Iranian Agriculture News Agency

نخستین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود

9 لایحه در حوزه محیط زیست تقدیم مجلس شد/ درخواست تسریع نمایندگان مجلس در تصویب لوایح محیط زیستی دولت

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نخستین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود، از تقدیم 9 لایحه در حوزه محیط زیست به مجلس خبر داد.

9 لایحه در حوزه محیط زیست تقدیم مجلس شد/ درخواست تسریع نمایندگان مجلس در تصویب لوایح محیط زیستی دولت

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نخستین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود، از تقدیم 9 لایحه در حوزه محیط زیست به مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مجید انصاری که امروز در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران سخن می‌گفت، از نمایندگان مجلس درخواست کرد: در تصویب این لوایح تسریع کنند، زیرا حفاظت از محیط زیست بدون تصویب این لوایح امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: سه لایحه مربوط به موافقتنامه‌های بین‌المللی، لایحه حفاظت خاک، بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، مرمت تالاب‌ها، حمایت از محیط بانان، ارزیابی زیست محیطی و قانون مربوط به حقوق حیوانات جمعا 9 لایحه قانونی است که تقدیم مجلس شده است. دغدغه محیط زیست، مسئله اول دنیا و مشغولیت ذهنی کسانی که می‌خواهند در این دنیا بهتر زندگی کنند.

انصاری گفت: برای مسلمانان مسئله محیط زیست به لحاظ حقوقی و دینی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. برای ما این مسئله افتخار است که در دورانی که محیط زیست دغدغه جهان نبوده یعنی در حدود 1400 سال پیش، کتاب آسمانی ما آیات متعددی در حوزه مسایل محیط زیست و تعامل انسان با طبیعت داشته است.

وی افزود: چندین سوره قرآن به نام عوامل کلیدی یا موثر طبیعی یا اجزای آن نام‌گذاری شده است. خداوند متعال به جان این اشیاء و مواهب در طبیعت سوگند خورده است. سوگندهای قرآن زیباست و در هنگامه جرم انگاری، برهم زنندگان تعادل در محیط زیست، به عنوان مفسد فی الارض معرفی شده‌اند. یعنی سنگین‌ترین مجازات برای تخریب کنندگان زمین از سوی خداوند مطرح شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: خداوند اعلام کرده که هرچه در زمین هست برای انسان است و باید انسان زمین را حفظ کند. فقه اسلام و شیعه مفتخر است که احکام دقیقی در حوزه محیط زیست دارد. در اسلام حتی در زمان جنگ و میدان نبرد نیز احکام محیط زیستی خاصی مورد توجه قرار گرفته است که توسط حضرت علی (ع) در نهج البلاغه تشریح شده است. وی گفت: اگر قرآن و نهج البلاغه را کتاب محیط زیست بنامیم، اغراق نکرده ایم.

انصاری ادامه داد: دولت یازدهم مفتحر است از ابتدا به مسئله محیط زیست توجه خاصی داشته است. رئیس جمهوری حقوقدان شما نخستین مصوبه اولین جلسه دولت یازدهم را به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد. خوشبختانه امروزدریاچه ارومیه احیا شده و مسیر پایداری این اکوسیستم آبی با جدیت توسط سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: کارنامه این دولت در حوزه مسایل زیست محیطی بسیار درخشان است. زیرا معمار بزرگ توسعه کشور حضرت آیت الله هاشمی، سیاست‌های محیط زیستی که منشوری جامع و پیشران برای حفاظت محیط زیست کشور است را با همت والای خود تدوین کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری بیان کرد: ایران کشوری در حال توسعه است. توسعه همه جانبه‌ای را در کشور تجربه می‌کنیم. باید با تعامل محیط زیست، روند توسعه ادامه یابد. باید میان توسعه و محیط زیست تعامل ایجاد شود تا سیاست‌ها از سوی بخش خصوصی دور زده نشود.

وی افزود: فعالان اقتصادی نباید محیط زیست را مانع بدانند، بلکه باید محیط زیست را به عنوان مشاور و راهنمایی در راستای ایجاد تعامل سازنده بشناسند. اقتصاد مقاومتی پایه اصلی اقتصاد پایدار و توسعه پایدار است و الزامات زیست محیطی، پایداری اقتصاد را تضمین می‌کند.

انصاری از حاضران در جلسه و متولیان سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد پیشنهادات خود را در اصلاح قوانین و مقررات و آیین نامه‌های به دولت ارسال کنند تا با همکاری هم در حوزه وضع قوانین، شفافیت لازم ایجاد شود و تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص شود. زیرا در برخی موارد دعاوی مطرح شده از سوی محیط زیست در محاکم به دلیل عدم شفافیت قانون است. باید با پیوندهای همگن و هم‌افزا بازنگری قوانین را داشته باشیم./

L-951206-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید