Iranian Agriculture News Agency

گونه‌های مهاجم و تغییرات آب و هوا، دریاچه‌های بزرگ را تهدید می‌کنند

راه‌‌حل‌هایی ساده برای نجات دریاچه‌ها

کتاب مرگ و زندگی در دریاچه‌ها، نوشته دن‌اگان به‌تازگی چاپ شده است. این کتاب حاوی لیستی بلند از خطراتی است که دریاچه‌ها را تهدید می‌کند، با این وجود این کتاب نوید بخش هم هست.

راه‌‌حل‌هایی ساده برای نجات دریاچه‌ها

کتاب مرگ و زندگی در دریاچه‌ها، نوشته دن‌اگان به‌تازگی چاپ شده است. این کتاب حاوی لیستی بلند از خطراتی است که دریاچه‌ها را تهدید می‌کند، با این وجود این کتاب نوید بخش هم هست.

به گزارش ایانا از ساینس نیوز، هر تابستان، مردم گروه گروه به دریاچه‌های بزرگ برای شنا و ماهی‌گیری می‌روند و در کناره ساحلی دریاچه‌ها قدم می‌زنند. اما جریان پنهانی و شوم در زیر درسطح آب دریاچه‌ها 200 سال است که با فاجعه محیط زیستی شدت می‌گیرد. در عصری که مشکلات جدی مانند بحران آب و خشکسالی‌ها دغدغه اصلی کشورهای درگیر کمبود آب شده است، مرگ و زندگی دریاچه‌های بزرگ ندای قدرتمندی است از آنچه این منابع ارزشمند را تهدید می‌کند. یک سری راه حل‌های نه چندان پیچیده به حفاظت از این دریاچه ها کمک می‌کند.

دن اگان، روزنامه نگار در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه تاریخ طبیعی دریاچه‌ها به سمت یک روند غیرطبیعی پیش می‌رود. او در این کتاب لیست کاملی از عوامل تهدید کننده دریاچه‌ها را از اثرات تجارت جهانی تا شهرنشینی، از تغییرات آب و هوایی تا گونه‌ای مهاجم دریاچه ها ارائه می‌کند. در واقع اگان به طرز ماهرانه‌ای به مشکلات کمتر مورد توجه دریاچه‌ها پرداخته است.

نویسند در این کتاب به بررسی موردی دریاچه‌های بزرگ اری، هورن، میشیگان، اونتاریو و سوپریور پرداخته است سهم بزرگی در تامین نیازهای آبی ده‌ها میلیون آمریکایی دارند. ولی این دریاچه‌ها در معرض خطر هستند و مشکلات این دریاچه‌ها در حال گسترش در بخش وسیعی از قاره آمریکاست. کتاب مرگ و زندگی دریاچه‌های بزرگ، پرتره‌ای ترسیم شده توسط دن اگار است. این کتاب فجایع محیط زیستی اتفاق افتاده برای دریاچه‌ها را پیش روی چشمان ما رخ می‌دهد، اتفاق ناگواری که با کمی تدبیر می‌تواند دریاچه‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

اما در همه این اخبار بد، بارقه‌ای از امید وجود دارد. بعد از دهه‌ها دانشمندان موفق شدند به راه حل‌هایی برای تداوم زندگی دریاچه‌ها در برابر مثلا گونه‌های مهاجم برسند. دریاچه‌ها هنوز با چالش‌های جدی ربرو هستند. اما به گفته نویسنده این کتاب بزرگترین تهدید "جهل" خود ماست. با چند راه حل ساده نسل آینده شاید بتواند امیدوار باشد که سهمی از این میراث طبیعی را داشته باشد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960120-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید