Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان خراسان شمالی عنوان کرد:

تولید 350 هزار اصله نهال شناسه‌دار در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر بیش از 350 هزار اصله نهال شناسه‌دار از انواع ارقام میوه های هسته‌دار و دانه‌دار شامل سیب، گلابی، آلو، زردآلو، بادام، هلو و پسته در 13 نهالستان در این استان تولید شده است.

تولید 350 هزار اصله نهال شناسه‌دار در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی از تولید 350 هزار اصله نهال شناسه‌دار در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی، شریکیان با بیان این مطلب گفت: استفاده از نهال شناسه‌دار و ارقام تجاری، به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزار تحول بخش باغبانی برای مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی و بهره‌مندی از فرصت ها و مزیت های موجود باید همواره مورد توجه باغداران قرار گیرد.

وی افزود: نهال سالم و شناسه‌دار بهترین نهاده در فرآیند تولید محصولات باغبانی به شمار می رود که ضامن تولید کمی و کیفی مطلوب و بهره‌برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک)، سایر نهادهای تولید و نیروی انسانی خواهد بود. تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش از جمله نهال اصلاح شده یکی از اهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی در سال 95 محسوب می شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان خراسان شمالی یادآور شد: بر این اساس اقدامات اجرایی از جمله برگزاری مستمر جلسات کمیته فنی نهال استان، شناسایی باغات تهیه پیوندک برای تأمین پیوندک مورد نیاز نهالستان ها، پیگیری امور اخذ گواهی بهداشتی و شناسه نهال، برگزاری دوره آموزشی روش تولید پایه های رویشی و بازدید از نهالستان های پیشرو استان به منظور ارتقاء دانش فنی به تولید کنندگان نهال، برنامه ریزی به منظور تأمین پایه های رویشی نهالستان های توانمند، نظارت بر عملکرد نهالستان های مجوز دار و اقدامات ترویجی آموزشی برای بهره‌برداران با هدف توسعه کاربرد نهال شناسه دار انجام شده است.

شریکیان با بیان اینکه در حال حاضر استان خراسان شمالی دارای 13 نهالستان تولید کننده نهال هسته‌دار و دانه‌دار و پسته است، گفت: بیش از 350 هزار اصله نهال شناسه‌دار از انواع ارقام میوه های هسته‌دار و دانه‌دار شامل سیب، گلابی، آلو، زردآلو، بادام، هلو، پسته در این نهالستان ها تولید شده است.

وی خاطرنشان ساخت: سال گذشته بخش عمده سیب پایه رویشی مورد نیاز از خارج استان تأمین شد و امسال بیش 12 هزار اصله سیب پایه رویشی سیب از داخل استان تأمین می شود. همچنین با پیگیری های صورت گرفته و به همت تولیدکنندگان، مجوز های لازم برای دو واحد تولیدی قلمه گل محمدی و گیاهان دارویی اخذ شد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به پیش بینی تولید 120 هزار قلمه ریشه دار گل محمدی و بیش از 300 هزار انواع گیاهان دارویی آویشن باغی، مریم گلی، بادرنجبویه، به‌لیمو و ... گفت: سال گذشته قلمه گل محمدی مورد نیاز استان از آذربایجان شرقی تأمین شده بود. همچنین پارسال پایه های رویشی گزیلا و پیردآف برای تولید نهال رویشی گیلاس و گلابی و به و ارقام گردو چندلر، فرانکت، فرنو و رند با هدف ایجاد باغ گردوی مادری به منظور تولید نهال گردو پیوندی برای نهالستان های متقاضی تأمین شد تا زمینه توسعه باغات نوین با پایه رویشی فراهم شود.

به گفته وی تأمین ارقام و پایه‌های تجاری، نظارت بر روند تولید، توزیع و جا به جایی نهال، هدفمند سازی یارانه نهال، احداث باغ مادری، تولید نهال شناسه دار از برنامه ها و سیاست های اجرایی مدیریت باغبانی به شمار می رود.

شریکیان با بیان اینکه با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان نظام مهندسی، اداره کل تعزیرات، اماکن، پلیس راهور اقدامات لازم به منظور جلوگیری از ورود نهال غیر شناسه‌دار از مبادی ورودی استان انجام شده است، افزود: همچنین نظارت های لازم از مراکز عرضه نهال ونهالستان ها انجام می گردد. باغداران از کشت نهال بدون شناسه و تأمین نهال از مراکز توزیع و نهالستان های غیر مجاز جدا خودداری و در این خصوص با کارشناسان باغبانی مدیریت های جهاد کشاورزی مشورت کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید