Iranian Agriculture News Agency

واگذاری 1100 هکتار زمین برای احداث گلخانه/ افزایش 10 برابری تولید و کاهش مصرف آب با توسعه کشت های گلخانه ای

معاون شرکت شهرک های کشاورزی گفت: تاکنون 1100 هکتار زمین برای احداث گلخانه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

واگذاری 1100 هکتار زمین برای احداث گلخانه/ افزایش 10 برابری تولید و کاهش مصرف آب با توسعه کشت های گلخانه ای
معاون شرکت شهرک های کشاورزی گفت: تاکنون 1100 هکتار زمین برای احداث گلخانه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

به گزارش ایانا از صدا و سیما، سید رحمت الله پریچهر با اشاره به اینکه ایجاد و ساماندهی شهرکهای گلخانه ای و آماده سازی زیرساخت های تولید مانند تامین آب، برق،گاز، خیابان کشی، قطعه بندی و دیوار کشی در دستور کار این شرکت قرار دارد افزود: تسهیلات مورد نیاز احداث این شهرک ها از محل صندوق توسعه ملی فراهم شده است و 70 درصد تسهیلات به صورت وام با بازپرداخت 6 ساله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی گفت: 30 درصد از سرمایه مورد نیاز برای احداث گلخانه ها آورده کشاورز است و سود تسهیلات نیز در مناطق توسعه یافته 14.5 درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته 10 تا 11 درصد است.
معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی تاکید کرد: بازپرداخت تسهیلات بانکی پس از سه سال یعنی از زمانی که واحد گلخانه ای به تولید اقتصادی می رسد آغاز می شود.
پریچهر افزود: بر اساس برنامه ششم باید حدود 16 هزار و 700 هکتار واحد گلخانه ای ایجاد شود که 40 درصد این برنامه از سطح مجتمع ها و شهرک های گلخانه ای تامین خواهد شد.
وی گفت: صرفه جویی و افزایش بهره وری آب مهم ترین دستاورد انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه هاست.
معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی افزود: 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد که با احداث و توسعه گلخانه ها امکان انتقال این مزارع در 40 هزار هکتار از گلخانه ها فراهم می شود.
وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده بطور متوسط برای تولید هر کیلو گوجه فرنگی در فضای باز 400 لیتر آب مصرف می شود در حالی که در گلخانه میزان مصرف آب به کمتر از 40 لیتر کاهش می یابد.
معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی گفت: میزان تولید محصول گوجه فرنگی در یک هکتار گلخانه 10 برابر میزان تولید این محصول در فضای باز است.
پریچهر افزود: اگر فقط کشت گوجه فرنگی و خیار را از فضای باز به گلخانه منتقل کنیم، بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی می شود و در هر دوره کشت نیز حدود 400 تن گوجه فرنگی و 350 تن خیار تولید خواهد شد.
وی گفت: در هر هکتار گلخانه نیز برای 6 تا 10 نفر اشتغال ایجاد می شود و یکی از بخش هایی است که می تواند به عنوان افزایش اشتغال مورد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید