Iranian Agriculture News Agency

پاسخ به دلواپسان

چطور رئیس اسبق سازمان محیط زیست از اقدامات بین‌المللی برای مقابله با گردوغبار بی خبر است؟/ به ابتکار عمل دولت یازدهم، موضوع مقابله با گردو غبار در مقیاس جهانی مطرح و منجر به صدور 4 قطعنامه بین المللی شد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به زیر سوال بردن اقدامات دولت یازدهم در عرصه بین‌الملل در مبحث مقابله با گرد و غبار گفت: جای تعجب است که با وجود اطلاع‌رسانی وسیع از اقدام‌های بین‌المللی ایران برای مقابله با گرد و غبار و اخبار متعدد منتشر شده در این خصوص، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست از این اقدام‌ها بی‌اطلاع است.

چطور رئیس اسبق سازمان محیط زیست از اقدامات بین‌المللی برای مقابله با گردوغبار بی خبر است؟/ به ابتکار عمل دولت یازدهم، موضوع مقابله با گردو غبار در مقیاس جهانی مطرح و منجر به صدور 4 قطعنامه بین المللی شد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به زیر سوال بردن اقدامات دولت یازدهم در عرصه بین‌الملل در مبحث مقابله با گرد و غبار گفت: جای تعجب است که با وجود اطلاع‌رسانی وسیع از اقدام‌های بین‌المللی ایران برای مقابله با گرد و غبار و اخبار متعدد منتشر شده در این خصوص، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست از این اقدام‌ها بی‌اطلاع است.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید شفیع پور رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به صحبت های عجیب فاطمه واعظ جوادی رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست که یکی از خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار آن کرده بود و زیر سوال بردن اقدامات دولت یازدهم در عرصه بین‌الملل در مبحث مقابله با گرد و غبار، گفت: ابراز ناراحتی رئیس اسبق سازمان محیط زیست از عدم اجرای آئین‌نامه مصوب سال 88 در موضوع گرد و غبار، در حالی است که این آئین‌نامه دارای نواقص و کاستی‌های بسیار زیادی بود .

وی افزود: با آغاز به کار دولت یازدهم و درک اهمیت ضرورت مقابله با گرد و غبار در سطوح مختلف استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین مشارکت بخش‌های مختلف دولت همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های امور خارجه، نفت، بهداشت، نیرو و کشور، برنامه‌ها و اقدام‌های مختلفی تدوین و اجرا شد .

شفیع پور عنوان کرد: بنا به ابتکار عمل ایران، موضوع گرد و غبار و ضرورت مقابله جهانی با این پدیده در مقیاس جهانی طرح و منجر به صدور چهار قطعنامه بین‌المللی در این خصوص شد .

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اقدام بین‌المللی ایران در ادامه و هم راستا با اقدام‌های ملی و منطقه‌ای و رایزنی با کشورهای عراق، ترکیه و سوریه انجام شده است .

این مقام مسئول، شاه کلید قطعنامه نخست را ضرورت ترسیم واقعیت‌های جهانی در موضوع گرد و غبار، همچنین ارائه روش‌های مختلف و با توجه به نیاز کشورها برشمرد و افزود: در قطعنامه دوم نیز که با حمایت کشورهای غرب آسیا در اسکاپ به تصویب رسید، بر ضرورت حضور سازمان‌هایی همچون بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آسیایی برای پشتیبانی مالی طرح‌های مقابله با گرد و غبار در کشورها تاکید شد .

شفیع پور ادامه داد: سومین قطعنامه در دومین مجمع جهانی محیط زیست که با حضور اعضای کشورهای عضو سازمان ملل متحد در نایروبی شکل گرفته بود به تصویب رسید و بر ضرورت شکل‌گیری برنامه‌های منطقه‌ای، همچنین تامین منابع مالی از سوی دستگاه‌های تامین کننده برای کشورهای درگیر با پدیده گرد و غبار تاکید داشت .

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تحسین و تشویق‌های انجام شده از سوی مقام‌های مختلف سازمان ملل متحد به دلیل ابتکار عمل و پیگیری ایران برای طرح موضوع گرد و غبار به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ قرن 21 در سطح بین الملل و فراتر از سطح ملی و منطقه ای، گفت: رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست تنها با دنبال کردن اخبار این حوزه نیز می توانست از این اقدام ها و نتایج آن ها مطلع گردد .

به گفته وی، با توجه به آثاری که پدیده گرد و غبار در حوزه‌های مختلف همچون بهداشت، اقتصاد، اجتماع و آب دارد، همچنین درایت و راهبرد رئیس دولت یازدهم در این خصوص و البته تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه سازمان حفاظت محیط زیست، بارها و بارها مسئله گرد و غبار در سطح هیات وزیران و شورای عالی محیط زیست مورد پیگیری قرار گرفت .

این مقام مسئول از برگزاری چندین نشست تخصصی، رایزنی‌های علمی و شناسایی راهکارهای عملیاتی با مشارکت کشورهای درگیر در منطقه غرب آسیا، آفریقا، خاور دور، ژاپن، کره جنوبی، چین و مغولستان خبر داد و گفت: در تمام این نشست‌ها، نگاه تخصصی و استفاده از دیدگاه‌های فنی برای برطرف کردن و ممانعت از گسترش کانون‌های گرد و غبار دنبال شد .

شفیع پور همچنین از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با پدیده گرد و غبار و طوفان‌های شن در تاریخ 12 لغایت 14 تیرماه سال‌جاری به میزبانی ایران خبر داد و گفت: بر اساس قطعنامه دوم سازمان ملل که در آذرماه 95 صادر شد، مقرر شده در این کنفرانس جهانی که به صورت مشارکتی با سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، ضمن بررسی چالش‌های پیش رو، راهکارها عملی مقابله با گرد و غبار بررسی شود.

وی ادامه داد: این کنفرانس بین‌المللی که حاصل تلاش مشترک وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست ایران، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برنامه عمران سازمان ملل متحد، برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل است، به‌منظور همسویی و همراهی با سازمان بهداشت جهانی، سازمان هواشناسی جهانی، کنوانسیون تغییرات آب و هوا، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، کنوانسیون رامسر و تمامی ارکان مختلف سازمان ملل برگزار می‌شود .

به گفته شفیع پور، در این اجلاس بین‌المللی که در سطح وزرای محیط زیست جهان برگزار خواهد شد، تلاش می‌شود که علاوه بر گفتگوهای سیاسی و ایجاد عزم و اراده جهانی برای مقابله با این چالش مهم محیط زیستی، سیاست‌گذاری مناسبی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی و منطقه‌ای انجام شود.

وی ضمن تاکید بر ماهیت فرامرزی گرد و غبار در ایران و ضرورت اقدام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با این پدیده، بیان کرد: بیش از 75 درصد گرد و غبار ایران ناشی از مرزهای خارجی است و از این رو یکی از اقدام‌های مهم بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، تلاش برای توسعه صلح و امنیت جهانی به منظور اولویت بخشی کشورها به حل چالش‌های محیط زیستی است .

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از توافق برای ایجاد مرکز آموزشی و پژوهشی مقابله با پدیده گرد و غبار با پتانسیل آموزش و ظرفیت سازی و تبادل اطلاعات در سطح منطقه‌ای و به میزبانی ایران خبر داد .

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به برخی اقدام‌های صورت گرفته برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح داخلی داشت و گفت: ایجاد ستاد ملی پدیده گرد و غبار در نخستین جلسه شورای‌عالی محیط زیست با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط و تقسیم وظایف در این حوزه، شناسایی کانون های داخلی گرد و غبار کشور و تدوین برنامه اجرایی مقابله با گرد و غبار برای بسیاری از استان‌های درگیر با این پدیده برخی از این اقدام‌ها است .

شفیع پور ضمن یادآوری این موضوع که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری محور فعالیت‌های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار است، عنوان کرد: تثبیت شن‌های روان در بسیاری از کانون‌های حساس و در مساحتی بالغ بر 50 هزار هکتار از اراضی بسیار مستعد و انتشار دهنده استان خوزستان، بخشی از این اقدام است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید