Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام سازمان جنگل‌ها در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرد:

استراحت جنگل به معنی استراحت دولت‌مردان نیست

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به رویکرد دولت در برنامه ششم برای توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور، تاکید کرد: استراحت جنگل به معنی استراحت دولتمردان نیست.

استراحت جنگل به معنی استراحت دولت‌مردان نیست

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به رویکرد دولت در برنامه ششم برای توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور، تاکید کرد: استراحت جنگل به معنی استراحت دولتمردان نیست.

به گزارش خبرنگار ایانا، ناصر مقدسی در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از ورود جنگل‌های هیرکانی به فاز جدیدی از برنامه‌ریزی در راستای اهداف توسعه پایدار ، در طول برنامه ششم توسعه خبرداد.

وی افزود: در شمال کشور تا کنون مسئله بهره‌برداری از چوب جنگل را به عنوان هدف در پیش رو داشتیم. اما دولت تصمیمی راهبردی گرفت و مقرر شد جنگل‌های شمال فعلا برای مدتی طولانی استراحت کنند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها گفت: استراحت جنگل به معنای استراحت دولتمردان نیست و قرار است در طول دوران گذار، به تهدیدها فائق آییم. فعالیت سازگار با جنگل را جایگزین درآمد چوب کنیم و در این راه، مسئله توریسم پایدار و اکوتوریسم به ما کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: باید با همبستگی بین نهادهای مختلف، دوره انتقال از جنگلداری کلاسیک به پایدار را به سلامت پشت سر بگذاریم.

مقدسی با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، گفت: امسال پیوندی بین تنوع زیستی و گردشگری پایدار، توسط مجامع جهانی ایجاد شده است. در اهداف توسعه پایدار به مسئله توریسم پایدار، کارایی توریسم و بهره‎‌برداری خردمندانه از اقیانوس‌ها، دریاها و اکوسیستم‌ها در حوزه توریسم توجه شده است.

وی ادامه داد: گردشگری پایدار یک برنامه جهانی و اکوتوریسم یک صنعت رو به رشد است. این مسئله در برنامه ششم و در استراتژی کلان کشور نیز جایگاه ویژه‌ای دارد .

قائم مقام سازمان جنگل‌ها در ادامه به بررسی ارتباط بین گردشگری پایدار و تنوع زیستی پرداخت و گفت: گردشگری پایدار نقطه مقابل گردشگری سنتی است. این برنامه، فعالیت مثبتی است که بعد از تغییر رویکردهای یکجانبه گرایانه در جهان در زمینه گردشگری، به تدریج ایجاد شد.

وی اضافه کرد: تا پیش از ایجاد این نگرش، گروهی به مسئله گردشگری با مفهوم منفی و واگرایی توجه داشتند. برخی گردشگری را نقطه مقابل حفظ سنت‌ها و حفاظت محیط می‌دانستند که به تدریج این نگاه‌ها تعدیل شد.

به گفته مقدسی وضعیت عمومی تنوع زیستی در جهان مطلوب نیست. 12 درصد پرندگان، 25 درصد پستانداران و 30 درصد خزندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند. سالانه پنج میلیون هکتار از جنگل‌های گرمسیری از بین می‌رود و این در حالی است که این اکوسیستم، مخزن منابع ژنتیکی ارزشمند جهان بوده و از بین رفتن جنگل‌های گرمسیری، کار حفاظت را دشوار می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها با سازمان میراث فرهنگی همکاری فشرده‌ای را آغاز کرده است زیرا توسعه گردشگری یک مطالبه اجتماعی است و باید الزامات آن فراهم شود.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها بیان کرد: کنوانسیون تنوع زیستی دستورالعملی در رابطه با پیوند تنوع زیستی و گردشگری پایدار دارد. امیدوارم سازمان محیط زیست این دستورالعمل را ترجمه و در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دهد تا رابطه بین گردشگری پایدار و حفاظت محیط زیست را برای جامعه هدف تشریح کنند./

L-960301-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید