Iranian Agriculture News Agency

در راستای اجرایی شدن طرح تنفس انجام می‌شود

برگزاری گردهمایی، با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مجریان طرح‌های جنگلداری

رئیس سازمان جنگل‌ها روز یکشنبه با تمام مجریان طرح‌های جنگلداری شمال کشور دیدار می‌کند.

برگزاری گردهمایی، با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مجریان طرح‌های جنگلداری

رئیس سازمان جنگل‌ها روز یکشنبه با تمام مجریان طرح‌های جنگلداری شمال کشور دیدار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، این دیدار 20 فروردین ماه سال جاری، در سالن جلسات حوزه معاونت امور جنگل (ستاد چالوس) انجام خواهد شد. در نامه‌ای که برای مجریان طرح‌های جنگلداری سراسر کشور ارسال شده است، هدف از برگزاری این جلسه، بحث و بررسی پیرامون ادامه فعالیت طرح‌های جنگلداری، تحت مدیریت شرکت‌های مختلف، اعلام شده است.

مجلس شورای اسلامی در هشتم آذرماه سال 95، توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور را تصویب کرد. بر اساس بند الف ماده 48 قانون برنامه ششم قرار بود از ابتدای این برنامه، طرح تنفس به یکباره در جنگل‌های شمال اجرا شود اما از آنجا که کلیات ماده 48 رای نیاورد، این ماده به کمیسیون تلفیق بازگردانده شد. در جریان اصلاحات کمیسیون تلفیق، مواد دیگری به بند مربوط به اجرای طرح تنفس افزوده شد. در ماده 48 مکرر که پس از اصلاحات کمیسیون تلفیق، 23 دی‌ماه سال گذشته مجددا در صحن علنی مجلس مطرح شد، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ممنوع اعلام شد. بر اساس این مصوبه دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نبود. همچنین دولت مکلف شد نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

در تبصره این بند هم جمع‌آوری و بهره‌برداری درخت با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده و غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز اعلام شد. از آنجا ماده مربوط به تنفس جنگل نتوانست نظر شورای نگهبان را تأمین کند، بار دیگر بند و تبصره‌های مربوطه به مجلس بازگردانده شد. کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان، اصلاحاتی در قانون انجام داد. در نهایت با اصلاحاتی که در قانون ایجاد شد، 26 بهمن ماه سال گذشته با تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تنها برداشت از درختان ریشه‌کن ‌شده و آفت‌زده، با مجوز سازمان جنگل‌ها مجاز اعلام شد.

قبل از این مصوبه مجلس، در آبان ماه سال 95، وزیر جهاد کشاورزی نیز طی ابلاغیه‌ای خواستار توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال شده بود. به این ترتیب دولت و مجلس برای نجات جنگل‌های شمال کشور هم داستان شدند.

بدون شک اجرای این تصمیم مهم نیازمند اعتبار برای پرداخت حقوق نیروهای حفاظتی است. اما با وجود اخذ این تصمیم مهم و توقف اجرای طرح‌های جنگلداری در 150 هزار هکتار از جنگل های شمال کشور، هنوز با نیروهای حفاظتی طرح‌های تعطیل شده، قراردادی منعقد نشده است. پیش‌تر خداکرم جلالی وعده داده بود که از ابتدای سال جاری، با نیروهای حفاظتی طرح‌ های جنگلداری پایان یافته، قرار داد منعقد کند اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

بخشی از تعهدات مجریان طرح‌های جنگلداری این است که از جنگل در مقابل قاچاق حفاظت کنند. مجریان طرح‌های جنگلداری وظایف دیگری نظیر احیا و جنگل‌کاری نیز به عهده دارند و درآمدهای این طرح‌ها نیز از محل فروش چوب تأمین می‌شود. سازمان جنگل‌ها به دلیل کمبود نیرو، بازنشسته شدن چهار هزار نفر از پرسنل این سازمان و عدم دریافت مجوز جذب نیروی جدید، قادر نیست به تنهایی از جنگل‌ها در مقابل قاچاقچیان حفاظت کند. از سوی دیگر تبدیل طرح‌های جنگلداری که اقتصاد آنها مبتنی بر برداشت چوب از جنگل بوده، به طرح‌های صرفا حفاظتی، نیازمند تزریق بودجه است که متأسفانه تمام دولت نیز در این رابطه سابقه خوبی نداشته‌اند. زیرا دو طرح بزرگ "صیانت از جنگل‌های شمال" و "خروج دام از جنگل" به‌دلیل عدم تزریق اعتبارات دولتی به اهداف خود دست نیافته‌ است. به نظر می‌رسد جلسه روز یکشنبه، بخش زیادی از ابهامات موجود درباره نحوه تعامل دولت با فعالان بخش خصوصی برای نجات جنگل‌های شمال کشور را رفع کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا خروجی این جلسه، به رفع مشکلات موجود کمک خواهد کرد یا خیر./

L-960119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید