Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

آغاز طرح راه‌اندازی زنجیره تولید از مزرعه تا کارخانه در صنعت نساجی/ پیش‌بینی تولید 200 هزار تن پنبه در سال جاری

پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه کشور در سال زارعی جاری با افزایش 40 هزار تنی به 200 هزار تن برسد.

آغاز طرح راه‌اندازی زنجیره تولید از مزرعه تا کارخانه در صنعت نساجی/ پیش‌بینی تولید 200 هزار تن پنبه در سال جاری

پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه کشور در سال زارعی جاری با افزایش 40 هزار تنی به 200 هزار تن برسد.

مجری طرح پنبه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه میزان تولید این محصول در سال گذشته زراعی 160 هزار تن بود، گفت: افزایش میزان تولید بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی تولید پنبه کشور است که برای آن یک بازه زمانی 10 ساله در نظر گرفته شده است.

ابراهیم هزارجریبی بیان کرد: در طرح افزایش ضریب خوداتکایی پنبه تا افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت این محصول به ۱۱۰ هزار هکتار، تولید وش به ۴۰۵ هزارتن و میزان پنبه محلوج به ۱۷۵ هزار تن خواهد رسید، همچنین تولید در واحد سطح از ۲.۲ تن در حال حاضر به ۳.۶ افزایش می‌یابد.

وی نیاز صنایع نساجی کشور به پنبه را ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: تا پایان این طرح 80 درصد نیاز صنعت نساجی از داخل کشور تأمین می‌شود.

هزارجریبی نخستین اقدامات انجام‌شده برای اجرای طرح خودکفایی پنبه را تأمین به‌موقع و کافی نهاده‌هایی همچون بذر، کود و سم و دسترسی آسان کشاورزان به این نهاده‌ها برشمرد.

وی با بیان اینکه اولویت بعدی در اجرای این طرح راه‌اندازی زنجیره تولید از مزرعه تا نساجی است، اظهار کرد: این زنجیره با همکاری تعاونی‌های کشاورزی، انجمن صنایع نساجی ایران و دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی می‌شود تا بخش زیادی از کار به بخش خصوصی واگذار شود.

مجری طرح پنبه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای راه‌اندازی این زنجیره تعیین شده است، ادامه داد: مذاکرات اولیه انجام شده، اما هنوز تفاهم‌نامه‌ای به امضاء نرسیده است، اما امیدوارم بتوانیم تا پایان سال زراعی جاری و قبل از رسیدن به زمان برداشت بخشی از این زنجیره را راه‌اندازی کنیم.

هزارجریبی با تأکید بر اینکه نقش نظارتی و حمایتی بخش دولتی و وزارت جهاد کشاورزی همچنان باقی می‌ماند، اضافه کرد: این صنعت همچنان از حمایت‌های یارانه‌ای، برنامه‌های آموزشی، معرفی و ورود دانش فنی به مزارع، تحقیقات، عملیات حفظ نباتات و... توسط بخش دولتی برخوردار خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: در سال زراعی جاری نیز در صورت نیاز خرید تضمینی این محصول انجام خواهد شد، اما با شرایطی که بر صنعت حاکم است به‌نظر می‌رسد امسال نیازی به ورود وزارت جهاد کشاورزی به خرید تضمینی نباشد./

G-960224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید