Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها خبرداد

توقف 80 درصد قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در سال جاری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توقف 80 درصدی قرارداد بهره‌برداری جنگل‌های شمال کشور در سال جاری خبر داد و گفت: طبق برنامه امسال بهره‌برداری از حدود 250 هزار هکتار از جنگل‌های شمال متوقف می‌شود.

توقف 80 درصد قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در سال جاری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توقف 80 درصدی قرارداد بهره‌برداری جنگل‌های شمال کشور در سال جاری خبر داد و گفت: طبق برنامه امسال بهره‌برداری از حدود 250 هزار هکتار از جنگل‌های شمال متوقف می‌شود .

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی همیاران و نمونه‌های منابع طبیعی سراسر کشور که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: طبق تذکرها و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حفظ جنگل‌های شمال کشور دستور توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در نیمه دوم سال 95 صادر شد که توانستیم بهره‌برداری و برداشت چوب از 150 هزار هکتار از اراضی را متوقف کنیم .

وی بیان کرد: امسال قرار است عملیات توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را در سطح 250هزار هکتار داشته باشیم و بقیه توقف بهره برداری (20 درصد قراردادهای بهره برداری) با تشخیص دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 97 اجرایی می شود .

جلالی افزود: این توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال به معنای رهاسازی جنگل ها نیست بلکه به دنبال حفاظت و احیای جنگل‌ها هستیم و تلاش داریم تعهداتی که با مجریان طرح‌ها در گذشته داشته‌ایم تا حد ممکن رعایت کنیم و در چارچوب قوانین و مقررات و همچنین قراردادهای موجود موضوع را پیگیری کنیم .

مهار عوامل ناپایدار از محورهای برنامه ششم

این مقام مسئول گفت: اکنون عوامل ناپایدار در منطقه، منابع طبیعی ایران را شکننده کرده است به طوری که آبخیزداری، آبخوانداری و بیابان‌زدایی در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است .

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امیدوار است: بتوان در برنامه ششم در مهار عوامل ناپایدار منابع طبیعی گام‌های موثری برداشت زیرا اگر آبخیزداری مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند مقدمه بیابان زایی و در نهایت عاملی برای افزایش پدیده گرد و غبار و ریزگردها باشد که ناپایداری اکولوژیکی را به همراه خواهد داشت .

وی ادامه داد: پدیده گرد و غبار و ریزگردها یک مساله فرادستگاهی است که باید با نگاه ملی و مردمی دنبال شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید