Iranian Agriculture News Agency

آبرسانی به کانون‌های گرد و غبار خوزستان

قابلیت نهال‌کاری فقط در یک سوم کانون‌های بحران وجود دارد

به گفته مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، از 30 هزار هکتار کانون‌های بحرانی شناسایی شده در استان خوزستان، فقط یک سوم آنها از طریق کشت نهال قابل کنترل بوده و بقیه باید از به واسطه مدیریت منابع آب و آبرسانی کنترل شود. به همین دلیل آبرسانی به این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

قابلیت نهال‌کاری فقط در یک سوم کانون‌های بحران وجود دارد

به گفته مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، از 30 هزار هکتار کانون‌های بحرانی شناسایی شده در استان خوزستان، فقط یک سوم آنها از طریق کشت نهال قابل کنترل بوده و بقیه باید از به واسطه مدیریت منابع آب و آبرسانی کنترل شود. به همین دلیل آبرسانی به این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

ضیاءالدین شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از شناسایی منشاءهای فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان خبرداد. وی افزود: نقشه‌های کانون‌های بحرانی را با کمک دستگاه‌های مختلف تهیه کرده‌ایم. بر اساس این نقشه‌ها در 349 هزار هکتار از عرصه‌های جنوب غرب کشور منشا گرد و غبار وجود دارد که این نقاط شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در گرد و غبار اخیر، به لحاظ مکانیزم خاصی که در بادهای جنوبی اتفاق می‌افتد چند منطقه به عنوان منطقه فوق بحرانی شناسایی شده است. این مناطق عمدتا در اطراف هندیجان و جنوب شرق اهواز واقع شده‌اند.

نهالکاری در کنترل ریزگردها تاثیرگذار نبوده و فقط 10 درصد در جذب غبار موثر است. به همین دلیل توسعه جنگل‌کاری در مناطق خشک نسخه علاج بخش این روزهای استان خوزستان نیست و تنها راه نجات تامین حق‌آبه تالاب‌های خشک شده است. شعاعی در این رابطه گفت: نهال‌کاری در برخی مناطق بیش از 10 درصد در جذب گرد و غبار مؤثر است.

وی افزود: در حال حاضر 30 هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم که شاید فقط 10 هزار هکتار آن قابلیت کشت نهال و تثبیت زمین دارد و بقیه باید از طریق مدیریت منابع آب کنترل شود. به همین دلیل در برنامه‌ها دیده شده که توسط کانال‌هایی به این هورها و تالاب‌های خشک شده، آب رسانده شود و این مناطق با مدیریت آب تحت کنترل قرار گیرد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس دستور رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل کانون‌های فوق بحرانی خوزستان در منطقه مستقر شده است.


نیمی از گرد و غبار داخلی، حاصل خشک شدن تالاب‌هاست

به گفته شعاعی، در ارتباط با کنترل گرد و غبار با منشا خارجی که در عرصه‌های بالا رخ می‌دهد، عملیاتی نظیر درختکاری موثر نبوده و انتظار اینکه در این مناطق، روی منشا گرد و غبار کار کنیم، مسئله دور از انتظاری است.

وی ادامه داد: در بعد داخلی نیمی از بلاهایی که به لحاظ وقوع گرد و غبار بر سر مناطق می‌آید، ناشی از خشک شدن تالاب‌ها و نرسیدن حق‌آبه است. اگر منطقه‌ای که تالاب بوده خشک شود و تولید گرد و غبار کند، مقابله با این مسئله هم کار دشواری است زیرا نهال‌کاری در کف تالاب به این معنی است که آبگیری سال بعد، نهال‌ها را از بین می‌برد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اضافه کرد: بنابراین در تالابی که قبلا آب داشته و به لحاظ خشکسالی و مدیریت غلط آب در سرشاخه‌ها، امروز خشک شده است، قطعا نمی‌توان عملیات نهال‌کاری و مالچ پاشی انجام داد و باید از طریق مدیریت منابع آب این مشکل را حل کرد.


وظیفه ستاد مقابله با گرد و غبار هماهنگی بین دستگاهی است

بر اساس دستور اخیر رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی اجرای طرح مقابله با ریزگردها است. شعاعی درباره وظایف این ستاد در مقابله با ریزگردها بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قرار نیست وارد کار اجرایی شود.

وی افزود: ما وظیفه هماهنگی بین دستگاهی را به عهده داشته و به همین منظور تشکیل شده‌ایم. وظیفه ما حمایت از وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین اعتبارات لازم برای انجام عملیات اجرایی در عرصه‌ها، حمایت از هواشناسی برای توسعه و تکمیل سیستم پیش‌بینی هوا و حمایت از وزارت بهداشت برای تامین اعتبارات لازم به منظور ارتقای نظام خدمات‌رسانی به مردم و سلامت بوده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: برای سازمان محیط زیست هم تکالیفی داریم. توسعه ابزار پایش و نظارت بر سلامت مردم، پیگیری تعطیلی مدارس و مدیریت جامع تکالیفی است که برای این سازمان به عنوان عضوی از ستاد بحران مشخص شده‌ است.

وی گفت: با پیگیری‌هایی که این ستاد انجام داد، خوشبختانه دستور رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی موثر افتاد و در حال حاضر کارشناسان این وزارتخانه در منطقه مستقر هستند. ضمن آنکه ما کانون‌های بحرانی خوزستان را شناسایی و به وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده‌ایم./

L-951202-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید