Iranian Agriculture News Agency

در آیین خدمت رسانی آب و برق در روستا مطرح شد:

آبرسانی در یک سال، معادل هشت سال فعالیت دولت عدالت محور/ 17 برابر دولت قبل، پول گندم به کشاورزان داده شد/ بخشش سود و جرایم وام‌های کشاورزی زیر 100 میلیون تومان

معاون اول رئیس جمهوری گفت: دوستان وزارت نیرو همت کردند، در سال ۹۵ به اندازه ۸ سال فعالیت دولت مدعی عدالت محوری، آبرسانی در روستاهای کشور انجام دادند.

آبرسانی در یک سال، معادل هشت سال فعالیت دولت عدالت محور/ 17 برابر دولت قبل، پول گندم به کشاورزان داده شد/ بخشش سود و جرایم وام‌های کشاورزی زیر 100 میلیون تومان


معاون اول رئیس جمهوری گفت: دوستان وزارت نیرو همت کردند، در سال ۹۵ به اندازه ۸ سال فعالیت دولت مدعی عدالت محوری، آبرسانی در روستاهای کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایانا، اسحاق جهانگیری امروز در جریان برگزاری " آیین خدمت‌رسانی آب و برق در روستا" که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به موفقیت وزارت نیرو در امر آبرسانی روستایی این توفیق‌ها را حاصل تلاش کسانی معرفی کرد که می‌دانند چگونه باید عمل کنند.

این مقام مسئول، کل گندم خریداری شده از روستاییان در سال 91 را دو میلیون و 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: به ازای هر کیلو گندم، قیمت خرید تضمینی 420 تومان بود و دولت در این سال، 800 میلیارد تومان پول بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت کرد. 6 میلیون تن گندم نیز از خارج وارد کردیم.

جهانگیری با بیان این که در سال 95 با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان، 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که در این زمینه باید گفت دست روستاییان درد نکند، افزود: در سال گذشته به ازای هر کیلو گندم، به جای 400 تومان، یک هزار و 270 تومان بهای گندم به کشاورزان، در قالب خرید تضمینی پرداخت شد.

وی گفت: دولت یازدهم 17 برابر دولت قبل به کشاورزان پول داد و هیچ کشاورزی احساس نکرد که دولت به وی صدقه داده است. پول خرید تضمینی گندم هم که دیر می‌شد، کشاورز بر سر دولت فریاد می‌کشید که چرا پول من را نداده‌اید؟ و البته این اعتراض‌ها به حق بود.

گزارشی که قلب هر انسان سنگ دلی را هم به درد می آورد

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: در جلسه شورایعالی آب گزارشی توسط وزیر نیرو ارائه شد که آن گزارش قلب هر انسان سنگ دلی را هم به درد می‌آورد. اما برخی فکر می‌کنند که اگر مسئولان از درد مردم بگرید، عوام فریبی کرده‌ است. آن گزارش اشک خیلی از دوستان را درآورد. زنان جوانی که ناگزیر بودند برای تامین نیازهای آبی خود، کیلومترها راه بروند، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. اگر کسی از این صحنه‌ها منقلب نشود، مشکل دارد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو همت کرده است و به این روستاها آب رسانده است. کسانی که می‌گویند نمی‌توانیم و نمی‌شود، این عملکردها را ببینند. آن دسته از روزنامه‌هایی که این همه به دولت فحش می‌دهند، همین یک نمودار خدمت رسانی وزارت نیرو در زمینه آب روستایی را اگر جرات دارند؛ در صفحه نخست خود منتشر کنند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کسی که یک روز سابقه اجرایی ندارد و یک برق به روستا نرسانده است، ادعایی می‌کند که قابل قبول نیست و می‌گوید ما در فلان‌جا برق تولید کرده‌‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران در کشورهای دیگر سد و نیروگاه می‌سازد، خطاب به کسانی که صرفا بر حمایت از تولید داخل و صادرات و واردات تکیه دارند، گفت: شمایی که بر این مسایل تاکید دارید، فقط دیدن عملکرد وزارت نیرو برای شما کافی است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ایران هیجدمین اقتصاد بزرگ دنیاست. ایران بزرگ شده است و کارهای مهم انجام می‌دهد. این شمایید که کوچک مانده‌اید و صرفا بر اعداد صادرات و واردات تکیه می‌کنید. ایران بزرگ است، اگر می‌توانید ایران بزرگ را مدیریت کنید، این گوی و این میدان.

وی همچنین خدمت رسانی را جزء وظایف دولت و مدیران دولتی دانست و تاکید کرد: دولت نباید هیچ منتی بر سر مردم برای ارائه خدمات به آنها داشته باشد.

افت کیفیت زندگی قشر ضعیف، با وجود شعارها

جهانگیری افزود: دولت یازدهم هیچ‌گاه منابع کشور را هدر نداده است و اگر کسی چنین کاری می‌کند، باید در پیشگاه خدا و ملت، پاسخگو باشد.

به گفته وی، دولت یازدهم در مقطعی از تاریخ مدیریت کشور را به دست گرفته است که ایران درگیر مشکلات زیادی نظیر گرانی، کمبود، تحریم، سوء مدیریت، ندانم کاری و عدم اشراف مدیران بر حوزه مدیریتشان بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: با وجود سر دادن شعار عدالت و رفع محرومیت، در گذشته روز به روز قشر ضعیف جامعه و روستاییان کشور وضعشان بدتر می‌شد. در سال 1392 وقتی کار را شروع کردیم، به تعبیر ساده امروزی، سفره روستاییان در اثر تورم و رشد منفی اقتصادی، نسبت به سال‌های گذشته بیش از 35 درصد کوچک‌تر شده بود. یعنی مردم نسبت به سال 83 تا 85 وقتی به زندگی خود سر می‌زدند، با وجود حرف‌هایی که زده می‌شد وضع سفره آنها روز به روز کوچک‌تر می‌شد. در شهرها هم وضعیت بهتر نبود. سفره مردم شهرنشین 25 درصد کوچک تر شده بود.

وی اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود نرخ تورم 40 درصد است، نرخ تورم برای مواد غذایی 57 درصد خواهد بود و این در حالی است که در طبقات ضعیف، خوراکی‌ها سهم اصلی هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد اما در طبقات پول‌دار، خوراک در سبد زندگی آنها هزینه‌ای ندارد و بیشتر هزینه‌ها، صرف سفرهای خارجی و آمد و رفت‌های آنچنانی می‌شود.

به گفته جهانگیری تعداد شاغلان در سال 84 و 91 برابر بوده است و به این ترتیب خالص شغل ایجاد شده در این دوره صفر است. درآمد مردم نیز مشابه وضعیت اشتغال در این دوره شرایط مطلوبی نداشته و خدمات آب و برق و راه روستایی نیز که از سال 57، در روستاها به دنبال ارائه این خدمات بودیم، تعطیل شده بود.

وی ادامه داد: مهم ترین مسئله این است که مدیر در یک کشور باید مشکل واقعی را بشناسد و راهکار حل مشکل را بداند، بگوید که چه کسی با این راهکارها، می‌تواند کشور را به نتیجه برساند. نباید به حرف‌ها و شعارهای من نوعی، گوش کنید. سابقه مدیران نشان می‌دهد که مدیران می‌توانند کارهایی که می‌گویند را انجام دهند یا خیر.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: کشور از یک بحران اساسی عبور داده شده است. همه قدرت‌های جهان علیه یک کشور در حال توسعه، بسیج شده بودند و یک ایرانی، به جرم داشتن پاسپورت ایرانی حق افتتاح حساب در بانک‌های خارجی را نداشت. در حالی که این ایرانی‌ها بودند که کمک کردند تا تمدن اروپا شکل بگیرد.

وی ادامه داد: با افزایش فشارها و صف کشیدن 6 حریف در مقابل ایران، کسی تصور نمی‌کرد که یک ملت متحد با مسئولان عاقل، تحت حمایت رهبری از طریق گفتگو و مناظره این مشکلات را حل کند. امروز همه دوست دارند با ایرانی‌ها کار کنند.

اقتصاد را به ثبات رسانیدیم

به گفته معاون اول رئیس جمهوری، در دولت نهم و دهم قیمت سکه و ارز به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد. سکه از بهای 90 هزار تومان در سال 84 به قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان در سال 92 رسید. بیماران سرطانی و بیماری‌های خاص از کمبود دارو رنج می‌بردند و تلاش می‌کردند داروهای مورد نیاز خود را حتی از مجاری غیر قانونی با هر قیمتی تامین کنند.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم بسیاری از این چالش‌ها حل شد. ثبات و آرامش به اقتصاد ایران بازگشت. چهار سال است که قیمت دلار تکان نمی‌خورد. در زمانی که قیمت هر بشکه نفت 120 دلار بود، مشکلات زیادی داشتیم اما در سال‌های گذشته به‌ویژه سال 95 که قیمت یک چهارم شد، پیشرفت‌هایی خوبی داشتیم.

جهانگیری اضافه کرد: سه سال از فعالیت دولت یازدهم را در تحریم گذرانیدم و تازه یک سال است که تحریم‌ها لغو شده است. ما ثبات را در دوران تحریم به اقتصاد ایران بازگرداندیم. مردم به این رویه اعتماد پیدا کردند و فهمیدند که مدیرانی که روی کار آورده‌اند، می‌دانند چگونه باید ثبات را به کشور بازگرداند.

به گفته وی تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به دعواهای سیاسی در کشور انجام شده و دولت تلاش کرده است که همه در یک مسیر قرار بگیرند تا بهتر به مردم خدمت رسانی کنند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: روزهایی بود که رئیس جمهور مملکت در مجلس نوار علیه رئیس مجلس و وابستگانش پخش می‌کرد و به افشاگری علیه مسئولان بالا گرفته بود. در همان مقطع نامه‌ای نوشتم که این رفتارها از دعوا گذشته و کشور را به فرسودگی رسانده است.

وی تاکید کرد: ما جریان‌های سیاسی را با هم رفیق کردیم. دستگاه‌ها با هم رفیق شدند تا مشکلات کشور حل شود. ارتباطات دستگاه‌های دولتی را بهبود بخشیدیم. در بخش‌های فرهنگی و سایر بخش‌ها هم همین‌گونه عمل کردیم. در بدترین شرایط مالی کشور به استان سیستان و بلوچستان گازرسانی کردیم چون نمی‌توانستیم بپذیریم که این استان به دلیل دوری از مرکز، نباید گاز داشته باشد.

جهانگیری بیان کرد: بدون اینکه یک ریال از بودجه دولت هزینه صرف کنیم، به 9 هزار روستا گازرسانی کردیم. کل روستاهای گازرسانی شده کشور تا کنون 14 هزار روستا است که حدود دو سوم آن در دولت یازدهم دارای نعمت گاز شده است.

کاهش بدهی کشاورزان

به گفته معاون اول رئیس جمهوری، یکی از تصمیمات مهم دولت بخشش سود و جرایم وام‌های زیر 100 میلیون تومان بود. زیرا کشاورزان وام 10 میلیونی دریافت کرده بودند اما به خاطر دیرکردها و اختصاص جریمه، این رقم به 50 میلیون تومان رسیده بود.

وی افزود: با این تصمیم دولت، وام گیرندگان فقط باید اصل پول را به بانک باز گردانند. به این ترتیب، بانک کشاورزی گزارش کرده است که تا کنون 150 هزار پرونده این بانک، مختومه شده است.

ماشین اقتصاد ایران تازه به راه افتاده است

جهانگیری ادامه داد: طرح سلامت مهم ترین دغدغه مردم بود. کاری کردیم که به فضل الهی هیچ ایرانی رنجی به غیر از مریضی نداشته باشد. بیمارستان می‌رود، بدون پرداختی که رنجش دهد، از بیمارستان بیرون بیاید. امروز فردی می‌گفت، کرایه ماشین تا بیمارستان بیش از هزینه‌های بیمارستان تمام می‌شود.

وی گفت: طرح پزشک خانواده را در روستاها تکمیل کردیم. سالانه احداث 200 هزار مسکن روستایی در قالب طرح بهسازی مسکن روستایی را به تصویب رساندیم. مشکل استخدام 33 هزار دهیار فعال در روستاها باید هرچه سریع‌تر حل شود زیرا آنها افراد شریفی هستند که برای روستا زحمت می‌کشند. از روستاها کدخدا را گرفته‌ایم باید کسی باشد که روی سر مردم، بر کار آنها نظارت کرده و برای حل مشکلاتشان کوشش کند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت پیچیده منطقه عنوان کرد: ماشین اقتصاد ایران تازه به راه افتاده است. نباید اجازه دهیم این ماشین به داخل دره برود. باید رفاقت‌های سیاسی عمیق شود و دوباره همه دور هم جمع شوند و در یک مسیر قرار گیرند.

وی تاکید کرد: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی، رسیدن انسجام داخلی به حد اعلی خود است. حل مشکلات نیاز به تصمیم‌گیری‌های عاقلانه و عالمانه دارد. حل مشکلات نیازمند مدیران کار کشته است. مدیرانی که سابقه و عملکرد خوبی دارند.

L

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید