Iranian Agriculture News Agency

معرفی دستاورد ترویجی انتخاب جنس و سن مناسب شروع پروار بره در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

نبود مدیریت درست دام و مرتع در چند دهه گذشته و تخریب روز افزون مراتع کشور و استان لرستان، موجب کاهش وزن دام‌ها پس از خروج از مراتع، کاهش وزن لاشه دام‌های کشتار شده، ایجاد هزینه‌های زیاد برای نگهداری و تعلیف دام از مراتع فقیر و فرسایش خاک شده است. در این راستا باید تا حد امکان تدابیرعملی با تکیه بر نتایج تحقیقات از جمله جلوگیری از ورود دام‌ها به مراتع و پروار آنها در محیط‌های صنعتی و سنتی و رونق حرفه پرواربندی انجام شود.

معرفی دستاورد ترویجی انتخاب جنس و سن مناسب شروع پروار بره در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

دستاورد ترویجی انتخاب جنس و سن مناسب شروع پروار بره از سوی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان لرستان در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور معرفی شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، علیرضا چگنی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان لرستان با اشاره به این دستاورد ترویجی اظهار داشت: نبود مدیریت درست دام و مرتع در چند دهه گذشته و تخریب روز افزون مراتع کشور و استان لرستان، موجب کاهش وزن دام‌ها پس از خروج از مراتع، کاهش وزن لاشه دام‌های کشتار شده، ایجاد هزینه‌های زیاد برای نگهداری و تعلیف دام از مراتع فقیر و فرسایش خاک شده است .

وی افزود: در این راستا باید تا حد امکان تدابیرعملی با تکیه بر نتایج تحقیقات از جمله جلوگیری از ورود دام‌ها به مراتع و پروار آنها در محیط‌های صنعتی و سنتی و رونق حرفه پرواربندی انجام شود .

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان لرستان یادآورشد: پروتئین که یکی از اجزای غذای سالم به شمار می رود، هم رشد و هم نگهداری بدن انسان را تأمین می کند، در راستای افزایش روز افزون جمعیت، تأمین نیازغذایی به ویژه پروتئین مورد نیاز انسان، بسیار ضروری است و گوشت، یکی از مهم ترین منابع پروتئینی مورد نیاز انسان به حساب می آید.

چگنی با اشاره به پیشینه تاریخی گوسفنداری حرفه ای در کشورمان خاطرنشان ساخت: پرورش گوسفند به شیوه کنونی با توجه به فشار فراوان بر مراتع، آینده نامطمئنی دارد و افزایش تولید گوشت قرمز به بهای تخریب و نابودی مراتع، منطقی به نظر نمی‌رسد. مهم ترین عامل مؤثر در پیشرفت فعالیت های تولیدیف تلفیق دانسته‌های علمی با امکانات موجود است و این امر به ویژه در برخی از رشته‌های تولیدی مانند فعالیت‌های دامپروری، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: ترویج نتایج این پروژه، برای جلوگیری از تخریب مراتع و کاهش هزینه نگهداری دام در مرتع ضروری و به سود اقتصاد کشور است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان لرستان با اشاره به روش اجرای یافته در عرصه و نتایج حاصل از بکارگیری آن گفت : با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد در مناطقی که مرتع فقیر است (بیشترمراتع کشور)، برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن و کاهش هزینه نگهداری دام در مرتع می بایست بره ها پس از شیرگیری (سن چهار ماهگی) وارد سیستم پروار گردند و با وزن نهایی 47 کیلوگرم کشتار شوند .

چگنی خاطرنشان کرد: در مناطقی که وضعیت پوشش گیاهی مرتع مناسب است (مراتع درجه یک) می توان پس از شیرگیری حدود سه ماه، بره را وارد مرتع کرد و پس از خروج از مرتع آنها را پروار نمود و با وزن نهایی 60 کیلوگرم اقدام به کشتار کرد .

وی در پایان یادآور شد: با توجه به فشار زیاد بر مراتع کشور، روش پروار پس از شیر گیری توصیه می گردد. با توجه به اینکه هزینه ها و درآمدهای پروار در روش پروار بره ها پس از هفت ماه و پس از خروج از مرتع تقریباً نزدیک به هم است، بنابراین چرای بره ها با توجه به وضعیت فعلی مراتع توصیه نمی شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید