Iranian Agriculture News Agency

با حضور هیأت هلندی در همدان؛

زنجیره تولید تا بازار محصول سیب‌زمینی بررسی شد

نماینده وزارت اقتصاد هلند گفت: تولید سیب زمینی در استان همدان دارای کیفیتی مطلوب است و همچنین میانگین تولید در واحد هکتار در این استان قابل قبول است، کشور هلند در زمینه کشاورزی کشوری پیشرو است که می‌تواند با اشتراک‌گذاری تجربیات خود ایران را در توسعه بخش کشاورزی یاری دهد.

زنجیره تولید تا بازار محصول سیب‌زمینی بررسی شد

هیأت هلندی متشکل از تیم تحقیقاتی و نماینده وزارت اقتصاد هلند با حضور در جمع تشکل های بخش کشاورزی و مدیران مرتبط با تولید محصول سیب زمینی به بررسی زنجیره تولید سیب زمینی پرداختند.

به گزارش ایانا از همدان، هیأت هلندی با هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی استان همدان طی جلسه‌ای زنجیره تولید تا بازار محصول سیب زمینی در این استان را مورد بررسی قرار دادند.

منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این جلسه با اشاره به تولید یک میلیون تنی سیب زمینی در استان همدان و ظرفیت قابل توجه این بخش برای شکوفایی اقتصادی گفت: سیب زمینی‌کاران استان همدان با تولید میانگین 39.5 تن در هکتار نسبت به سایر سیب زمینی‌کاران در سطح کشور پیشرو هستند.

وی ادامه داد: میانگین تولید سیب زمینی در سطح کشور 31 تن در هکتار است؛ اما نگاهی به تولید کشاورزان نمونه نشان دهنده فاصله قابل تأمل با تولید میانگین است که باید با افزایش بهره‌وری این فاصله را کاهش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: چالش اصلی در زمینه تولید محصول سیب زمینی صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول است که هر چند با سرمایه گذارانی مذاکره شده است؛ اما همچنان به ورود سرمایه گذار در این بخش نیاز است.

نماینده وزارت اقتصاد هلند نیز با بیان اینکه تولید سیب زمینی در استان همدان دارای کیفیتی مطلوب است و همچنین میانگین تولید در واحد هکتار در این استان قابل قبول است، افزود: کشور هلند در زمینه کشاورزی کشوری پیشرو است که می تواند با اشتراک‌گذاری تجربیات خود ایران را در توسعه بخش کشاورزی یاری دهد.

لئون لومان ادامه داد: کاهش ضایعات محصول سیب زمینی موضوعی جدی در تولید سیب زمینی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین افزایش بهره‌وری از آب و خاک نیز در تولید این محصول موضوعی دارای اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به جلسه وزیر اقتصاد هلند با وزیر کشاورزی ایران گفت: در این دیدار تفاهم نامه هایی از جمله تفاهم نامه همکاری در زنجیره تولید تا بازار محصول سیب زمینی امضاء شده است که قرار شد پس از دیدار این هیأت از مزارع سیب زمینی، سردخانه ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی راهکارهایی برای افزایش میزان همکاری های فی ما بین ارایه شود.

در ادامه محققان دانشگاه واخنینگن هلند نیز به طرح سؤالاتی در زمینه چرخه تولید تا بازار رسانی محصول سیب زمینی از مسئولان حاضر در جلسه مطرح کردند که مقرر شد پس از جمع بندی نتایج مطالعات آنها با وزارت جهاد کشاورزی جمع بندی و ارائه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید