Iranian Agriculture News Agency

برندگان و بازندگان:

تغییرات آب و هوا، محصولات کشاورزی را تغییر می‌دهد

پیش‌بینی‌ها حاکی است، به احتمال زیاد افزایش گرمایش جهانی در یک سوم باقیمانده قرن 21، همراه با بالا رفتن درجه حرارت نواحی خشک خواهد بود. به این ترتیب با افزایش شرایط خشکی در عمق خاک‌ها طی فصل رشد محصولات کشاورزی روبه‌رو خواهیم شد.

تغییرات آب و هوا، محصولات کشاورزی را تغییر می‌دهد

پیش‌بینی‌ها حاکی است، به احتمال زیاد افزایش گرمایش جهانی در یک سوم باقیمانده قرن 21، همراه با بالا رفتن درجه حرارت نواحی خشک خواهد بود. به این ترتیب با افزایش شرایط خشکی در عمق خاک‌ها طی فصل رشد محصولات کشاورزی روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش ایانا از ساینس‌دیلی ، نتیجه مطالعات اخیر دانشمندان در مجله Nature Communications توسط تیم همکاری بین‌المللی متشکل از سازمان زمین شناسی ایالات متحده و محققین هفت کشور، ازجمله مرکز تحقیقات اثرات آب و هوا ( CIRC ) در دانشگاه اومئو در سوئد منتشر شده است.

استاد دانشگاه اومئو سوئد درباره تحقیقات انجام شده می‌گوید: "من از دامنه مدل کامپیوتری این مطالعه تحت تأثیر قرار گرفتم. این مطالعه براساس بسیاری از اجزای چرخه آب در دوره 30 ساله، در 20 هزار سایت محاسبه شده است. همه این محاسبات با آب و هوای فعلی و 16 مدل آب و هوای آینده شبیه‌سازی شده است. انواع آب و هوای بررسی شده در آینده نتایج بسیار منطبق و دارای اعتباری را به‌دست آورد".

زیستگاه‌های اراضی مناطق خشک چهار تا هشت درصد در قرن بیستم افزایش یافته‌اند و در حال حاضر بیش از 40 درصد از سطح زمین را به خود اختصاص داده‌اند. با گرم شدن زمین این روند به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی تغییرات در بارش و رطوبت خاک برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تحت تأثیر گرمایش جهانی است و به خوبی الگوهای رطوبت خاک را منطبق بر نظریه سلول چرخشی هادلی، نشان می‌دهد. (سلول هادلی گردش جوی گرمسیری است که در نزدیکی خط استوا و به سمت قطب حرکت می‌کند و در ۱۰-۱۵ کیلومتر بالاتر از سطح زمین جریان دارد).

با این حال، تا همین اواخر، عدم قطعیت در مورد مناطق خشک معتدل وجود داشت. این اطمینان از پیش‌بینی‌های به‌دست آمده برای اثرات گرم شدن کره زمین در مناطق خشک نیمه گرمسیری مهم است. اثراتی که منجر به تغییرات در میزان بارش و رطوبت خاک خواهد شد و به نوبه خود پیامدهای عمیق‌تری بر خدمات محیط زیستی، به‌خصوص برای انسان از جمله سیستم‌های کشاورزی در این نواحی را در پی‌خواهد داشت.

این عدم قطعیت‌ها به‌دلیل مدل‌سازی‌های ابر رایانه‌ای برای درک بهتر حرکت آب از طریق اکوسیستم از طریق 20 هزار سایت در جهان، در حال تغییر است. نتایج نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی بسیاری از این مناطق در حال حاضر توسط مراتع نواحی معتدل و پوش گیاهی بیابان‌های نواحی گرمسیری با اثر بر مجموعه‌های حیات وحش و جمعیت‌های انسانی در حال تغییر است.

به‌طور خاص، این نتایج پیش‌بینی می‌کند که 15 تا 30 درصد از مراتع نواحی معتدل تا پایان قرن با توجه به افزایش قابل توجه شرایط خشکسالی در عمق خاک، از بین خواهد رفت. این اثرات می‌تواند عواقب بسیاری برای بشریت داشته باشد. برای مثال، با گسترش مناطق خشک نیمه گرمسیری به‌عنوان مناطقی خشک، برای محصولاتی مانند گندم و سیب زمینی دیگر شرایط قابل اطمینانی برای کشت وجود نخواهد داشت. اسکات ویلسون توضیح می‌دهد:"با توجه به نتایج به‌دست آمده و پیش‌بینی تغییرات در زیستگاه‌های مناطق خشک جهان، ضروری است تا نتیجه‌های به‌دست آمده برای انطباق با سیاست‌گزاری‌ها مورد توجه قرار گیرد."/


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951208-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید