Iranian Agriculture News Agency

گزارش سایت اطلاعات بازار کشاورزی (AMIS)

کشت 4 محصول استراتژیک جهان در ماه می 2017 (اردیبهشت 96)

گزارشی از سوی Agricultural Market Information System (AMIS ) در مورد روند تولید چهار محصول گندم، ذرت، برنج و سویا در مناطق اصلی تولید در سراسر جهان برای ماه می 2017 (اردیبهشت 1396) منتشر شده است.

کشت 4 محصول استراتژیک جهان در ماه می 2017 (اردیبهشت 96)

گزارشی از سوی Agricultural Market Information System ( AMIS ) در م و رد روند تولید چهار محصول گندم، ذرت، برنج و سویا در مناطق اصلی تولید در سراسر جهان برای ماه می 2017 (اردیبهشت 1396) منتشر شده است.

به گزارش ایانا از وبسایت amis-outlook گزارش مذکور از آن رو دارای اهمیت است که در صورت تداوم شرایط گزارش شده می تواند برای هر محصول پیش بینی لازم را فراهم سازد. وب سایت آمیس گزارش خود را ابتدا با معرفی آمیس آغاز کرده است که در این جا به آن نگاهی می اندازیم:

- در آغاز با AMIS آشنا می شویم:

AMIS ، یک پلت فرم بین سازمانی به منظور افزایش شفافیت بازار مواد غذایی و سیاست ها برای امنیت غذایی است. که در سال 2011 توسط وزرای کشاورزی گروه بیست( G20 ) در پی افزایش قیمت مواد غذایی در جهان در دوره 2007/2008 و 2010 ایجاد شد. AMIS منابع جهانی غذا(تمرکز بر گندم، ذرت، برنج و سویا) را ارزیابی و همچنین پلت فرمی برای هماهنگ کردن سیاست در زمان عدم قطعیت در بازار فراهم می کند.


AMIS کشورهای شریک AMIS از اعضای G20 به همراه اسپانیا و هفت کشور صادرکننده و واردکننده عمده محصولات کشاورزی تشکیل شده است. این درحالی است شرکای AMIS سهم زیادی در تولید جهانی، مصرف و میزان تجارت محصولات زراعی مورد هدف دارند، که به طور معمول در محدوده 80-90 درصد است.

با افزایش شفافیت و هماهنگی سیاست در بازارهای بین المللی مواد غذایی، AMIS برای جلوگیری از افزایش قیمت غیر منتظره و تقویت امنیت غذایی جهانی کمک می کند.

فعالیت های AMIS شامل:

-گروه اطلاعات بازار جهانی مواد غذایی ( The Global Food Market Information Group )، جمع آوری اطلاعات از نمایندگان فنی شرکای AMIS ، به منظور ارائه اطلاعات بازار دقیق، به موقع و قابل مقایسه.

-انجمن واکنش سریع ( The Rapid Response Forum ) ، متشکل از مقامات ارشد از شرکای AMIS ، در راستای تفسیر و بحث در مورد شرایط بحرانی بازار و راه های رسیدگی به آن

-دبیرخانه ( The Secretariat ) ، شامل سازمان های بین المللی و بین دولتی است، که به ارایه چشم انداز بازار در کوتاه مدت، ارزیابی و تجزیه و تحلیل و حمایت از تمام گروهای اطلاعاتی و انجمن ها می پردازد

حال در زیر به روند تولید 4 محصول در جهان می پردازیم: که در زیر نقشه ای با پراکندگی کلی محصولات آورده شده است:

پراکندگی محصولات

نقشه ی شرایط محصول، توسط ( GEOGLAM ) GEOGlobal Agricultural Monitoring ارائه شده است که ارزیابی اطلاعات را برای چهار محصول در مناطق اصلی رشد، نشان می دهد. همچنین ارزیابی براساس ترکیبی از آنالیز محصول به صورت ملی و منطقه ای همراه با داده های نقشه برداری زمینی است. گیاهانی که در شرایط نا مطلوب قرار دارند، ا بر روی نقشه با نماد آن محصول نمایش داده شده است.

نگاهی کلی به شرایط چهار محصول در مناطق رشد جهان

- گندم: در نیمکره شمالی، شرایط کاشت برای گندم زمستانه با ترکیبی از آب و هوای سرد و خشک همراه است که در مناطقی در اروپا، کانادا، و فدراسیون روسیه مشاهده شده، که به دنبال آن همچنین کاشت گندم بهاره آغاز شده است.

- ذرت: با شرایط کلی در نیمکره جنوبی به گونه ای استثنایی با چشم انداز تولید بسیار خوب رو به رو است. در برزیل، برداشت محصولات کشاورزی بهاره انجام می شود. در حالی که در آرژانتین، برداشت به تأخیر افتاده است. در نیمکره شمالی، روند کاشت ذرت تحت شرایط مطلوب پیش می رود.


- برنج: فصل دوم کاشت برنج در حال حاضر در اکثر کشورهای آسیایی به استثنای اندونزی، که در آن محصول فصل مرطوب برداشت شده، ادامه دارد. شرایط محصول در آسیا به طور کلی مطلوب است ، به استثنای چین که آب و هوای بارانی در مناطق جنوبی و مرکزی کاشت برنج را تحت تاثیر قرار می دهد.

- سویا: در نیمکره جنوبی، برداشت تحت شرایط استثنایی در برزیل ادامه دارد. در آرژانتین، شرایط برداشت مطلوب است و ادامه دارد به جز مناطق محدودی در جنوب که با سیل مواجه شده اند. در نیمکره شمالی، کاشت در آمریکا آغاز شده و پیش بینی می شود تعداد مناطقی که کاشت انجام شده، در میزان بالایی باشند.

حال به صورت جزیی تر به شرح روند برداشت و کاشت هر محصول می پردازیم:

- گندم

- توضیح کلی نمودار

هر بخش نشان دهنده سهم کشورها از تولید کل (به طور متوسط طی ​​5 سال) است. کشورهای اصلی تولید کننده (90 درصد از تولید را دارند) به صورت جداگانه نشان داده شده اند، 10 درصد باقی مانده گروه بندی می شوند به نام "دیگر کشورها" نشان داده شده است. نسبت هر بخش با توجه به شرایط محصول در یک منطقه به رنگ خاصی نشان داده شده است ؛ خاکستری، نشان می دهد که منطقه مربوطه خارج از فصل است. بخش های درونی هر قاچ توسط آمار تولید محلی (به طور متوسط ​​5 سال) و برای فصول زراعی متعدد (به عنوان مثال گندم بهاره و زمستانه) اختصاص داده شده است. هنگامی که شرایط "نامطلوب" باشد، آیکون هایی اضافه شده است که اطلاعات در مورد شرایط آب و هوایی را نشان می د هد.

شرایط برای گندم زمستانه در برخی نقاط نیمکره شمالی با شرایط سرد و خشک همراه شده است.

• در اتحادیه اروپا، شرایط گندم زمستانه به طور کلی مطلوب است. با این حال، باران های بیشتری در مناطق مهم تولید محصول ، نیاز است و سرما باعث افزایش نگرانی ها شده و رشد محصول را با تاخیر همراه کرده است.

• در ایالات متحده، شرایط مطلوب است همچون دشت بزرگ جنوب ( South Great Plains ) دارای بارندگی بوده و از میزان خشکی کاسته شده است. انتظار می رود میزان مناطق گندم زمستانه و بهاره به پایین ترین نرخ طی چندین دهه، برسد.

• در چین، شرایط مطلوب برای گندم زمستانه برای مرحله رویش محصول وجود دارد. در هند، گندم زمستانه در شرایط مطلوب است و برداشت در حال اتمام است.

• در فدراسیون روسیه، شرایط بارش برف و یخ زدگی آوریل، ممکن است محصول را در مکان هایی با آسیب رو به رو کند. در اوکراین، در حالی که شرایط مطلوب آب و هوا وجود دارد اما سرمای اخیر ، رشد و توسعه محصول را کند کرده است.

• در کانادا، شرایط ترکیبی از آب وهوای خشک و برف ناکافی به طور طولانی مدت در بخش های جنوبی باعث افزایش نگرانی در مورد آسیب رساندن به گندم زمستانه شده است.

- ذرت


شرایط کلی در نیمکره جنوبی مطلوب و با چشم انداز تولید بسیار خوب است در حالی که کاشت در نیمکره شمالی آغاز می شود.

• در برزیل، زمان برداشت محصول، که در فصل بهار کاشته شده، نزدیک است. برداشت محصول در برزیل تحت شرایط استثنایی همراه با افزایش تولید است. همچنین برای محصول تابستانه، شرایط مطلوب است.

• در آرژانتین، برداشت محصول که زودتر کاشته شده، با توجه به آغاز برداشت سویا به تعویق افتاده است و با توجه به سیل اخیر، بدون ضرر و زیان عمده ای است.

• در آفریقای جنوبی، شرایط استثنایی رطوبت در طول فصل تابستان وجود داشته و چشم انداز تولید برای سال جاری با افزایش مواجه است.

• در مکزیک، ذرت پاییزه - زمستانه با شرایط مطلوب وارد مرحله رویش شده و کاشت ذرت بهار و تابستان آغاز شده است.

• در ایالات متحده، کاشت در حال حاضر در سراسر کشور تحت شرایط مطلوب درحال انجام است.

• در چین، کاشت محصول فصل بهاره تحت شرایط مطلوب آغاز شده است.

• در اتحادیه اروپا، شرایط به طور کلی مطلوب است به استثنای هوای خشک که کاشت را در شمال ایتالیا به تاخیر انداخته است.

- برنج

· در هند، زمان برداشت برنج Rabi rice ، نزدیک است ودر شرایط مطلوب و همراه با بازده خوب قرار دارد.

· در چین، شرایط برای برنج زود رس early rice) ) با توجه به بارندگی های مداوم در مناطق جنوب و مرکزی شرایط نامطلوبی را رقم زده است.

· در اندونزی، برداشت برای محصول آن هم در فصل مرطوب با بازده خوب ادامه دارد وبا توجه این نکته که برنج دیرتر کاشته شده ، آب و نور خورشید بیشتری نسبت به محصولات زراعی زودتر کاشته، دریافت کرده است.

· در ویتنام، شرایط مطلوب برای برنج فصل خشک در هر دو بخش شمال و جنوب وجود دارد. برداشت برنج فصل خشک آغاز شده، در حالی که کاشت برنج فصل مرطوب، در جنوب در حال انجام است.

· در تایلند، برداشت برنج فصل خشک آغاز شده ، با توجه به بارش وآبیاری کافی در طول دوره، انتظار می رود با شرایط مطلوب و افزایش بازده رو به رو باشد.

· در فیلیپین، برداشت برنج فصل خشک در حال انجام است و انتظار می رود محصول تحت شرایط مطلوب با بازده خوب قرار داشته باشد.

· در برزیل، شرایط مطلوب تا زمان اتمام برداشت در منطقه اصلی تولید باقی است.

· در ایالات متحده، تقریبا تمام کاشت کامل شده و تحت شرایط مطلوب و در حال پیشرفت قراردارد.

- سویا

•در برزیل، به زمان برداشت نزدیک شده و با توجه به آب کافی و آب و هوای خوب در طول دوره فصل رشد، در حال حاضر تحت شرایط استثنایی با افزایش چشم انداز تولید در سراسر کشور پیش بینی می شود.

• در آرژانتین، برداشت در حال انجام است البته در برخی مناطق جنوب به دلیل باران های سنگین و جاری شدن سیل با تاخیر انجام می شود . چشم انداز تولید با بازده مثبت است که اثرات منفی مناطق سیل زده را جبران می کند.

• در ایالات متحده، کاشت در جنوب آغاز شده است. برای سال 2017 انتظار می رود، میزان منطقه کاشته شده به رکورد بالایی برسد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید