Iranian Agriculture News Agency

بررسی تامین منابع آبی جدید بخش کشاورزی از طریق آب شیرینکنها

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) محدودیت منابع آبی، رشد سریع جمعیت و نیاز به تولید بیشتر، سبب شده است که بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش های مصرف کننده آب، تقاضای بیشتری برای مصرف داشته باشد و ضروری است که برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور و افزایش تولید محصولات منابع آبی جدیدی را در نظر گرفت، استفاده از آبشیرینکنها می تواند بعنوان راه حلی برای تامین منابع آبی بخش کشاورزی استانهای ساحلی باشد. به همین منظور نشستی با حضور مهندس "خلیلی خشنود" معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس " نیکبخت" معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی وزارت و روسای سازمان های جهاد کشاورزی بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و همچنین تعدادی از کارشناسان و صاحبنظران در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شد.

در این نشست معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی،خواستار استفاده بهینه منابع آبی از طرق مختلف در بخش کشاورزی شد و گفت: در کنار استفاده بهینه از منابع ابی می توان منابع جدیدی را برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور و افزایش تولید محصولات تعریف کرد.

مهندس " مجید خلیلی خشنود" به ساحلی بودن برخی از مناطق جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیتهای منابع آبی و دسترسی به آبهای شور، دریا بعنوان یک منبع طبیعی آب و همچنین دارا بودن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب در این استانها می‌توان با راهکارهای جدید و با کمترین هزینه برای احداث سازه، اقدام به بهره برداری از آب دریا و تولید محصول با روش کشت متراکم کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از تکنیکهای جدید به ویژه استفاده از آب شیرینکن جهت بهره برداری از آب دریا وکشت داربستی محصولات سبزی وصیفی با استفاده از این آب ضمن افزایش تولید و کاهش هزینه منجر به کسب درآمد کافی از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح وبهبود وضعیت اقتصادی روستاییان می شود.
در ادامه این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به توسعه طرح کشتهای داربستی سبزی و صیفی با استفاده از آب دریا در استان گفت: اجرای این طرح می‌تواند در سطح استان تحولی از نظر میزان تولید و بهره برداری از سایر منابع آبی (آب دریا) ایجاد کند.

مهندس " علینقی صالحی" افزود: : طرح کشت داربستی سبزی و صیفی جات با استفاده از آب شوردریا ابتدا به صورت الگویی درسطح 6 هزار و 400 مترمربع با کاشت محصول گوجه فرنگی دربرخی از شهرستانهای استان شروع و در ادامه به دنبال موفقیتهای این طرح در افزایش کمی و کیفی محصولات، هم اکنون این ظرفیت به 5/9 هکتار ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: آموزش کارشناسان در قالب برگزاری کارگاه و دوره های کوتاه مدت، آموزش انفرادی و گروهی به بهره برداران از جمله برنامه هایی است که برای گسترش و ترویج این طرح در حال اجراست.
صالحی افزایش شش برابری تولید محصول درمقایسه با کشت سنتی ، کاهش 10 برابری هزینه ها ، کاهش چهار برابری استفاده از سموم و آفت کش ها، استفاده بهتر از زمینها، ترویج کشت های متراکم و صرفه جویی در منابع محدود آب شیرین کیفیت و بازارپسندی محصولات را ازمزایای این روش عنوان کرد.

در ادامه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از اجرای کشت داربستی با استفاده از آب شور از طریق اختصاص اعتبارات و پرداخت هزینه ها به متقاضیان، حمایت می کند.

"محمد علی نیکبخت" اعتبارات وزارت جهادکشاورزی در بودجه سال 91 را دارای رشد 28 درصدی اعلام کرد و افزود: اعتبارات تملک دارایی ملی وزارت جهادکشاورزی در فصل کشاورزی به تنهایی با رشد 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.

در ادامه این نشست روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای میزبان و کارشناسان به بحث و تبادل نظر در خصوص استفاده از اقلیم مناطق جنوبی در قالب تولید محصولات خارج از فصل و همچنین امکان تامین منابع آبی جدید در قالب استفاده از آبشیرینکنها پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید