Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در پی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

تجارت محصولات کشاورزی در بستر توافقات و قراردادهای از پیش تعیین شده، سهل‌تر از زمانی است که این توافق وجود نداشته باشد.

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در پی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

تجارت محصولات کشاورزی در بستر توافقات و قراردادهای از پیش تعیین شده، سهل‌تر از زمانی است که این توافق وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا به نقل از بلومبرگ، برگزیت (طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بر قیمت مواد غذایی به‌ویژه سبزیجات و میوه‌جات، تأثیر گذاشته و آن را به‌طور چشمگیری در انگلستان افزایش خواهد داد.

این گزارش حاکی است که جدایی انگلستان ار اتحادیه اروپا مرزهای تجارت را نیز تحت تأثیر قرار داده و به احتمال قوی پس از این اتفاق، پنج تا هشت درصد نرخ این محصولات در فروشگاه‌های انگلستان افزایش خواهد داشت که آن هم ناشی از بیشتر شدن نظارت‌های کنترلی در تجارت است.

تحلیل‌گر ارشد رابوبانک در اوترخت هلند گفت: "صرف‌نظر از سناریوهای گوناگونی که برگزیت ممکن است برای مقوله تجارت کشاورزی رقم بزند، قیمت‌های داخلی برخی محصولات به‌ویژه سبزیجات و میوه‌جات در انگلستان سیر صعودی می‌گیرد. زیرا جایگزینی برای تهیه این کالاها به‌جر اروپا برای این کشور وجود ندارد."

هری اسمیت افزود: "قطعاً تولیدات داخل بریتانیا قادر به پر کردن این شکاف نیست و این کشور برای تأمین نیاز خود به اتحادیه اروپا وابسته خواهد بود."

به گفته وی، شبکه واردات میوه و سبزیجات انگلستان تأکید می‌کند که بالا رفتن هزینه‌های تجارت به‌طور مستقیم بر افزایش نرخ سبزیجات و میوه‌جات در داخل این کشور تأثیر گذاشته و آن را به همان نسبت ارتقا خواهد داد. زیرا 71 درصد مواد غذایی و محصولات غذایی انگلیس در سال 2016 از اتحادیه اروپا تأمین شده که بیشتر شامل پروتئین حیوانی، سبزی، میوه و انواع گل و گیاه است.

از نظر این کارشناس، ممکن است بالا رفتن قیمت‌ها در فروشگاه‌های انگلیس، تا حدودی از شدت تقاضا بکاهد، اما در مجموع به‌نظر می‌رسد نرخ انواع محصولات کشاورزی به همان نسبتی که هزینه واردات افزایش می‌یابد، بالا رود./

V-960114-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید