Iranian Agriculture News Agency

گزارش گاردین از پی آمدهای منفی برگزیت برای اقتصاد بریتانیا

طی سه سال تورم در انگلیس به بالاترین میزان خود خواهد رسید/ افزایش 8 درصدی قیمت میوه و سبزیجات وارداتی/ برگزیت نیروی کار را کاهش می‌دهد و باعث بالا رفتن دستمزدها می‌شود

تحلیلگران می گویند:" به احتمال زیاد قیمت محصولاتی که بریتانیا در اتحادیه اروپا به آن ها متکی است، صرف نظر از معامله تجاری، افزایش می یابد. قیمت میوه و سبزیجات وارداتی از اتحادیه اروپا به احتمال زیاد پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) تا هشت درصد افزایش می یابد."

طی سه سال تورم در انگلیس به بالاترین میزان خود خواهد رسید/ افزایش 8 درصدی قیمت میوه و سبزیجات وارداتی/ برگزیت نیروی کار را کاهش می‌دهد و باعث بالا رفتن دستمزدها می‌شود

تحلیلگران می گویند:" به احتمال زیاد قیمت محصولاتی که بریتانیا در اتحادیه اروپا به آن ها متکی است، صرف نظر از معامله تجاری، افزایش می یابد. قیمت میوه و سبزیجات وارداتی از اتحادیه اروپا به احتمال زیاد پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) تا هشت درصد افزایش می یابد."

به گزارش ایانا از گاردین، براساس محاسبه تحلیلگران، بدون در نظر گرفتن معامله تجاری، قیمت میوه و سبزیجات، گل ها و روغن زیتون پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گران تر خواهد شد.


در سال گذشته ، واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی انگلستان به ارزش 47.5 میلیارد پوند برآورد شده ، که 71 درصد از کشورهای اتحادیه اروپا بود . با ارزش ترین محصولات وارداتی شامل میوه هلندی و اسپانیایی ، سبزیجات و گل و شراب فرانسوی می شد.

هری اسمیت، تحلیلگر ارشد Rabobank (1) و نویسنده مقاله‌ی امنیت غذایی آینده‌ی انگلستان در باره تاثیر برگزیت روی مواد غذایی و تجارت کشاورزی در اروپا و فراتر از آن گفت: "مصرف کنندگان بریتانیایی باید خود را برای افزایش قیمت ها و شاید تا هشت درصد برای محصولاتی که بریتانیا از اتحادیه اروپا وارد می کند، آماده کنند."

اسمیت، در مقابل ادعاهای حامیان برگزیت واکنش نشان داده، آن ها ادعا می کنند که قیمت مواد غذایی با حذف تعرفه های بالا روی کالاهای وارداتی خارج از اتحادیه اروپا کاهش می یابد. برای مثال Tate & Lyle ، تولید کننده شکر، ادعا می کند میزان هزینه مواد اولیه طی یک سال با توجه به تعرفه و سهمیه های اتحادیه اروپا تا 40 میلیون یورو افزایش داشته است.

اما اسمیت استدلال می کند که به احتمال زیاد قیمت ها با توجه به ماهیت رابطه جدید بریتانیا با اتحادیه اروپا ، افزایش می یابد، آیا این می تواند انتخابی برای واردات مواد غذایی بدون تعرفه به عنوان بخشی از یک معامله و برای تشویق شرکای تجاری بین المللی برای استقبال ازشرکت های خدماتی بریتانیایی باشد، و یا تعرفه ها ی تحمیلی می تواند از کشاورزان محافظت کند؟

تحلیلگران بانکی پیش بینی می کنند که که ارزش پایین پوند ، می تواند طی بیش از سه سال ، باعث افزایش نرخ تورم در انگلیس به بالاترین میزان خود شود، آن ها باور دارند که این روند ادامه خواهد داشت و استرلینگ بیش از پنج درصد در سال آینده افت می کند و در نتیجه فشار بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد شد.

اسمیت گفت: "برگزیت می تواند به افزایش کارخانجات مواد غذایی بریتانیا کمک کند به این صورت که تولید کنندگان برای جبران هزینه های واردات، با آوردن مواد خام و فرآوری روی آن ها، به جای خرید اقلام نهایی (تمام شده) از خارج از کشور اقدام کنند."

این در حالی است که بخش مواد غذایی و کشاورزی بریتانیا همچنان به شدت وابسته به نیروی کار خارجی است به طوری که حدود یک سوم از کارگران از اتحادیه اروپا می آیند، بنابراین با برگزیت نیروی کار کمتر شده و باعث بالا رفتن دستمزدها و قیمت مواد غذایی می شود.

یان رایت، مدیر کل بخش تجارت فدراسیون غذا و نوشیدنی ( Food & Drink Federation ) می گوید: " تغییرات قیمت به شدت به ماهیت معامله اولیه بریتانیا با اتحادیه اروپا وابسته است. چنانچه یک کسب و کار ی به صورت معامله انتقالی معمول داشته باشید انتظار نمی رود هزینه افزایش یابد و در صورتی که براساس تعرفه های سازمان تجارت جهانی کار کنید، به گونه ای دیگر خواهد بود."

همچنین، برای مثال، حدود یک چهارم از شیر کشور، خارج از بریتانیا تولید می شود، و چشم انداز تولید بریتانیا برای پاسخگویی به تقاضا، به گونه ای خواهد بود که قیمت ها تحت تاثیر 36 درصدی تعرفه واردات قرار می گیرد.

اما رایت با نبود تمام تعرفه ها موافق است، کاری که نیوزیلند چند سال پیش انجام داد، اما البته این کار لزوما به معنای قیمت ارزان تر نیست. این در حالی است که چنین حرکتی باید با پیامدهای اجتماعی و تحول جمعی در جوامع کشاورزی و پشتیبانی از هزینه ها همراه باشد.

رایت افزود: "وزیران اعلام کردند که در نظر دارند تا به حمایت از استانداردهای بالا در حوزه سلامت حیوانات برآیند. این درحالی است که بسیاری از کشورهایی که به ارائه محصولات ارزان قیمت اقدام می کنند، چنین استانداردهایی را رعایت نمی کنند."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- خدمات مالی چند ملیتی را ارایه می کند و مقر آن در اوترخت هلند است. به عنوان مرکز جهانی در زمینه تامین مالی مواد غذایی و کشاورزی فعالیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید