Iranian Agriculture News Agency

کرگدن‌های سیاه بعد از 10 سال به روآندا برمی‌گردند

حدود 20 کرگدن سیاه شرقی از آفریقای جنوبی به پارک ملی آکاگرا در روآندا برده می‌شوند

کرگدن‌های سیاه بعد از 10 سال به روآندا برمی‌گردند

حدود 20 کرگدن سیاه شرقی از آفریقای جنوبی به پارک ملی آکاگرا در روآندا برده می‌شوند

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی گاردین ، سازمان پارک‌های آفریقا اعلام کرد حدود 20 کرگدن سیاه شرقی، در یک اقدام بی‌سابقه و پس از اینکه از 10 سال پیش در روآندا از بین رفته بودند، بار دیگر به روآندا بازگشتند .

بنا بر اعلام گروه غیر انتفاعی که مناطق حفاظت شده را برای دولت‌های آفریقایی مدیریت می‌کند، کرگدن‌ها از آفریقای جنوبی به پارک ملی آکاگرا در شرق روآندا آورده می‌شوند .

در بیانیه ای اعلام شده که "این بازگشت فوق‌العاده به خانه در دو هفته نخست ماه می اتفاق خواهد افتاد" .

به گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ، کرگدن سیاه شرقی یکی از زیرگونه‌های کرگدن است که در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد. در دهه 1970 بیش از 50 کرگدن سیاه در زیستگاه ساوانایی پارک آکاگرا زندگی می‌کردند اما بر اثر شکار گسترده و از سال 2007 تعداد آنها کاهش یافت .

پیتر فیرنهد رئیس پارک‌های آفریقا می‌گوید: "کرگدن‌ها یکی از نمادهای بزرگ آفریقا هستند اما به شدت در معرض خطرند و بر اثر تجارت غیر قانونی شاخ آنها تعدادشان رو به کاهش است".

طبق گفته مسئولان این طرح حفاظتی، کمتر از 5000 کرگدن سیاه در سراسر جهان وجود دارد که در این بین تنها 1000 عدد از آنها متعلق به زیرگونه شرقی است .

سازمان پارک‌های آفریقا از سال 2010 امنیت را در آکاگرا تقویت کرده است و آماده شده تا با کمک مالی بنیاد هوارد بافت به مدیریت وارن بافت پسر این میلیاردر آمریکایی، پذیرای این کرگدن‌ها باشد .

اقدامات صورت گرفته شامل کارهایی از جمله به‌کارگیری یک فروند هلیکوپتر برای نظارت هوایی و تشکیل یک تیم متخصص ردیابی و حفاظت از کرگدن‌ها و همچنین یک گروه از سگ‌های ضد شکار بوده است .

کلر آکامانزی مدیر اجرایی اداره توسعه روآندا می‌گوید:"ما کاملا برای استقبال از کرگدن‌ها آماده‌ایم و امنیت آنها را به خاطر صنعت گردشگری و در کل برای منافع جامعه خود تضمین می‌کنیم".

در جولای 2015 پس از 15 سال از ناپدید شدن شیرها در روآندا، این کشور بار دیگر، شیرها را به پارک آکاگرا بازگرداند. شیرها در سال‌های پس از قتل عام سال 1994 در روآندا که روآندایی‌های فراری از کشتارها بازگشتند و پارک را اشغال کردند، شیرها را برای حفاظت از احشام خود کشتند به این ترتیب نسل شیرها از بین رفت. این پارک که نام خود را از رودخانه کاگرا گرفته است، در نزدیکی مرز روآندا با تانزانیا قرار دارد .

با بازگشت دوباره کرگدن‌ها آکاگرا که سال گذشته پذیرای 36 هزار جهانگرد بود، زیستگاه پنج حیوان بزرگ آفریقایی یعنی کرگدن‌ها، شیرها، فیل‌ها، ببرها و بوفالوها خواهد بود./


ترجمه: محسن حدادی

L-960219-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید