Iranian Agriculture News Agency

جهاد کشاورزی به‌عنوان نماینده دولت برای شرکت در جلسات مجلس و کمیسیون‌ها معرفی شد

لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به مجلس رفت + متن کامل لایحه

لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان که اخیرا در هیأت دولت بررسی و تصویب شده بود، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در مقدمه توجیهی این لایحه بر «ضرورت حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان خدوم کشور برابر آسیب‌های ناشی از تعرضات احتمالی و همچنین لزوم جبران خسارت مالی در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در راستای انجام وظیفه محتمل می‌شوند»، تأکید شده است.

لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به مجلس رفت + متن کامل لایحه



لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان که اخیرا در هیأت دولت بررسی و تصویب شده بود، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری دیروز در نامه‌ای این لایحه را برای هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری، در این نامه آمده است: احتراما در اجرای اصل ٧٤ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ١٣٧ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان جهت اعلام وصول و طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان نماینده دولت برای شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌ها برای توضیح و دفاع لازم معرفی می‌شود. در مقدمه توجیهی این لایحه بر «ضرورت حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان خدوم کشور برابر آسیب‌های ناشی از تعرضات احتمالی و همچنین لزوم جبران خسارت مالی در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در راستای انجام وظیفه محتمل می‌شوند»، تأکید شده است.
متن کامل این لایحه نیز که در هشتم اسفند پارسال در هیأت وزیران به تصویب رسید، به شرح زیراست:
«ماده واحده - ماموران اجرایی محیط‌زیست (محیط‌بانان) و جنگل‌بانان از حیث مسئولیت جزایی و مدنی دیه و خسارات وارده به اشخاص ثالث و همچنین جبران خسارات وارده به آنان در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در جهت انجام وظیفه متحمل می‌شوند و کمک مالی به آنان و خانواده‌شان در دوران تعقیب و بازداشت و پس از آن مشمول مواد (١٢) تا (١٥) قانون بکارگیری سلاح از سوی نیروهای مسلح در موارد ضروری - مصوب ١٣٧٣ - و در مورد بیمه عمر و حوادث و انواع بیمه‌های متداول دیگر و نحوه تأمین حق بیمه مشمول قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تابعه یا وابسته به آنها - مصوب ١٣٧٦ - و اصلاحات بعدی خواهند بود.
تبصره ١- دادگاه‌ها و دادسرا‌ها مکلف هستند پرونده آن دسته از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را که در حین انجام وظیفه و هنگام کشف و تعقیب جرایم زیست‌محیطی در درگیری با مجرمان و متخلفان و مهاجمان، کشته، مجروح و مصدوم شده یا تهدید به قتل و جرح و ضرب می‌شوند، سریعا و خارج از نوبت رسیدگی کنند.
تبصره ٢- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز این قانون را به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید