Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 700 هزار عدد بذر مینی تیوبر سیب زمینی در یکی از شرکت های استان اردبیل

در یکی از شرکت های تولید بذر سیب زمینی در دشت زرین اردبیل، سالانه در حال حاضر 700 هزار عدد بذر مینی تیوبر سالانه تولید می شود که ظرفیت تولید آن تا یک میلیون عدد بذر نیز قابل افزایش است.

تولید سالانه 700 هزار عدد بذر مینی تیوبر سیب زمینی در یکی از شرکت های استان اردبیل


در یکی از شرکت های تولید بذر سیب زمینی در دشت زرین اردبیل ، سالانه در حال حاضر 700 هزار عدد بذر مینی تیوبر سالانه تولید می شود که ظرفیت تولید آن تا یک میلیون عدد بذر نیز قابل افزایش است.

به گزارش ایانا از اردبیل، داود برنجی، مدیر فنی یک شرکت تولید بذر سیب زمینی در دشت زرین اردبیل افزود: این شرکت با هدف تولید بذر مینی تیوبر مورد نیاز استان و سایر مناطق کشور با 51 نفر اعضاء که تماما ً از کشاورزان سیب زمینی کار منطقه هستند راه اندازی شده است که سالانه در حال حاضر 700 هزار عدد بذر مینی تیوبر سالانه تولید می کند که ظرفیت تولید آن تا یک میلیون عدد بذر نیز قابل افزایش است .

وی افزود: این شرکت سالانه برتولید 400 تن بذر سوپر الیت و 3 هزار تن بذر الیت نیز نظارت مستقیم دارد .

برنجی افزود: تولید بذر به روش کشت بافت یکی از تخصصی ترین روش های تولید بذور سیب زمینی عاری از ویروس و امراض و بیماری هاست که پس از کاشت گیاهچه درلوله های آزمایشگاه و رشد لازم در اتاق رشد به واحد های گلخانه ای منتقل می شود. کاشت در این واحد های گلخانه ای کاملا ً ایزوله و استریل و عاری از هرگونه قارچ و آلودگی است. محصول تولیدی از این واحدهای گلخانه ای تولید بذور مینی تیوبر سیب زمینی است که پس از تائید موسسه بذر و نهال کشور لیبل دار می شود.

برنجی با سپاسگزاری از حمایت های ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی افزود: فرآیند تولید بذر نیاز به پشتوانه قوی مالی دارد. در حال حاضر این شرکت با سرمایه اندکی که از اعضاء جمع آوری شده است اداره می شود، اما انتظار این است که صندوق های حمایت از فرصت های شغلی با اعطای وام با بهره کم این شرکت را در انجام وظایف خطیر خود که تولید بذور سالم و عاری از ویروس و بیماری ها است یاری نمایند .

وی افزود: این شرکت بذرهای مادری را تولید می کند و در نهایت به صورت بذرهای گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد . بذور تولیدی این شرکت علاوه برتامین نیاز داخلی استان به دیگر مناطق منجمله همدان و زنجان نیز فرستاده می شود .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید