Iranian Agriculture News Agency

تانکرهای آب خشکسالی را برای ادامه حیات حیوانات تعدیل می‌کنند

تأمین آب حیات وحش در مناطق درگیر خشکسالی کنیا

تداوم خشکسالی‌ها ادامه حیات را برای حیات وحش کنیا دچار مشکل کرده است به همین دلیل در این کشور، با استفاده از تانکرهای آب به حیات وحش آبرسانی می‌کنند.

تأمین آب حیات وحش در مناطق درگیر خشکسالی کنیا

تداوم خشکسالی‌ها ادامه حیات را برای حیات وحش کنیا دچار مشکل کرده است به همین دلیل در این کشور، با استفاده از تانکرهای آب به حیات وحش آبرسانی می‌کنند.

به گزارش ایانا از phys ، در پناهگاه حیات وحش جنوب کنیا رودخانه‌ها خشک شده‌اند و چاله‌های آب ابتدا گل آلود شدند و سپس به شکل کاسه‌ای سفید از گرد و غبار در آمدند. گله فیل‌ها، بوفالو و گورخرها در نزدیکی یکی از این چاله‌ها گرد آمده‌اند، جایی که به مدت شش ماه است که آب با تانکر برای تامین نیاز آبی حیات وحش حمل می‌شود. حتی پس از بارش ماه نوامبر نیز، آب مورد نیاز حیات وحش تامین نشد و حیوانات به وضوح بر اثر کمبود آب ضعیف‌تر شده و تشنه هستند. گروه حمایت از حیات وحش به دنبال تامین مالی هزینه‌ها برای آبرسانی به حیات وحش است.

مالاوا از مؤسسه حمایت از حیات وحش می‌گوید: فیل تشنه می‌تواند تا 190 لیتر آب را در یک وعده بنوشد، در ماه‌های اخیر حملات اغلب کشنده‌ای از سوی فیل‌های در جستجوی آب در روستاها اتفاق افتاده است. اکثریت مردم محلی تلاش می‌کنند تا محصولات کشاورزی خود را از نابودی بر اثر خشکسالی نجات دهند و همسایگی با حیات وحش نوعی رقابت و تهدید را بر سر منابع بین انسان و حیات وحش بوجود آورده است.

مالاوا که طی این مدت کار آبرسانی با تانکر به حیات وحش را انجام داده است می‌گوید برای تامین هزینه آبرسانی به حیات وحش به سراغ منابع خارجی رفته‌ایم. قیمت هر تانکر آب 250 دلار است. مالاوا معتقد است که حفاظت از حیات وحش بسیار مهم است و در اصل ما صدای حیوانات هستیم. او می‌گوید ما ابتدا آب را در چاله‌های طبیعی می‌ریختیم ولی بعد متوجه شدیم که بخش بیشتر آب به زمین نفوذ می‌کند و از دسترس حیات وحش خارج می‌شود، به همین دلیل در حال حاضر آب را داخل چاله‌های سیمانی می‌ریزیم.

گله بوفالوهای تشنه در اطراف تانکر حمل آب برای حیات وحش در پارک ملی Tsavo-west در کنیا

مالاوا رئیس مؤسسه حمایت از حیات وحش عنوان می‌کند شرایط بحرانی کاملا در منطقه مشهود است. ما نیاز به خرید تانکر و حفر چاله‌های آب هستیم تا حیات وحش دسترسی به آب در مناطق بیشتری داشته باشد.

آنجلا یکی دیگر از اعضای این مؤسسه می‌گوید تقابل انسان و حیات وحش برای دسترسی به آب بسیار جدی شده است. تعداد افراد محلی که در سر چاه‌های آب بر اثر گزش مارها زخمی و یا کشته می‌شوند بیشتر شده است. در واقع زنان روستایی برای برداشتن آب از چاه‌های این منطقه بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم با مرگ مقابله می‌کنند. البته همیشه حیات وحش است که وضعیت بدتری را در این کشمکش تجربه می‌کند. در نتیجه این تقابل بسیاری از مارها در سال‌های گذشته بر سر چاه‌ها به ضرب گلوله کشته شده‌اند، حیات وحش کنیا در تلاش است تا با وضع قانونی این کشتار را متوقف کند و با جبران خسارت آسیب دیدگان مانع از کشتار مارها شود.

مالاوا در مورد ادامه حیات این پارک ملی هشدار می‌دهد و عنوان می‌کند اگر روند فعلی خشکسالی ادامه پیدا کند، باتلاق موجود در پارک ملی تسووا تا 15 سال دیگر خشک شده و تبدیل به مرکز گرد و غبار خواهد شد. این به معنی پایان غم‌انگیز این پارک ملی است چون منبع آب خود را از دست می‌دهد.

در پارک آمبوسلی در نزدیکی این ناحیه، طی خشکسالی 2009، 14 فیل توسط شکارچیان کشته شدند و این در حالی است که 99 فیل دیگر بر اثر کمبود آب از بین رفتند. یکی دیگر از اعضای این مؤسسه در این باره می‌گوید: در حال حاضر تمام فعالیت‌ها بر مقابله با شکار غیر قانونی متمرکز شده است و این در حالی است که بحران و کمبود آب حیوانات بیشتری را به کام مرگ می‌کشد.

آبرسانی با تانکر کار آسانی نیست، حمل 12 هزار لیتر آب در هر بار و طی مسافت‌های طولانی برای اعضای مؤسسه حمایت از حیوانات دشوار است، اما آنها می‌گویند حیوانات چشم انتظار هستند و دیدن درد و رنج حیوانات تشنه آسان نیست. تانکرها راه‌ها را برای شکستن خشکسالی در دل طبیعت طی می‌کنند./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید