Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران در گفت‌وگو با ایانا:

100 درصد زنبورستان‌های کشور، کنه واروا دارند/ لزوم لغو قانون دریافت کد رهگیری برای جابه‌جایی کندوها

نماینده بخش خصوصی زنبورداران، از شیوع بیماری در کندوها و همچنین معضلات تهیه دارو برای فعالان این کسب‌وکار، اظهار نگرانی کرد.

100 درصد زنبورستان‌های کشور، کنه واروا دارند/ لزوم لغو قانون دریافت کد رهگیری برای جابه‌جایی کندوها

نماینده بخش خصوصی زنبورداران، از شیوع بیماری در کندوها و همچنین معضلات تهیه دارو برای فعالان این کسب‌وکار، اظهار نگرانی کرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، گفت: متاسفانه برای تولید داروهای ویژه زنبور، هنوز نتوانسته‌ایم از فعالان داخل کشور در این زمینه حمایت کنیم.

عفت رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 7 میلیون و 800 هزار کندو در کشور فعال هستند، افزود: قریب به 100 درصد آنها از کنه واروا رنج می‌برند و این موضوع به هیچ عنوان به نفع تولیدکنندگان نیست. در حالی که می‌شود داروها را به صورت ارگانیک و کاملا سالم در داخل تهیه و در اختیار زنبورداران قرار داد تا از بیماری‌های مختلف رهایی یابند.

به گفته رئیسی، طبق بررسی‌های به عمل آمده، هم‌اکنون تعدادی از بیماریی‌هایی که سر منشاء آن کنه واروا است در کندوها جولان می‌دهد. از طرفی، نبود داروهاى مناسب و عدم ارائه مجوز به تولیدکنندگان داروهایی که براى مقابله با بیماریی‌های زنبور عسل هستند، مزید بر علت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از مواردی که از طرف سازمان دامپزشکی بر صنعت زنبورداران تحمیل شده، اخذ کد رهگیری برای کامیون‌های حمل زنبور است. گرفتن این کد برای زنبوردار، هزینه‌ها و دردسرهایی را در بر خواهد داشت. در حالی که زنبور در جهان، به عنوان حشره‌ای گرده افشان محسوب شده و ارزشی بیش از این ها دارد.

رئیسی معتقد است، اگرچه سازمان دامپزشکی کشور، مکلف به انجام وظایف خود بوده و باید بر حمل و نقل فراورده‌های دامی نظارت کند، اما آن محصولات اغلب مواد خوراکی هستند که به طور مستقیم به مصرف انسان‌ها می‌رسند. در صورتی که زنبور، محصولی خوراکی نیست و گرفتن کد رهگیری برای کامیون حمل آن، کاری عبث و بیهوده است. به عبارتی نباید قوانین و مقرارت حمل مواد خام دامی را به تمام محصولات از جمله زنبور، تعمیم داد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران، ادامه داد: گذشته از این ها زنبور حشره‌ای تابع طبیعت است و نمی‌تواند منتظر بروکراسی‌های اداری بماند. به عنوان مثال، وقتی لازم است زنبوردار، کندوها را تا 2 روز آینده به مکانی دیگر منتقل کند، چگونه امکان دارد که برای دریافت کد رهگیری، 5 روز یا بیش تر صبر کند؟ ضمن اینکه انتقال زنبورها شرایط و ضوابط خاصی دارد که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

وی گفت: به همین دلیل یا پنهان‌کاری‌ها افزایش پیدا می‌کند و یا سرمایه زنبوردار به دلیل قوانین بی‌مورد، به طور ناگهانی از بین می‌رود. این در حالی است که بیماری‌های بخش زنبور، هیچ ارتباطی با انسان یا دام نداشته و این دو کاملا از هم جدا هستند.

رئیسی اضافه کرد: تداوم کنه واروا، ضعیف شدن کندوهاى زنبور، نبود داروهاى ضد کنه و ایجاد معضلى براى زنبورداران به نام کد بهداشتى، دست به دست هم داده تا بر مشکلات زنبورداران بیفزاید. بنابراین به نظر می‌رسد زنبورداران اقتصاد مقاومتی را با تمام وجود حس می‌کنند، اما از طرف مراکز تصمیم‌گیر، حمایتی صورت نمی‌گیرد./

V-960218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید