Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر در واکنش به ادعاهای اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم:

آقای اسکندری! ای کاش دست‌کم نامه امضاء شده خودتان را به یاد می‌آوردید / اظهارات جنابعالی غیر کارشناسی و فراموشکارانه است+اسناد

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر در واکنش به ادعاهای محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم که پس از وزیر نشدن در دولت دهم سکان ریاست سازمان اقتصادی کوثر را سال هاست بدون دردسرها و استرس های متعدد استیضاح از سوی مجلس شورای اسلامی وقت بر عهده دارد، با ارائه مستندات قاطع، از وی خواست تا جانب انصاف و عدل را نگه دارد و با ارائه آمار مخدوش، تاریخ را قلب نکند.

آقای اسکندری! ای کاش دست‌کم نامه امضاء شده خودتان را به یاد می‌آوردید / اظهارات جنابعالی غیر کارشناسی و فراموشکارانه است+اسناد

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر در واکنش به ادعاهای محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم که پس از وزیر نشدن در دولت دهم سکان ریاست سازمان اقتصادی کوثر را سال هاست بدون دردسرها و استرس های متعدد استیضاح از سوی مجلس شورای اسلامی وقت بر عهده دارد، با ارائه مستندات قاطع، از وی خواست تا جانب انصاف و عدل را نگه دارد و با ارائه آمار مخدوش، تاریخ را قلب نکند.

به گزارش ایانا، بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر در واکنش به ادعاهای محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم که پس از وزیر نشدن در دولت دهم سکان ریاست سازمان اقتصادی کوثر را سال هاست بدون دردسرهای فراخوان استیضاح از سوی مجلس شورای اسلامی وقت بر عهده دارد، در نامه ای که در پایگاه خبری اقتصاد غذا منتشر شده، نوشته است:" انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری این روزها به موضوعی داغ تبدیل شده و مردم، نخبگان و سیاست‌ورزان و رسانه‌ها به تناسب دیدگاه سیاسی که دارند، در باره گفته‌های کاندیداها و شرایط روز کشور نکاتی را یادآور می‌شوند .

بدیهی است برخی اظهارنظرها از سوی مقام های دولت قبلی به دلیل هیجان‌زدگی و با هدف طرفداری از کاندیدای خاص و یا مخالف با مقام های امروز کشور بیان می‌شود .

آقای محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم نیز در روزهای گذشته با یکی از خبرگزاری های منتقد دولت آقای دکتر روحانی گفت و گوی مفصلی کرده و ضمن انتقاد از کارنامه وزارت جهاد کشاورزی دولت فعلی، آمار و ارقامی در باره محصولات کشاورزی گوناگون را اعلام داشته است .

نوشته حاضر قصد ورود به داوری همه آنچه که این وزیر جهادکشاورزی دولت اول احمدی‌نژاد گفته است را ندارد و فقط بر روی موضوع شکر متمرکز می‌شود .

شوربختانه یادآور می‌شوم آنچه که خبرگزاری منتقد دولت فعلی از زبان آقای اسکندری نقل کرده و البته تکذیب هم نشده است، غیر کارشناسی، فراموشکارانه و تنها برای این است که حرفی زده شود و با آمار و ارقام قبلی و فعلی ناسازگار است و مبنای کارشناسی ندارد .

وزیر اسبق دولت محمود احمدی‌نژاد درباره شکر گفته است:«درباره شکر بگویم که مربوط به همان ذخیره استراتژیک برای جنگ احتمالی با آمریکا و بسته شده خلیج فارس حجم زیادی شکر وارد کردیم. اعداد و ارقامی که آقای حجتی از تولید چغندر داده اشتباه است. رکورد تولید چغندر در کشور مربوط به سال 1386 و دولت نهم است که 6.4 میلیون تن کارخانه‌ها در آن سال از چغندکاران خرید کردند

درباره این سخنان اسکندری چند نکته را یادآور می شوم :

یکم: بر پایه آمارهای موجود، واردات شکر از نیمه دوم سال 1384 شتاب گرفت و در سال 1385 با واردات بیش از 2.5 میلیون تن به اوج رسید که در تاریخ کشور و صنعت قند ایران به لحاظ مطلق واردات انجام شده و به لحاظ رشد نسبت به سالهای پیش از آن سابقه ندارد .

رشد حیرت‌انگیز واردات شکر در سال 1385 نسبت به سال پیش از آن هرگز از حافظه تاریخی این سرزمین پاک نخواهد شد و آقای اسکندری نمی‌تواند با بیان اینکه قرار بود ذخایر استراتژیک کامل شود، این رخداد تأسف‌بار را توجیه کند .

اگر این طور باشد که آقای اسکندری می‌گوید که واردات حیرت‌انگیز سال 1385 به دلیل یادشده باشد ایشان جواب دهد چگونه در همان شرایط ایشان بعنوان وزیر جهاد کشاورزی به همراه سیدمحمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی وقت، علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن وقت، مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی و پورمحمدی وزیر کشور وقت، پای نامه‌ای را امضاء کرده است که در آن از واردات بی‌رویه شکر به رئیس جمهور گلایه کرده‌اند. نکته جذاب نامه یادشده این است که در نامه مذکور به رئیس جمهور تأکید شده است «میزان واردات شکر در ده ماه سال جاری بالغ بر 1.844.000 تن بالغ شده که بیش از سه برابر کل نیز یک سال است... متأسفانه معلوم نیست تا چه زمانی واردات ادامه داشته و آیا نیازی به کشت چغندر و نیشکر و نهایتاً تولید شکر در سال آتی و سال های بعد وجود خواهد داشت ».

دوم: آمارهای موجود نشان می‌دهد بر خلاف ادعای آقای اسکندری میزان تولید چغندر قند (در نامه ارسالی به رئیس دولت نیز این عدد آمده است) در سال 1385 به 6.5میلیون تن رسیده است، نه در سال 1386

قطعاً ایشان اطلاع دارند که مراحل کشت چغندر برداشت شده در سال 1385 در سال 1384 صورت گرفته که در ادامه نهضت افزایش تولید توسط آقای مهندس حجتی بوده است، چه اینکه متأسفانه میزان تولید چغندر در سال 1386 با رشد منفی 25 درصد به 4.2 میلیون تن رسید و در سال1387 با سقوط وحشتناک به 1.7 میلیون تن تقلیل یافت .

تولید شکر نیز از حدود 1.2 میلیون تن در سال 1385 به حدود 500 هزار تن کاهش یافت .

این آمار و ارقامی است که متأسفانه گویا آقای اسکندری فراموش کرده‌اند .

واقعیت این است که با ایستادگی قابل تحسین مدیران جهاد کشاورزی دولت یازدهم خوشبختانه تولید چغندر، نیشکر و شکر از سال 1393 به بعد اکنون با 1.6 میلیون تن به رکورشکنی تاریخی رسیده است. وزیر محترم جهاد کشاورزی با همه فشارهایی که بر او وارد آمد، با تحمل شرایط سخت در برابر واردات شکر ایستادگی کرده است و خوشبختانه به مرز 75 درصد خودکفایی رسیده‌ایم و بازار شکر نیز در 4 سال اخیر به جز یک دوره کوتاه از پایدارترین و آرام ترین بازارها بوده است .

هیجان‌زدگی و جانبداری از یک طیف و جناح سیاسی حق هر فردی در هر سطحی از شغل و سابقه است اما باید جانب انصاف و عدل را نگهداشت و با ارائه آمار مخدوش تاریخ را قلب نکرد ".






انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید