Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش "دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا" به میزبانی دانشکده شریعتی

سمفونی تغییر از همایش "دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا" شنیده شد/ حرکت بزرگ ایرانیان برای تغییر ذهن از دانشکده شریعتی شروع شد/ دانشگاه و روستا برای تغییر پیشگام شدند/

تغییر از ذهن، این آن چیزی است که نخستین جشنواره ملی"دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا" تعقیب و دکتر فاطمه مهاجرانی رییس دانشکده شریعتی در افتتاح این جشنواره بر آن تاکید می کند.

سمفونی تغییر از همایش "دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا" شنیده شد/ حرکت بزرگ ایرانیان برای تغییر ذهن از دانشکده شریعتی شروع شد/ دانشگاه و روستا برای تغییر پیشگام شدند/

تغییر از ذهن، این آن چیزی است که نخستین جشنواره ملی"دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا" تعقیب و دکتر فاطمه مهاجرانی رییس دانشکده شریعتی در افتتاح این جشنواره بر آن تاکید می کند.

به گزارش ایانا، جشنواره ای که در آن از دکتر رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گرفته تا مهندس سلجوقی، معاون هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران،ماهرو فلاحی،کارآفرین نمونه کشوری و دکتر اصحابی، معاون صندوق کارآفرینی امید، مهندس کشاورز، معاون دفتر راهبردی و اجرای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور و حجت الاسلام بنیان جوادی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای و جمع کثیری از استادان و دانشجویان، در آن حضور داشتند.

از این رو این که "تغییر، فرآیندی است که باید در ذهن ایجاد شود تا جامعه ای توانمند داشته باشیم" و " هیچ جامعه ای روی سعادت را نمی بیند مگر اینکه تک تک اعضای آن خواهان رشد و پیشرفت و تغییر باشند" از نکاتی بود که دائم در سخنان دکتر فاطمه مهاجرانی تکرار می شود و شاه بیت سخنان او بر ارتباط دانشگاه و روستا تاکید داشت که "روستا در توسعه کشور نقش بسیار مهمی دارد و دانشکده با برگزاری این جشنواره در راستای رشد توان افزایی و پرورش توانمند سازی روستاییان گام برمی دارد . "

هماهنگی میان سخنان سخنرانان در افتتاحیه حکایت از سمفونی واحدی داشت که گویی اهداف روشن است، و همگی یک راه را می پیمایند. از این رو بی مناسبت نبود که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری دکتر رضوی نیز با اشاره به دو آیه " آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند به هم برابرند، و کسانی که می دانند عالمانه حرکت می کنند و کسانی که نمی دانند با عریزه حرکت می کنند"، تاکید می کند: " با آموزش و آگاهی به روستاییان می توان امور روستایی را توسعه بخشید و از این طریق با ایجاد مجموعه کارآفرینی در جهت شناسایی مشکلات روستاییان و رفع و جهت دهی مسائل آنان می توان به سمت تولید ثروت و گسترش فرهنگ گردشگری بومی، حرکت" کرد.

سخنان حجت الاسلام بنیان جوادی نماینده نهاد رهبری در دانشکده فنی و حرفه ای، ابعاد دیگری از جهت گیری را روشن می کرد آن جا که با اشاره به آیه إنّی مَسؤولٌ و إنّکُم مسؤولُونَ، من بازخواست می شوم و شما نیز بازخواست می شوید، به مسوولیت همگان در توسعه روستایی اشاره کرد.

اما این همایش تنها در حوزه سخنان مسوولان متوقف نماند و نشان داد که در حوزه عمل آن هم در دنیای سایبر و اینترنت ورود پیدا کرده است. ارائه گزارش کار یکی از دانشجویان کارآفرین در زمینه طراحی سایت فروش محصولات کشاورزی، و در حاشیه این مراسم، افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا، ابعاد دیگری از حرکت در گام های کوچک به سوی گام های بزرگتر بودند.

اما تغییر از ذهن زمانی می تواند راه خودش را در میان فضای سرشار از موانع طی کند که ضروریات دیگری به عنوان تجربه، در کوله بار خویش حمل کند. 1- توجه به خوشه کسب و کار که اگر به درستی در ایران نهادینه شود حرکتی عظیم در پیشرفت و توسعه کشور ایجاد می شود. و این موضوعی بود که مهندس سلجوقی معاون هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران به آن اشاره کرد. 2- ایجاد اعتماد به نفس و مدیریت زمان به عنوان دو مفهوم مهم حیاتی برای رشد و موفقیت که فلاحی کارآفرین نمونه کشوری با توجه به تجربیات شخصی خود برای رسیدن به موفقیت به آن اشاره کرد. و 3- حمایت مالی و توانمند سازی از طریق آموزش های فنی و حرفه ای مواردی بودند که دکتر اصحابی معاون صندوق کارآفرینی امید و مهندس کشاورز به آن ها اشاره کردند.

در آخر دبیر جشنواره خانم دکتر مهری چنگی آشتیانی در گفت وگوبا إیانا به یک موضوع مهم اشاره کرد؛ "این جشنواره با مشارکت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای ایجاد تعامل بین دانش آموختگان دانشگاهی و جامعه روستایی و بهره‌مندی از دانش و تجربه لازم به منظور ایجاد بستر مناسب برای حمایت از کارآفرینان روستایی، توان‌افزایی و پرورش توانمندی‌های روستائیان به عنوان عامل کلیدی در توسعه طرح‌های متنوع محلی و بومی در ابعاد مختلف در سه بخش پژوهشی، نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی در کار آفرینی روستا و بخش جنبی به میزبانی دانشکده شریعتی برگزار می شود."

حال باید سال آینده در همین روزها با مسوولان جشنواره گفت وگویی دیگر انجام بدهیم، تا ببینیم دستاورد عملی این جشنواره، چه بوده و تا چه اندازه صورت عمل و تحقق عینی به خود گرفته است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید