Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در حضور مدیران ارشد و تشکل های تولیدی و کشاورزان نمونه اعلام کرد:

ثبت رکورد یک میلیون و 650 هزارتنی تولید شکر در دولت یازدهم/ ایران به خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران با ثبت رکورد بی سابقه تولید یک میلیون و 650 هزارتن شکر در سال 95 به ضریب خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت.

ثبت رکورد یک میلیون و 650 هزارتنی تولید شکر در دولت یازدهم/ ایران به خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران با ثبت رکورد بی سابقه تولید یک میلیون و 650 هزارتن شکر در سال 95 به ضریب
خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در جلسه بررسی سیاست ها و اقدامات طرح خوداتکایی چغندرقند که امروز با حضور مدیران ارشد این وزارت و تشکل های تولیدی، نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط و کشاورزان نمونه برگزار شد، تصریح کرد: با حمایت های دولت و اقدامات فنی صورت گرفته در 3 سال گذشته نظیر توسعه کشت پاییزه، کشت نشایی، بکارگیری نهاده های باکیفیت و توسعه مکانیزاسیون ضمن بهره گیری از آب سبز (باران) با وجود کاهش سطح زیرکشت، تولید چغندرقند در کشور به ۶ میلیون تن افزایش یافته است.
وی با بیان این که سال گذشته ایران با تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن شکر به رکوردی بی سابقه و خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت، تاکید کرد: کشت پاییزه چغندرقند در استان های فارس، کرمانشاه و ایلام که دارای بارش مناسب در پاییز هستند باید توسعه یابد تا ضمن افزایش تولید سازگار با شرایط اقلیم، زمینه اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان نیز فراهم شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در استان خوزستان به ویژه پس از اجرای طرح 550 هزار هکتاری، ظرفیت تولید سالانه چهار تا پنج میلیون تن چغندرقند در میان مدت وجود دارد،خاطرنشان ساخت: توسعه کشت چغندرقند در خوزستان به راه اندازی هفت تا هشت کارخانه قند نیاز دارد، این در حالی است که هم اکنون یک کارخانه قند هم در این استان وجود ندارد.
حجتی با اشاره به این که برای راه اندازی کارخانه های قند در خوزستان با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی شده،اظهار کرد: درآمد کشت چغندرقند از متوسط سایر کشت های دیگر بالاتر است و با توسعه کشت چغندرقند پاییزه ضمن افزایش تولید محصول و خودکفایی کشور در تولید شکر از خروج صدها میلیون دلار ارز برای واردات جلوگیری می شود.
وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم توسعه روش های آبیاری تیپ در مزارعی که امکان کشت چغندرقند پاییزه ندارند، تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش قابل توجه تولید و کاهش مصرف آب، روش های آبیاری میکرو در کشت چغندرقند باید توسعه یابد.
حجتی با اشاره به این که دولت ۸۵ درصد هزینه های توسعه روش های نوین آبیاری را تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند،گفت: دولت یازدهم در حد توان خود از بخش کشاورزی حمایت کرده است.
وی در پایان از همه دست درکارانی که زمینه دستیابی کشور به رکورد تولید و خوداتکایی 74 درصدی در شکر را فراهم کرده اند، تقدیر کرد و خواستار حمایت بیشتر از کشاورزان پیشرو و انتقال دانش و تکنولوژی های جدید برای ارتقای بهره وری تولیدات کشاورزی شد.
در این جلسه، معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی و مجری طرح چغندرقند گزارشی از روند و پیشرفت اجرای طرح خوداتکایی چغندرقند ارائه کردند.
همچنین، نمایندگان تشکل های تولیدی و کشاورزان پیشرو در صحبت های جداگانه اذعان کردند که سیاست ها و یرنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم براساس اصول علمی و فنی بوده و با حمایت ها و نظارت های مدیران این وزارت، ضمن صرفه جویی در مصرف آب،تولید محصولات کشاورزی و درآمد بهره برداران افزایش قابل توجه داشته است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید