Iranian Agriculture News Agency

عملکرد دولت یازدهم در بخش آب

200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی در کشور اجرا شد

در طول فعالیت دولت یازدهم، حدود 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی در کشور اجرا شده است.

200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی در کشور اجرا شد

در طول فعالیت دولت یازدهم، حدود 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی در کشور اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی در پایاب سدها، یکی از عواملی است که در آبرسانی به بخش کشاورزی و بهره‌برداری بهینه از سدهای کشور، بسیار تاثیر گذار است. یکی از مشکلاتی که بخش کشاورزی با آن روبرو بوده است، این است که سرعت ساخت سدها و شبکه پایاب آن، با یکدیگر همخوان نبوده و بخشی از زیرساخت‌هایی که دولت برای توسعه کشاورزی در نظر گرفته است، بلا استفاده باقی مانده است. در واقع هدف تامین آب کشاورزی برای بخشی از سدهای ایران، به دلیل نبود شبکه‌های فرعی در پایاب آنها محقق نشده است. به همین دلیل در دولت یازدهم، با تغییر رویکردها نسبت به مسئله آب و در راستای همکاری بیشتر بخش‌های اجرایی و جلوگیری از هدر رفت آب، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. البته احداث بخشی از شبکه‌های فرعی درجه دو و سه جزء وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که توسط معاونت آب و خاک این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

آن‌طور که در گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران آمده است، در طول فعالیت دولت یازدهم تقریبا در 200 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها شبکه‌های آبیاری و زهکشی توسط وزارت نیرو ایجاد شده است. بر اساس این گزارش در طول فعالیت دولت یازدهم، 177 هزار و 900 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 19 هزار و 129 هزار هکتار نیز شبکه آبیاری و زهکشی فرعی ایجاد شده است.

بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران در نیمه دوم سال 92، یعنی زمان آغاز به کار دولت یازدهم، 26 هزار و 651 هکتار از اراضی پایاب سدها تحت پوشش شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی قرار گرفته است. در این مدت همچنین دو هزار و 200 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی در کشور ایجاد شده است. در سال 93، 39 هزار و 99 هکتار از اراضی پایاب سدها تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی قرار گرفته و در 10 هزار و 360 هکتار نیز شبکه آبیاری و زهکشی فرعی ایجاد شده است.

در سال 94، وزارت نیرو علاوه بر ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی اصلی، تلاش کرده است که بخشی از شبکه‌های ایجاد شده قبلی را نیز از حالت نیمه مدرن به مدرن تبدیل کند. در این سال، 45 هزار و 976 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی برده می‌شود که از این میزان، در 6 هزار و 51 هکتار، جایگزینی شبکه‌های نیمه مدرن و مدرن پیگیری شده است. وضعیت ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی نیز در سال 94 نسبت به سال 93 دچار افت می‌شود. در این سال، 6 هزار و 569 هکتار از اراضی پایاب سدها توسط وزارت نیرو تحت پوشش شبکه‌های فرعی قرار گرفته است.

شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سال 95 از دستور کار خارج می‌شود و هیچ شبکه فرعی در کشور اجرا نمی‌شود اما 66 هزار و 174 هکتار از اراضی پایاب سدها، تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی قرار می‌گیرند.

بهره برداری از 20 سد و آبگیری 9 سد

در طول فعالیت دولت یازدهم، از 20 سد مخزنی با ظرفیت حجم آب قابل تنظیم سالانه سه هزار و 84 میلیون متر مکعب و حجم مخزن چهار هزار و 119 میلیون متر مکعب افتتاح شده است. این سدها در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان، همدان، چهار محال و بختیاری، لرستان و تهران هر کدام یک سد؛ خراسان شمالی، لرستان، کردستان و ایلام هر کدام دو سد و استان کرمانشاه سه سد بوده است.

همچنین در طول فعالیت دولت یازدهم، 9 سد مخزنی با ظرفیت حجم آب قابل تنظیم سالانه 440 میلیون متر مکعب و حجم مخزن 559 میلیون متر مکعب آبگیری شده است. در استان‌های لرستان، کرمانشاه، فارس، همدان و آذربایجان غربی هر کدام یک سد آبگیری شده و استان‌های کردستان و اردبیل نیز هر کدام شاهد آبگیری دو سد بوده‌اند./

L-960126-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید