Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا تشریح شد؛

واکنش رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی به شایعه استفاده از آب ژاول در تولید قارچ/ شکایت انجمن قارچ از مدیران کانال‌های تلگرامی شایعه‌پراکن

استفاده از آب ژاول در مرحله رشد نهایی قارچ توسط تولیدکنندگان غیر مجاز ادعایی است که از سوی برخی مطرح شده، ادعایی که پیگیری آن با توجه به تأثیر مخرب این ماده سمی بر سلامت مردم اهمیت بسیاری دارد.

واکنش رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی به شایعه استفاده از آب ژاول در تولید قارچ/ شکایت انجمن قارچ از مدیران کانال‌های تلگرامی شایعه‌پراکن

استفاده از آب ژاول در مرحله رشد نهایی قارچ توسط تولیدکنندگان غیر مجاز ادعایی است که از سوی برخی مطرح شده، ادعایی که پیگیری آن با توجه به تأثیر مخرب این ماده سمی بر سلامت مردم اهمیت بسیاری دارد.

به گفته این افراد، آب ژاول در ترکیب با آب به بستر قارچ‌ها تزریق می‌شود تا محصولی با وزن بالاتر، سفیدتر و حجیم‌تر به‌دست آید، ضمن اینکه استفاده از این ترکیب هزینه‌های نهایی را پایین‌تر آورده و روشی آسان‌تر و کوتاه‌تر برای رسیدن به محصولی با ظاهر فریبنده و بازارپسند است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان اینکه انجمن ادعای مطرح شده را تأیید یا رد نمی‌کند، گفت: با توجه به تعدد مراجع صدر مجوز تولید قارچ که بعضاً برخی از آنها از اطلاعات کارشناسی کافی برخوردار نیستند، تعداد واحدهای کوچک که خارج از استاندارهای رایج اقدام به تولید می‌کنند، افزایش یافته است.

علی صدیق‌پناه افزود: کنترل تولید این واحدها بسیار دشوار است و بعضاً برخی از آنها برای رسیدن به سود بیشتر دست به تخلفاتی می‌زنند که برای سلامت مردم زیان‌بار است.

وی تأکید کرد: یکی از مباحث انجمن با وزارت جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی واگذاری امور صدور پروانه و نظارت بر واحدهای تولیدی به این انجمن به‌عنوان مرجع تخصصی است، تا علاوه بر کنترل کیفیت و تولید، واحدهای متخلف را شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند.

صدیق‌پناه درباره ویژگی‌های ظاهری یک قارچ سالم با کمترین مواد زیان‌بار، یادآور شد: مصرف‌کنندگان از خرید قارچ‌ها با اندازه بسیار بزرگ، رنگ سفید یک‌دست و حجیم خوداری کنند و قارچ‌هایی را خریداری کنند که اندازه متوسط و رنگ سفید با هاله‌ای از رنگ صورتی داشته باشند.

وی راه دیگر تشخیص قارچ سالم را برش آن از وسط و دقت به ترکیب رنگ آن عنوان کرد و ادامه داد: در قارچ سالم باید پس از رنگ قهوه‌ای هاگ لایه صورتی وجود داشته باشد این ترکیب رنگ نشان می‌دهد که در این قارچ از کمترین مواد مضر استفاده شده است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به تعطیلی دوباره بورس قارچ، بیان کرد: با ادامه این تعطیلی برخی از واسطه‌های سودجو دست به راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی زده‌اند که در آن با سوءاستفاده از نام بورس قیمت‌ها را به نفع خود و به زیان تولیدکننده اعلام می‌کنند.

صدیق‌پناه عنوان کرد: دلالان با اعلام قیمت غیرواقعی در این کانال‌های تلگرامی جو بازار را به سمتی هدایت می‌کنند که تولیدکننده ناچار به فروش محصول خود به کمترین قیمت باشد.

وی سود منطقی فروش قارچ را 15 درصد عنوان کرد و گفت: سودجویان قارچ درجه یک را از تولیدکننده چهارهزار و 500 تومان می‌خرند و با سود 50 درصدی به قیمت هشت‌هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، این در حالی است که قیمت منطقی تعیین شده در سال جاری برای خرید قارچ از تولیدکننده شش‌هزار تومان با سود 15 درصد برای واسطه‌ها تعیین شده است.

صدیق‌پناه در پایان اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی چندین محل را برای راه‌اندازی دوباره بورس قارچ پیشنهاد داده است که یکی از این محل‌ها در اتوبان آزادگان قرار دارد و با پیگیری‌های انجام‌شده به‌زودی به انجمن واگذار خواهد شد، همچنین انجمن با در اختیار گرفتن وکیل حقوقی و مکاتبه با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در صدد شناسایی مدیران این کانال‌ها و تعطیلی آنها است./

G-960206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید