Iranian Agriculture News Agency

AQUAEXCEL2020 در یک نگاه؛

پروژه تحقیقاتی آبزی‌پروری تحت برنامه افق 2020 اتحادیه اروپا/ حمایت از رشد پایدار در بخش آبزی‌پروری اروپا

AQUAEXCEL2020 ،یک پروژه زیرساخت تحقیقاتی است که بودجه آن تحت برنامه افق 2020 اتحادیه اروپا تامین و توسط موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه، هماهنگ شده است.

پروژه تحقیقاتی آبزی‌پروری تحت برنامه افق 2020 اتحادیه اروپا/ حمایت از رشد پایدار در بخش آبزی‌پروری اروپا

AQUAEXCEL2020 ،یک پروژه زیرساخت تحقیقاتی است که بودجه آن تحت برنامه افق 2020 اتحادیه اروپا تامین و توسط موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه INRA) )، هماهنگ شده است.

به گزارش ایانا از وبسایت aquaexcel2020 این پروژه، در یکم اکتبر 2015 آغاز شده و قراراست 30 سپتامبر 2020 پایان یابد؛ هدف این پروژه، حمایت بیشتر از رشد پایدار در بخش آبزی پروری اروپا است. همچنین 12 کشور در این پروژه همکاری می کنند.


AQUAEXCEL2020 ، با یکپارچه سازی امکانات پژوهشی در زمینه آبزی پروری اروپا در نظر دارد تا برای پیشبرد تحقیقات آبزی پروری و نوآوری در اروپا به کار رود. یکی از ابعاد کلیدی آن فراهم کردن یارانه برای تاسیسات آبزی پروری در سطوح بالا و نیز ارایه خدمات برای محققان دانشگاه و صنعت است.

آبزی پروری حدود نیمی از مصرف ماهی انسان را در سراسر جهان فراهم می کند. تقاضا برای ماهی در حال افزایش است، اما انتظار نمی رود ماهیگیری با رشد رو به رو باشد، چراکه برداشت مازاد از ذخایر ماهی انجام شده است.

تولید آبزیان با هدف پاسخگویی به این افزایش تقاضا انجام می شود، در حالی که بخش آبزی پروری در سایر نقاط جهان در حال رشد است، اما این بخش در اروپا در سال های اخیر دچار رکود شده است. رشد پایدار در بخش آبزی پروری اروپا، بر اساس تولید کارآمد و سازگاری با محیط زیست و تولیدمحصولات ماهی با ارزش بالا است که با تحقیقات علمی و با نتایج به دست آمده می توان مطمئن شد که به نوآوری و رشد صنعتی خواهد رسید.

AQUAEXCEL2020 ، برای رسیدن به این هدف از طریق یکپارچه سازی 39 مرکز سطح بالای پژوهشی آبزی پروری اروپا ، کمک خواهد کرد و تمام زمینه های علمی مربوطه، همچون گونه های ماهی و انواع سیستم هارا تحت پوشش قرار می دهد. این پروژه یک پورتال دسترسی با کیفیت بالا، برای ارایه خدمات ، منابع هماهنگ و متناسب را با نیازهای جامعه آبزی پروی اروپا فراهم می کند، همچنین برای ایجاد نوآوری در سیستم آبزی پروری اروپا از تحقیقات پایه گرفته تا دانش کاربردی در سطح جهانی، پشتیبانی می کند.

این در حالی است که نزدیک به نیمی از 9.7 میلیون یورو بودجه پروژه، برای دسترسی فراملی به امکانات پژوهشی و خدمات برای کاربران دانشگاه ها و بخش خصوصی صنعت، به ویژه شرکت های خرد و متوسط اختصاص می یابد.

محققان دانشگاهی و صنعت پس از آن قادر به انجام پروژه های تحقیقاتی خود با دسترسی "رایگان" به منابع زیرساخت تحقیقاتی آبزی پروری اتحادیه اروپا خواهند بود، در حالی که در کشور خودشان آن منابع در دسترس نیست.

AQUAEXCEL2020 ، همچنین آموزش را برای کاربران، محققان آبزی پروری، متخصصان و ذی نفعان صنعت از طریق دسترسی فراملی فراهم می کند.

این پروژه، استاندارد و ابزارهای جدید را برای تحقیقات آبزی پروری توسعه می دهد همچنین بیش از 10 گونه جدید ماهی برای اهداف پژوهشی آبزی پروری در نظر گرفته شده است.

Dr Marc Vandeputte ، پژوهشگر در زمینه ژنتیک ماهی و هماهنگ کننده تحقیقات پروژه AQUAEXCEL2020 درموسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه ( (INRA توضیح می دهد: "ما از سال 2011 تا اوایل سال 2015 ، تجربه موفقیت آمیزی درپروژه AQUAEXCEL ، که همراه با تامین بودجه از سوی اتحادیه اروپابود، به دست آوردیم . این پروژه جدید، AQUAEXCEL2020 بر اساس نتایج AQUAEXCEL ، ایجاد شده که از جمله موارد می توان به مدل سازی و ابزارهای فنوتیپی جدید و استاندارد سازی و راه حل های دسترسی از راه دور - و دسترسی فراملی اشاره کرد. این پروژه با هدف بالابردن تحقیقات آبزی پروری در اروپا تا سال 2020 است. همچنین می تواند برای جامعه آبزی پروری، ابزار ، امکانات و خدمات جدیدی را برای انجام تحقیقات پیشرفته در زمینه ماهی فراهم کند."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید