Iranian Agriculture News Agency

سازمان ملل نسبت به کمبود آب هشدار داد:

اتلاف فاضلاب را متوقف کنید/ 80 درصد فاضلاب‌های جهان تصفیه نمی‌شوند/ حدود دو میلیارد نفر آب آلوده به مدفوع می‌خورند/ صنعت ماهیگیری هزینه عدم تصفیه فاضلاب را می‌پردازد

سازمان ملل با هشدار نسبت به کمبود منابع آب شیرین، خواستار توقف هدررفت فاضلاب به‌عنوان منبع ارزشمند اقتصادی شد.

اتلاف فاضلاب را متوقف کنید/ 80 درصد فاضلاب‌های جهان تصفیه نمی‌شوند/ حدود دو میلیارد نفر آب آلوده به مدفوع می‌خورند/ صنعت ماهیگیری هزینه عدم تصفیه فاضلاب را می‌پردازد

سازمان ملل با هشدار نسبت به کمبود منابع آب شیرین، خواستار توقف هدررفت فاضلاب به‌عنوان منبع ارزشمند اقتصادی شد.

به گزارش ایانا از ایندیپندنت ، مقام ارشد سازمان ملل مصاحبه‌ای به مناسبت روز جهانی آب گفت: مردم باید فاضلاب را به‌عنوان یک منبع ارزشمند از مواد مغذی و انرژی بشناسند.

بیش از 80 درصد از فاضلاب‌های جهان در حال حاضر در محیط زیست بدون تصفیه رها می‌شود که علت مرگ و میر سالانه 842 هزار نفر در جهان است. 300 هزار نفر از این تعداد را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند. شکوفایی جلبک‌ها که با سرعت در آب‌های غنی از فاضلاب رخ می‌دهد، قادر است تا مناطق مرده را حتی در دریاها نیز شکل داده و باعث کاهش جمعیت آبزیان شوند. کاهش ماهیان به معنی غذای کمتر برای جمعیت‌های انسانی در حال افزایش است.

استفان آنلنبورک، مدیر برنامه ارزیابی روز جهانی آب سازمان ملل گفت: در حال حاضر یک راه حل برای بسیاری از مشکلات ناشی از فاضلاب انسانی وجود دارد و آن این است که فاضلاب به‌عنوان یک منبع ارزشمند به رسمیت شناخته شود. منبعی ارزشمند که بعد از تصفیه می‌تواند به‌عنوان منبع مغذی و انرژی، مورد استفاده قرار گیرد. این مقام مسئول در سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد که اگر شما به تمام جهان نگاه کنید، منابع آب شیرین محدود هستند. مشکل این است که ما در حال آلوده کردن بیشتر و بیشتر آب‌های شیرین هستیم و این درحالی است که آب‌های غیرآلوده کمتر و کمتر می‌شوند.

به گفته استفان آنلنبورک، هر ساله میزان فاضلاب تولیدی افزایش می‌یابد و بسیار محتمل است که میزان تولید فاضلاب در آینده بیشتر شود. در اغلب جوامع فاضلاب تولیدی به‌عنوان یک بار اضافی به دور ریخته شده و به‌عنوان یک مزاحم نادیده گرفته می‌شود. ما خیلی کم به فاضلاب به صورت یک منبع ارزشمند نگاه می‌کنیم. در اصل ما نیاز به تغییر دیدگاه داریم، چرا که پساب‌های بهداشتی ما می‌تواند برایمان مفید باشد.

برای 1.8 میلیارد نفر در این سیاره، آب آلوده به مدفوع است و این جمعیت قابل توجه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های بالقوه مانند اسهال خونی، حصبه، فلج اطفال و وبا قرار دارد.

به گفته آنلنبورک، در سال 2012، 300 هزار کودک زیر پنج سال به‌دلیل عدم وجود بهداشت و کمبود آن در جهان می‌میرند. مرگ این تعداد کودک در جهان فقط ناشی از عدم وجود بهداشت مناسب است. یعنی در این سال معادل سه هواپیمای بزرگ مسافربری پر از کودکان هر روز سقوط کرده است. این میزان مرگ برای کودکان بسیار جدی است. آنلنبورک ادامه می‌دهد اگر شما به افزایش امید به زندگی در طول 130 سال گذشته نگاه کنید، این افزایش امید به زندگی عمدتا به‌دلیل توالت‌های بهتر و بهداشتی‌تر و دور نگه داشتن از عوامل بیماری‌زا بوده است.

مدیر برنامه روز جهانی آب سازمان ملل در این مصاحبه عنوان کرد که دسترسی به بهداشت بهتر، واقعا تفاوتی مهم است. فاضلاب‌های تصفیه نشده اغلب در پایان راه خود به دریاها می‌رسند، مقصدی که گویا ارزان‌ترین راه برای خلاصی از فاضلاب به نظر می‌رسد. اما در همین راه هم هزینه وجود دارد. البته این هزینه توسط کسانی که مسئول فاضلاب هستند پرداخت نمی‌شود، بلکه صنعت ماهیگیری این هزینه را می‌پردازد.

شکوفایی جلبک ناشی از پساب‌های بهداشتی انسانی می‌تواند اثر مخربی بر روی دریا با کاهش اکسیژن به همراه داشته باشد که باعث مرگ ماهیان و خفگی بسیاری از زیستمندان دریا می‌شود. بنا به گفته آنلنبورک در سطح جهانی، 250 هزار کیلومتر مربع، تقریبا به اندازه سطح بریتانیا، اکوسیستم‌های دریایی به‌شدت بر اثر فاضلاب‌ها آسیب دیده‌اند. این پی آمدها برای محیط زیست نیز مهم هستند. مخصوصا از جنبه تامین مواد غذایی از دریاها که دارای جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز هست.

به عقیده این مقام ارشد سازمان ملل متحد، شاید بزرگترین استفاده از پساب‌های بهداشتی بعد از تصفیه استفاده به عنوان کود کشاورزی باشد. همچنین پساب تصفیه شده می‌تواند به‌عنوان منبع آب برای استفاده مجدد در مصارف خانگی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

فاضلاب‌های صنعتی هم دارای ارزش غیرقابل انکاری از لحاظ مواد معدنی کمیاب هستند و می‌توانند از لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرند. در واقع فاضلاب مانند هر نوع ماده آلی دیگر، منبع خوبی برای تولید انرژی نیز هست. در آخر اینکه آب -و فاضلاب- جزء اصلی اقتصاد جهانی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960102-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید