Iranian Agriculture News Agency

توجه به تغییرات آب و هوایی در جاده‌سازی روستایی هند

طرح جاده روستایی سازگار با محیط زیست، راهکاری برای استفاده بهینه از ضایعات/ مواد صنعتی و پلاستیکی از اجزای جاده سازگار با محیط زیست در هند هستند/ این جاده 25 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود

PMGSY، برنامه ای است که در هند اجرا می شود و با بودجه 35 میلیارد دلاری و در سطح ملی طراحی شده تا برای ساخت راه روستایی برای ارائه دسترسی اولیه جاده به جوامع روستایی اقدام شود. همچنین بانک جهانی از طریق اعطای (1.8 میلیارد دلار از بودجه بانک) کمک مالی و ارایه اطلاعات ازطرح PMGSY ، حمایت می کند که در این مسیر عنصر کلیدی که بانک جهانی به آن توجه دارد، ادغام " آب و هوا و رشد سبز" است که با شیوه های مقرون به صرفه اجرایی شود.

طرح جاده روستایی سازگار با محیط زیست، راهکاری برای استفاده بهینه از ضایعات/ مواد صنعتی و پلاستیکی از اجزای جاده سازگار با محیط زیست در هند هستند/ این جاده 25 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود

PMGSY (1)، برنامه‌ای است که در هند اجرا می‌شود و با بودجه 35 میلیارد دلاری و در سطح ملی طراحی شده تا برای ساخت راه روستایی برای ارائه دسترسی اولیه جاده به جوامع روستایی اقدام شود. همچنین بانک جهانی از طریق اعطای (1.8 میلیارد دلار از بودجه بانک) کمک مالی و ارائه اطلاعات ازطرح PMGSY ، حمایت می‌کند که در این مسیر عنصر کلیدی که بانک جهانی به آن توجه دارد، ادغام "آب و هوا و رشد سبز" است که با شیوه‌های مقرون به صرفه اجرایی شود.

به گزارش ایانا از سایت بانک جهانی، ابتدا کارشناسان باید به این سوال پاسخ بدهند که "رشد سبز" (" green growth ")، چگونه می تواند به سود کشور هند باشد؟

یکی از ابعاد مهم این تلاش ها، استفاده از طرح جاده سازگار با محیط زیست است که منجر به زیرساخت های با کیفیت با استفاده از مواد محلی و مزایای اقتصادی و زیست محیطی شده است که در آن، رسوبات شن و ماسه انباشته از سیل ، مواد صنعتی و انواع خاصی از پلاستیک، مواد معدنی و ضایعات ساختمانی می توانند به گونه ای موثر به کار گرفته شوند.

همچنین این طرح با استفاده از این مواد در حدود 25 درصد ارزان تر از مواردی است که از مصالح سنگ بهره برده می شود . مزایای زیست محیطی با استفاده از مواد فوق، باعث شده تا مشکل دفع مواد و ضایعات در حجم بزرگ حل شود همچنین مصرف مصالح سنگ طبیعی که کمیاب هستند، کاهش یابد و در هزینه هم صرفه جویی قابل توجهی می شود.

بُعد دوم "رشد سبز" تمرکز روی سرمایه گذاری هسته شبکه ارتباطی است، به این معنا که شبکه ارتباطی هند نیاز به توسعه به منظور فراهم کردن دسترسی به تمام روستا دارد. شبکه کل راه های روستایی در حدود 3.3 میلیون کیلومتر است، در حالی که شبکه های اصلی که تحت برنامه PMGSY ، توسعه داده شده اند، تنها 1.1 میلیون کیلومتر (یک میلیون و 100 هزار کیلومتر) است که در این میان اولویت ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری جاده های حیاتی بوده و آسفالت ساخته شده از ضایعات ابتدا می تواند هزینه را پایین آورد و همچنین با کربن را نیز کاهش دهد.

سومین بُعد ، مدیریت خوب جاده است. هر چند که همیشه آشکار نیست چگونه مدیریت خوب می تواند زیان های جاده ای و گازهای گلخانه ای را به حداقل برساند. اما مدیریت مناسب کمک خواهد کرد تا هند بتواند تلفات جاده ای سالانه خود را حدود 20 میلیارد دلار و همچنین معادل این مقدار هزینه ی نگهداری خودروها را کاهش دهد. برای مثال، مدارک و شواهد از پروژه جاده های روستایی بیهار، نشان می دهد که مدیریت در زمینه آلودگی صدا می تواند سالانه حدود هفت درصد از افزایش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از رشد ترافیک را خنثی کند. چ

این در حالی است که بخش عمده ای از شبکه راه روستایی موجود هند به طور فزاینده ای متحمل آسیب های جدی ناشی از سیل های شدید و طولانی مدت، رگبارهای ناگهانی، بارش های زیاد، رانش زمین، و سایر رویدادهای آب و هوایی شده است. یکی از مسائل کلیدی این است که بسیاری از شبکه های موجود بدون توجه به انعطاف پذیری آب و هوا ساخته شده اند و به درستی نگهداری نشده و این باعث می شود تا در برابر تغییرات آب و هوا آسیب پذیر باشند.

برای پرداختن به این مسئله، بانک جهانی در حال ارزیابی و شناسایی آسیب پذیر ترین جاده ها و طراحی برنامه های مقاوم سازی مناسب است. بانک جهانی همچنین از تلاش های وزارت توسعه روستایی هند ، برای ایجاد برنامه های مدیریتی ، سیاست های تعمیر و نگهداری مناسب و معرفی برنامه های نوآورانه تعمیر و نگهداری ، از طریق روش های مبتنی بر جامعه حمایت می کند.

اما در این مسیر، چه چیزی برای تقویت شیوه های "رشد سبز" مورد نیاز است؟ تلاش های فوق نیاز به تمرکز بر روی تحقیق و توسعه دارد. همچنین، یک مسئله کلیدی مهم ، تعیین مقدار سرمایه گذاری روی انعطاف پذیری بر اساس خطرات خاص در نقاط مختلف جغرافیایی است. اجرای طرح ها و استفاده از مواد جدید نیز نیاز به یک دوره بلند مدت مورد مطالعه دارد. همچنین بانک جهانی از تحقیقات بیشتر در زمینه توسعه طرح های مناسب و استانداردهای ساخت و ساز، مقاوم سازی پل ها و پلچک (2) موجود برای انعطاف پذیری در برابر آب و هوا و توسعه کتابچه های راهنما حمایت می کند.

در نهایت، ظرفیت سازی کلیدی است تا به سازمان ها و صنعت ساخت راه ها اطمینان دهد تا دیدگاه رشد سبز را در شیوه های خود قرار دهند. برای رسیدن به این هدف، دولت بیهار به ایجاد یک استراتژی با نام "انعطاف پذیری آب و هوا و رشد سبز" برای بخش راه روستایی خود تحت پروزه جاده های روستایی بیهار اقدام می کند.

همچنین با شعار "دسترسی جاده برای همه است." به سمت پایداری می توان رفت ، اگر چه این طرح ها هنوز در حال تکمیل شدن هستند، اما نشان می دهد که چگونه سازگاری با تغییرات اقلیمی می تواند در بخش جاده ای در نظر گرفته شود. به علاوه، طرح عملی تغییرات آب و هوایی بانک جهانی برای افزایش بهره وری ، ترویج فرهنگ نوآوری و پژوهش، و ارائه دسترسی بهتر به جوامع روستایی است در حالی که دستاوردهای عمده زیست محیطی در روند این مسیر به دست می آید و در عین حال به سوی دستیابی به "دسترسی جاده برای همه " به شیوه ای پایدار خواهد بود.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- طرحی در کشور هند که در زمینه ساخت جاده ها ارتباطی برای روستاهای دورافتاده اجرا می شود.

2- سازه ای است که اجازه می دهد تا آب از زیر جاده، راه آهن، ... از یک طرف به طرف دیگر جریان می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید