Iranian Agriculture News Agency

معرفی کارکردهای نخستین نشست شبکه ترویج کشاورزی در آسیای جنوبی

چه ویژگی‌هایی مشاوران خدمات روستایی باید داشته باشند؟/ ارزیابی نیازهای ظرفیتی خدمات ترویج و مشاوره (EAS) در جنوب آسیا/ نخستین قدم ارزیابی نیازهای ظرفیتی ملی کشورهای منتخب

یکی از نیازهای عمده‌ای که در نخستین نشست شبکه ترویج کشاورزی در آسیای جنوبی (AESA) مورد شناسایی قرار گرفت، توسعه ظرفیت ارائه‌دهندگان EAS بود. شرکت‌کنندگان توافق کردند که کارهای بسیار زیادی برای تقویت ظرفیت‌ها انجام و به سرعت با چالش‌های در حال تحول در بخش کشاورزی مقابله شود. نخستین قدم در این مسیر ارزیابی شکاف‌های ظرفیت موجود در EAS با انجام ارزیابی نیازهای ظرفیتی در سطح ملی میان کشورهای منتخب در منطقه است.

چه ویژگی‌هایی مشاوران خدمات روستایی باید داشته باشند؟/ ارزیابی نیازهای ظرفیتی خدمات ترویج و مشاوره (EAS) در جنوب آسیا/ نخستین قدم ارزیابی نیازهای ظرفیتی ملی کشورهای منتخب

یکی از نیازهای عمده‌ای که در نخستین نشست شبکه ترویج کشاورزی در آسیای جنوبی ( AESA ) (1) مورد شناسایی قرار گرفت، توسعه ظرفیت ارائه‌دهندگان EAS (2) بود. شرکت‌کنندگان توافق کردند که کارهای بسیار زیادی برای تقویت ظرفیت‌ها انجام و به سرعت با چالش‌های در حال تحول در بخش کشاورزی مقابله شود. نخستین قدم در این مسیر ارزیابی شکاف‌های ظرفیت موجود در EAS با انجام ارزیابی نیازهای ظرفیتی در سطح ملی میان کشورهای منتخب در منطقه است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت g-fras ، این فرآیند شامل مرور گزارش های موجود در این زمینه به شکل فضای بحث آنلاین، فعل و انفعالات مرتبط با گسترش سهامداران و در نهایت تعدادی کارگاه های آموزشی ملی در کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و نپال در قالب شناسایی شکاف های ظرفیت و یافتن روشی برای ارزیابی نیازهای ظرفیتی است.

ترویج کشاورزی آسیای جنوبی ( AESA ) شامل شبکه ای از کلیه افراد علاقمند است که به ارائه و گسترش خدمات مشاوره ای در منطقه جنوب شرق آسیا می پردازند. چشم انداز این گروه بهبود امنیت غذایی و تغذیه از طریق نقش مؤثر و کارآمد خدمات ترویج و مشاوره ( EAS ) در جنوب آسیاست. شبکه ترویج کشاورزی آسیای جنوبی بخشی از انجمن جهانی خدمات مشاوره روستایی ( GFRAS ) (3) است.

خدمات ترویج و مشاوره شامل فعالیت های مختلف برای فراهم کردن اطلاعات و خدمت رسانی به کلیه کشاورزان و سایر افرادی است که در تنظیم تقاضا و نیازهای روستاییان نقش دارند. این خدمات، توسعه مهارت های مدیریتی، سازمانی و فنی سهامداران و همچنین اقداماتی را که برای بهبود معیشت و رفاه زندگی شان انجام می دهند، ارزیابی می کند.


- ظرفیت‌های مورد نیاز کارگزاران EAS در سطح میدانی

کارگزاران میدانی EAS بیشترین تعامل مستقیم را در ارتباط با کشاورزان و جوامع روستایی دارند. آن ها نیازمند آشنایی با دانش فنی مرتبط با محصولات، مشارکت در زمینه های خاص و مهارت های کاربردی مرتبط با جوامع (به شکل شفاهی و نوشتاری)، تجهیز، تسهیل و استفاده از فنّاوری ارتباطات و اطلاعات (ICTs) در شبکه های اجتماعی هستند. ارزیابی ظرفیت های نیازهای کشاورزان و برنامه ریزی براساس این نیازها و ظرفیت های حمایت از کشاورزان در امر بازاریابی از دیگر اولویت های مورد نیازی است که در این کارگاه های آموزشی شناسایی شده است.


- ظرفیت‌های مورد نیاز کارگزاران EAS در سطح متوسط

لازم است که کارکنان EAS در سطح متوسط مدیریتی مهارت های بیشتری در ارتباط با کار گروهی، هماهنگی و همکاری داشته باشند. همچنین ظرفیت های تشکیل گروه ها و هدایت و مربّیگری کارکنان زیردست شان مهم است. به علاوه آن ها باید با دانش فنّی و مهارت استفاده از ICT و ظرفیت های برنامه ریزی و طراحی برنامه های مورد نیازشان آشنایی داشته باشند.


- ظرفیت‌های مورد نیاز کارگزاران EAS در سطح ارشد

کارگزاران EAS در سطح ارشد مدیریتی باید ظرفیت های تعامل مؤثر با سیاست گزاران، رهبران و مقام های مدیریتی را داشته باشند. همچنین آن ها به ظرفیت های مشاهده و طراحی برنامه های استراتژیک با سناریوهای متنوع که ممکن است پدیدار شود نیازمندند. دارایی های عمده این سازمان منابع مالی و انسانی آن است و در نتیجه تجهیز کارآمد این منابع نقش حیاتی در موفقیت EAS دارد.


- ظرفیت‌های مورد نیاز در سطح سازمانی

هر یک از اعضای EAS باید چشم انداز روشن، اهداف و مأموریت، سیستمی برای مدیریت منابع انسانی شان و فرهنگ مدیریتی حمایت کننده آموزش، همکاری و کار گروهی را داشته باشند. آن ها باید یک سیستم حاکمیتی خوب، سیستم مدیریت دانش و منابع برای دستیابی به اهداف شان و سیستم مدیریتی بر پایه نتایج به دست آمده در مجموعه‌شان را داشته باشند.

در گزارشی ترکیبی تمامی یافته ها و راه های رسیدگی به چنین شکاف هایی بیان شده است. راهنمایی بیشتر برای تسهیل در ارزیابی ظرفیت های خدمات مشاوره روستایی به صورت یک گزارش سیاست کوتاه تکمیل شده و گسترش یافته است.

برای دسترسی به متن کامل این گزارش‌ها می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

http://www.g-fras.org/en/knowledge/capacity-building.html?download=479:assessing-capacity-needs-of-extension-and-advisory-services-in-south-asia

http://www.g-fras.org/en/knowledge/capacity-building.html?download=478:assessing-capacity-needs-of-extension-and-advisory-services

http://www.g-fras.org/en/knowledge/capacity-building.html?download=480:capacity-needs-of-extension-and-advisory-services-eas-in-south-asia-policy-brief


پی‌نوشت:

1- Agricultural Extension in South Asia.

2- Extension and Advisory Services.

3- Global Forum for Advisory Rural Service.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید