Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح تامین آب عرصه های بحرانی ریزگردهای استان خوزستان عنوان کرد:

انتقال آب به کانون‌های فوق بحرانی با نظر مشاوران محلی

به گفته مسئول آبرسانی به کانون‌های ریزگرد خوزستان، بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان‎های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و زمین‌شناسی، لازم است بخشی از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان برای کنترل پدیده ریزگرد خیس شود تا در زمان وزش باد، گرد و غبار به سمت شهرها سرازیر نشود.

انتقال آب به کانون‌های فوق بحرانی با نظر مشاوران محلی

به گفته مسئول آبرسانی به کانون‌های ریزگرد خوزستان، بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و زمین‌شناسی، لازم است بخشی از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان برای کنترل پدیده ریزگرد خیس شود تا در زمان وزش باد، گرد و غبار به سمت شهرها سرازیر نشود.

هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار ایانا، آبرسانی به کانون‌های بحرانی استان خوزستان برای کنترل پدیده ریزگرد را منوط به انجام مطالعات دقیق اعلام کرد. اما یدالله شمایلی مدیر عامل موسسه جهاد نصر که با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مسئول آبرسانی به کانون‌های ریزگرد خوزستان نیز منصوب شده، انتقال آب به کانون‌های فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان را قطعی دانست.

وی افزود: مطالعات کافی در زمینه ریزگردها و نیاز به آبرسانی به کانون‌های فوق بحرانی استان خوزستان، قبلا توسط سازمان‌های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و زمین شناسی انجام شده‌ است.

مسئول آبرسانی به کانون‌های ریزگرد خوزستان اضافه کرد: بر اساس مطالعات این سه سازمان، کانون‌های بحرانی استان خوزستان به سه دسته فوق بحرانی، بحرانی و کانون‌هایی که اگر به آنها توجه نشود، ممکن است به بحرانی و فوق بحرانی تبدیل شوند، تقسیم شده‌اند.

شمایلی بیان کرد: جلسات مفصلی با حضور استاندار خوزستان و اعضای ستاد بحران برای مقابله با ریزگردهای این استان برگزار شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مصوبات جلسه شب گذشته ستاد بحران، بین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی‌هایی انجام شد. بر اساس توافق نظر همه اعضای ستاد بحران، صورت جلسه‌ای تنظیم شده که ما بر اساس این تصمیمات، کار را دنبال می‌کنیم.

مدیر عامل جهاد نصر تاکید کرد: ما به عنوان مجری تامین آب برای کنترل ریزگردها، راسا اقدامی انجام نمی‌دهیم بلکه متولیان اصلی طبق بررسی‌ها و کارهای کارشناسی انجام شده، تصمیم لازم را گرفته و برای اجرا به ما اعلام می‌کنند.

به گفته وی بین وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی هماهنگی لازم وجود دارد و وزارت نیرو نیز تا کنون اقدامات قابل توجهی برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان انجام داده است.

شمایلی درباره نحوه آبرسانی به کانون‌های ریزگرد خوزستان بیان کرد: کانون‌هایی که بر اساس مطالعات باید در آنها توسط سازمان جنگل‌ها نهال کشت شده و پوشش گیاهی ایجاد شود، توسط موسسه جهاد نصر با هماهنگی وزارت نیرو، آبرسانی می‌شود.

وی افزود: همچنین در بخشی از کانون‌هایی فوق بحرانی که نمی‌توان به سرعت نهال‌کاری انجام داد اما این کانون‌ها باید به سرعت تثبیت شود، نیاز داریم که زمین از طریق انتقال آب خیس شود تا پس از وزش باد، ریزگردها به سمت شهرها سرازیر نشود. بنابراین با هماهنگی منابع طبیعی و مسئولان استان و با استفاده از تاسیسات موجود، آب به این زمین‌ها منتقل می‌شود.

به گفته مسئول آبرسانی به کانون‌های بحرانی خوزستان در این پروژه یک مشاور خصوصی که از همکاران آب و برق خوزستان است، با موسسه جهاد نصر همکاری خواهد کرد. این مشاور خصوصی، بومی منطقه بوده و بر اساس تجربه و شناخت خود از پتانسیل‌های استان، مشاوره لازم را برای حل مشکل ریزگردها ارائه خواهد کرد./

L-951202-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید