Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی خبر داد:

تأمین 78 درصد گوشت خراسان رضوی از دام سبک / برنامه‌ای برای تولید دام سبک نداریم!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: 78 درصد تولید گوشت استان از محل دام سبک تأمین می‌شود و نخستین تولید کننده گوشت قرمز در کشور هستیم ولی هیچ برنامه ای برای تولید دام سبک نداریم.

تأمین 78 درصد گوشت خراسان رضوی از دام سبک / برنامه‌ای برای تولید دام سبک نداریم!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی از تأمین 78 درصد گوشت این استان از محل دام سبک خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، مجتبی مزروعی در همایش روز مهندس گفت: رویکرد دولت ها در رشد و توسعه جامعه بسیار اثرگذار است، دولت ها می توانند تسهیل کننده یا کندکننده امور باشند .

وی افزود: امروز در شرایط خاصی در دنیا به سر می بریم و بسیاری از ملت ها در بحث علم و تکنولوژی از ما سبقت گرفته اند، لذا باید در نظر داشته باشیم که هیچکس توان مبارزه با دانایی و خرد جمعی را ندارد .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: ما در گذشته در بحث تولید صدمات بسیار زیادی دیدیم، رویکرد دولت ها وقتی به سمت بازار و مصرف می رود باعث صدمه به تولید می شود .

وی خاطر نشان کرد: با آمدن شغل های کاذب با درآمد بالا و عدم صرفه اقتصادی در بحث تولید بخش کشاورزی بسیار ضربه خورده است .

وی افزود: ارزش اقتصادی محصولات در خودکفایی بسیار اثرگذار است، بعد از انقلاب در دو مرحله خودکفا شدیم و در هر دو مرحله ارزش گندم بالا رفت .

وی با قدردانی از نگاه دولت به بخش کشاورزی گفت: رویکرد دولت به بخش بسیار مثبت بوده و ما توانسیتم برای نخستین بار در طول تاریخ ایران، گندم را بالاتر از قیمت جهانی خریداری کنیم .

مزورعی افزود: در این شرایط بد اقتصادی که دولت درگیر آن است، به اندازه نصف بودجه اقتصادی کشور، به خرید گندم اختصاص داده شد و واقعاً این نگاه بسیار ارزشمند است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: برای اولین بار در طول تاریخ دولت سود و جریمه تمام وام های زیر 100 میلیون تومان را برای تولید کننده بخشید .

وی ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر اعتبارات خوبی که در بخش گندم و خرید گندم داشتیم، حمایت های بسیار خوبی نیز از قیمت ها و تولید شده است .

وی گفت: ما باید از این رویکرد مثبت دولت به خوبی استفاده کنیم و به سمت اقتصاد جهانی قدم برداریم؛ زیرا بعد از عضویت در اقتصاد جهانی این یارانه ها را نمی تواینم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم .

مزروعی افزود: با بررسی صنعت کشاورزی نوین دنیا، به این نتیجه می رسیم که ما آب کم نداریم، بلکه شیوه و تکنولوژی استفاده از آب بسیار قدیمی است .

وی ادامه داد: در همین ایران ما خربزه زیر سقف تولید می کنند، یعنی 100 تن خربزه با چهار هزار متر مکعب ولی ما 10 تن را با هشت هزار متر مکعب تولید می کنیم، قاعدتاً این محصول اقتصادی نیست .

مزروعی افزود: ما باید از این موقعیت و نگاه دولت به خوبی در بحث تغییر روش ها و ایجاد کشاورزی و دامپروری مدرن در استان استفاده کنیم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: با این شرایطی که دولت و مجلس فراهم کرده زمان آن رسیده تا با یک همفکری، همگرایی و همت در رفع کاستی های بخش قدم برداریم و از این کشاورزی و دامپروری سنتی عبور کنیم . سازمان برای رسیدن به دامپروری نوین تلاش می کند.

وی گفت: 78 درصد تولید گوشت استان از محل دام سبک تأمین می شود و نخستین تولید کننده گوشت قرمز در کشور هستیم ولی هیچ برنامه ای برای تولید دام سبک نداریم .

مزروعی ادامه داد: دوره دامپروری سنتی گذشته و باید حتماً روش های جدید و مدرن را به کار بگیریم، از این رو سازمان آمادگی دارد هر حمایتی از تولید کننده داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به وظایف تشکل ها افزود: تشکل ها باید به رسالت اصلی خود بازگردند و به عنوان شغلی خود توجه کنند، هدف سازمان استفاده از سرمایه‌های خرد و ایجاد زنجیره‌ای از تولید است .

وی افزود: تشکل های کشور باید در جهت جهانی شدن صنعت دامپروری قدم بردارند .

مزروعی افزود: باید برای دست یافتن به اقتصاد جهانی توان رقابت داشته باشیم، از این رو ما باید در بخش دامپروری سرمایه گذاری کنیم و تکنولوژی را به این بخش انتقال دهیم .

وی گفت: ما در بحث فرآوری گوشتی از تکنولوژی جهان بسیار عقب هستیم و باید هر چه زودتر به سمت تکنولوژی دنیا قدم برداریم .

گفتنی است در پایان مراسم روز مهندس، توسط انجمن متخصصین علوم دامی لوحی به رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعطاء شد و از وی تقدیر به عمل آمد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید