Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی به ایانا اعلام کرد:

جزئیات فاز نخست طرح ضربتی اشتغال برای 76 روستا/ تبدیل خانه‌های تاریخی در روستاها به کارگاه‌های صنایع دستی و اقامتگاه

در راستای انجام مأموریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بحث اشتغال و تولید کل کشور در فاز نخست 76 روستا هدف طرح ضربتی اشتغال قرار گرفت.

جزئیات فاز نخست طرح ضربتی اشتغال برای 76 روستا/ تبدیل خانه‌های تاریخی در روستاها به کارگاه‌های صنایع دستی و اقامتگاه

در راستای انجام مأموریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بحث اشتغال و تولید کل کشور در فاز نخست 76 روستا هدف طرح ضربتی اشتغال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، نخستین نشست کمیته راهبری اجرایی کردن تفاهم‌نامه وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره مناطق روستایی و شهری با حضور معاون رئیس جمهوری برگزار و مهم‌ترین راهکارهای اجرایی تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، دو دستور کار مهم "توانمند‌سازی روستاهای محل اجرای طرح ضربتی اشتغال و تولید" و "توسعه گردشگری در شهرهای زیر 100 هزار نفر" بررسی شد.

تفاهم‌نامه‌ای که به مدت پنج سال و برای ارتقای شاخص‌های سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرها و روستاها به‌امضای سازمان میراث فرهنگی و وزارت کشور رسید، بر اهدافی نظیر تقویت جایگاه مدیریت شهری و روستایی در توسعه پایدار گردشگری، مدیریت بافت‌های تاریخی و فرهنگی، ترویج و توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی، حفظ و احیاء بافت‌ها و عناصر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، طبیعی، رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهرها و روستاها تأکید دارد.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: سازمان میراث فرهنگی در راستای انجام مأموریت برای بحث اشتغال و تولید کل کشور در فاز نخست 76 روستا را هدف طرح ضربتی اشتغال قرار داد.

وی با اشاره به اینکه روستاهای هدف در سراسر کشور پراکنده و جزء روستاهای با قابلیت گردشگری، میراث فرهنگی، تاریخی، بومی، طبیعی و گردشگری است، افزود: سازمان میراث فرهنگی با همکاری نهادهای بنیاد مسکن، وزارت کشور و استانداری ها طرح‌هایی برای ارتقاء سطح معیشت مردم، رضایتمندی از محل زندگی و تولید و اشتغال را فراهم کرده که باید در راستای مأموریت این سازمان انجام شود.

نظری بیان کرد: پس از اعزام کارشناسان به مناطق مختلف کشور و انجام تحقیق و مطالعه در این بخش مشخص شد ظرفیت‌های بی‌نظیری در استان‌ها وجود دارد که باعث ایجاد اشتغال در روستاها و کاهش مهاجرت می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در چهار استان کرمانشاه، ایلام، سیستان بلوچستان و کردستان به‌عنوان پایلوت و اولویت قرار گرفت، ادامه داد: اولویت گذاری این طرح براساس قابلیت صنایع دستی و گردشگری است.

نظری عنوان کرد: یکی از اهداف و مأموریت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل خانه‌های تاریخی به کارگاه‌های صنایع دستی و اقامتگاه است.

از سایر اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به ایجاد بستر مناسب برای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های تعاونی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، کمک به ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و فراهم ساختن تبادل فرهنگی و معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی و سنت‌های اصیل و بومی کشور به گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد.

این طرح با هدف شناسایی، سامان‌دهی و ارتقای فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی در استان‌های مختلف اجرایی می‌شود./

H-960218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید