Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل عنوان کرد :

بارندگی های اخیر در استان اردبیل احیاگر شاخص های زیست محیطی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این میزان نزولات ضمن افزایش میزان سطح سفره‌های آب‌های زیر زمینی، باعث غنی شدن آبشخورها، رودخانه‌ها و جویبارها در محل اسکان حیوانات وحشی و باعث افزایش تولید مثل و حفظ و بقای حیوانات و دوام محیط زیست می شود.

بارندگی های اخیر در استان اردبیل احیاگر شاخص های زیست محیطی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بارندگی های اخیر در استان اردبیل احیاگر شاخص های زیست محیطی در استان می شود.

به گزارش ایانا از اردبیل، محمد خدا پرست ساربان با بیان این مطلب افزود: در روزهای گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی به صورت برف در استان بودیم که طبیعتاً این میزان نزولات ضمن افزایش میزان سطح سفره های آب های زیر زمینی، باعث غنی شدن آبشخورها و رودخانه‌ها و جویبارها در محل اسکان حیوانات وحشی می شود. طبیعتاً این میزان نزولات الهی ضمن افزایش میزان پوشش گیاهی و سرسبزی و طراوت طبیعت باعث افزایش تولید مثل و حفظ و بقای حیوانات و دوام محیط زیست می شود.

وی گفت: بارندگی های اخیر در ارتفاعات بخصوص در ارتفاعات آق داش که مأمن و محل زندگی وحوش است، موجب می شود تا مواد غذایی به میزان کافی در دسترش حیوانات قرار گیرد و با تغذیه مناسب و کافی زاد و ولد کنند و از طرف دیگر از مهاجرت وحوش به سوی دیگر مناطق به دلیل فقر غذایی جلوگیری شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: تجربه سال های گذشته نشان داده است که فقر غذایی در مراتع به دلیل کمبود نزولات آسمانی موجب می شود که وحوش بخصوص کل و بز به پایین دست کوهپایه ها برای بدست آوردن غذا حرکت کنند و حتی گوشتخواران نیز خود را به روستاهای همجوار برسانند که این امر موجب به خطر افتادن امنیت جانی آنان شده، میزان تلفات آنها را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. در مواقع کمبود بارندگی پوشش گیاهی در پایین دست کوهپایه‌ها کمتر است که همین امر تهدیدی برای امنیت وحوش محسوب می شود.

خدا پرست ساربان گفت: امیدواریم با توجه به بارندگی های پربرکتی که در سال جاری شاهد آن هستیم، در سال آتی در ارتباط با محیط زیست و بخصوص کل و بز و دیگر حیوانات مشکلی نداشته باشیم .

این مقام مسئول افزود: محیط بانان در پاسگاه های مشرف به حیاط وحش و مناطق حفاظت شده مستقر هستند و وظیفه حراست از وحوش و طبیعت را در بدترین شرایط جوی انجام می دهند و از هیچ تلاشی برای حفاظت از محیط زیست دریغ نمی کنند. جوامع محلی و روستاهای همجوار و دوست‌داران حیاط وحش نیز نقش بسیار مهم و پررنگی دارند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید