولتی 43 درصد استفاده‌کنندگان این فیلم‌های آموزشی را در برمی‌گیرند.

یبش از 70 هزار نسخه دی‌وی‌دی از فیلم‌های آموزشی اسس اگریکالچر به‌وسیله سازمان‌های مختلف و بخش‌های خصوصی مرتبط با کشاورزی در بین کشاورزان سراسر جهان و عمدتاً در آفریقا توزیع شده است.



علت و نحوه تأسیس:

خدمات مشاوره کشاورزی در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که یکی از آنها پاسخ معنادار به نیازهای متنوع کشاورزان به مشاوره در زمینه غلات، احشام، آبزی‌پروری و مسائل مرتبط با فرآیندهای تولید، بازاریابی، شغلی و مالی است. با وجود محدودیت منابع، مشاوران تلاش می‌کنند تا به میلیون‌ها نفر از کشاورزان دسترسی یابند.

در میان کشورها، مؤسسه‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی، خدمات ترویجی، شرکت‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و سازمان‌هایی که اساس آنها ارتباط با کشاورزان است، تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای برای یافتن و توسعه منابع آموزشی مناسب برای کارکنان این سازمان‌ها و کشاورزانی که با آنها کار می‌کنند، صورت گرفته است.

یک نظرسنجی آنلاین در سال 2011 میلادی توسط انجمن جهانی خدمات مشاوره روستایی ( GFRAS ) (4) ، طرح کشاورزی پایدار ( SAI ) (5) و آژانس همکاری و توسعه سوئیس ( SDC ) (6) انجام شد که نشان داد کشاورزان عمدتاً برای تماشای فیلم‌های آموزشی به سازمان‌های خارجی اعتماد می‌کنند و اگر احساس کنند که سی‌دی‌های آموزشی و تماشای این فیلم‌ها برای شغل شان سودمند است، مایل به خرید آنها هستند. سازمان‌های مذکور به ترجمه و استفاده از فیلم‌های آموزشی سایر کشورها به شرط آن که مرتبط با موضوع‌های کشاورزی و با کیفیت مناسب باشد، تمایل دارند؛ بنابراین، تأسیس یک سازمان معتبر که نظرات کاربران، بارگزاری و توزیع فیلم‌های آموزشی کشاورزی باکیفیت را حمایت کند و به تقاضاهای واقعی در این زمینه پاسخ دهد، نیاز بود.

در همین راستا، در سال 2012 میلادی دو شرکت رسانه‌ای به نام‌های اگرو اینسایت ( Agro-Insight ) و کانتری وایز کامیونیکیشن ( Countrywise Communication ) با یکدیگر ادغام شده و سازمان غیردولتی اسس اگریکالچر را با هدف به اشتراک‌گذاری و استفاده از فیلم‌های آموزشی کشاورزی در کشورهای در حال توسعه راه‌اندازی کردند. بودجه اولیه به‌وسیله این دو شرکت تأمین شد و سازمان توسعه و همکاری سوئیس حمایت مالی عمده را انجام داد و توصیه‌های مفیدی از سایر سازمان‌ها را مدنظر قرار داد. لازم به توضیح است که شرکت اگرو اینسایت در سال 2010 میلادی در بلژیک تأسیس شد و مدیر این شرکت در بخش توسعه و تحقیقات کشاورزی آسیا و آفریقا به مدت 20 سال مشغول به کار بود. همچنین شرکت کانتری وایز کامیونیکیشن که اساساً یک شرکت انگلیسی است و در سال 1985 میلادی تأسیس شده به ساخت فیلم‌های آموزشی در زمینه کشاورزی، مواد غذایی و توسعه روستایی می‌پرداخت و تجربه‌های بسیاری در زمینه تولید فیلم‌های آموزشی باکیفیت به زبان مختلف محلی را داشت.


چشم‌انداز، مأموریت و معیارها:

دیدگاه این سازمان آن است که به‌عنوان یک رهبر جهانی بتواند تبادلات منابع، تکنولوژی و دانش در بین کشورهای درحال توسعه را امکان‌پذیر سازد و امکان دسترسی به منابع آموزشی دیداری و شنیداری باکیفیت را به‌منظور امنیت پایدار معشیت خرده کشاورزان و استفاده‌کنندگان از منابع طبیعی فراهم کند.

مأموریت این نهاد تسهیل و ایجاد ظرفیت برای تولید و ترجمه فیلم‌های آموزشی باکیفیت برای هریک از کشاورزان به زبان‌های محلی، بهبود دسترسی جوانان، زنان، خرده‌مالکان کشاورز، کشاورزان به حاشیه رانده شده و استفاده‌کنندگان منابع طبیعی به دانش‌های مربوطه از طریق شبکه‌ها، مشارکت، اطلاعات مناسب، تکنولوژی‌های ارتباطات و مکانیزم‌های بازخورد و همچنین بهبود خدمات مشاوره روستایی و سیستم‌های آموزشی روستایی، کمک به ابداعات و ارزشمند شدن دانش کشاورزان و تشویق آنها برای یادگیری کشاورزی پایدار و مدیریت منابع طبیعی است.


معیارهای این سازمان عبارتند از:

- ارزش‌گذاری و احترام به ابداعات و دانش محلی؛

- ارزش‌گذاری بر محیط زیست و اکوسیستم‌ها؛

- استفاده از علوم مربوطه جهت آگاهی بخشی مؤثر و حرفه‌ای؛

- خلاقیت، انعطاف‌پذیری و ابتکار؛

- توجه به نقش زنان در حوزه کشاورزی؛

- کیفیت و اصول اخلاقی؛

- ایجاد اشتیاق.

در زیر نمونه‌های مؤثری از استفاده فیلم‌های آموزشی برای بهبود زندگی کشاورزان آفریقایی و آسیایی ارائه شده است.


1- اوگاندا:

یک شرکت خصوصی کالاهای کشاورزی به نام GDAC (7) از فیلم‌های آموزشی مربوطه برای آموزش به کشاورزان منطقه در راستای ارتقاء کشت تجاری فلفل قرمز و کنجد در سال 2016 میلادی استفاده کرد.


2- بنگلادش:

یک سازمان غیردولتی بنگلادشی به نام AAS (8) در سال 2012 میلادی نسخه‌های بسیاری از فیلم‌های آموزشی درباره کاشت خطی و کاشت بستری در بین بسیاری از کشاورزان و علاقه‌مندان توزیع کرد که نتیجه آن آشنایی آنان با روش‌های جدید کاشت و کشاورزی حفاظتی بود. همچنین برنج‌کاری از دیگر فعالیت‌های رایج کشاورزی در این کشور است، اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و بارندگی‌های شدید، کشاورزان با مشکل خشک نگهداشتن بذر برنج تا فرا رسیدن فصل کاشت روبه‌رو بودند و توانستند با تماشای فیلم‌های آموزشی در این باره با روش‌های جدید و کاربردی برای حفاظت بذرها در برابر رطوبت آشنا شده و آنها را پیاده‌سازی کنند.


3- مالی:

کشاورزان آفریقایی در مالی با تماشای فیلم‌های آموزشی اسس اگریکالچر با روش‌های جدید بذرپاشی ازجمله برای کاشت حبوبات آشنا شدند و توانستند راه‌های تشخیص بذر یکی از بدترین علف‌های هرز موجود در مزارعشان به نام استریگا ( Striga ) و مبارزه با آن آفت را فراگیرند.


4- بنین: (غرب آفریقا)

کشاورزان این کشور به‌ویژه زنان آنها با تماشای فیلم‌های آموزشی مربوطه با روش جدیدی برای خشک کردن دانه‌های برنج آشنا شدند. آنها معتقدند که تماشای این فیلم‌ها بسیار مؤثرتر از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آنها است./


ترجمه: مهشید جلالیان


پی‌نوشت:

1- Cassava مانیوک گیاه بومی آمریکای جنوبی

2- Shea nut (Vitellaria) گیاه بومی آفریقا

3- Vermi Composting (تولید کمپوست توسط کرم‌های خاکی)

4- Global Forum for Rural Advisory Services

5- Sustainable Agriculture Initiative

6- Swiss Agency for Development and Cooperation

7- Gulu Agricultural Development Company

8- Ashar Alo Society (National NGO,s Bangladesh)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید